Annons:
Etikettvalpar
Läst 4584 ggr
DoroteaC
5/19/17, 8:12 AM

Tecken på trött valp

Den stora frågan om ''hur långt kan man gå med sin valp?'' har börjar ploppa upp i mitt huvud nu. Min lilla blir 10 veckor nu till helgen och vi fick hem henne för en vecka sedan.  

När man ställer frågan till andra hundägare får man svar som: Gå inte promenader bara ut och kissa på gräsmattan. Eller gå tills den blir trött och bär den sen.

Just nu så går vi inte super långt. Brukar gå en bit och sen sitta en stund, busa lite, tugga på något ben och sen hem igen. Hon har även följt med mig till jobbet och då bär jag henne nära vägen men för det mesta går hon själv lös. (kanske en halv kilometer)

Det här med att valpen visar när hon är trött tycker jag inte riktigt stämmer. Speciellt inte när någon av dom äldre hundarna gå med. Och hon skuttar efter dom i rask takt utan minsta paus.  

En bekant till mig gick med sin valp när han va ca 9 v, typ 3 km med oss andra och vi pausade inte utan gick på och han kunde sätta sig i kanske 3 sekunder för att sedan springa i kapp oss. Hon lyfte bara upp honom om vi gick över vatten eller upp för någon trappa eller berg.  Och han mår bra idag ett år senare, vad jag vet.

Jag känner att jag vill att valpen inte är i hög varv hela tiden utan lär sig koppla av, jag får en känsla av att den lilla valpen måste känna stress av att hänga på oss på längre promenader? Tänker jag fel?

Hur gjorde ni? :)

Annons:
Hornslandet
5/19/17, 10:07 AM
#1

Man får försöka läsa sin valp. Men sen kan det vara en som min tex, han får man helt enkelt veta bättre än. Han lägger sig inte och vilar eller visar att han är trött självmant. Om jag inte satte stopp så skulle han pressa sig för långt, det vet jag bara. Tycker 3km absolut är för långt för en 9-10veckors jag. Däremot kan man ju vara ute länge som du gör, gå lite, pausa.. leka runt, vila, gå lite till.. Om det bara inte är stekhett eller svinkallt då. 

Man får ha lite sunt förnuft..500m eju inge särskilt långt, men jag gick nog inte ens det i början. Däremot gick han nog "effektivt" över det ändå pga lek och springa cirklar ibland..

Strunta i långpromenaderna säger jag. Åk till nya ställen, bär med honom när det behövs. Men det är ok att bara gå utanför huset och leka också.

Elsis matte
5/19/17, 9:24 PM
#2

Nä, om man går på, särskilt på en plats valpen inte är välbekant med så måste man vara uppmärksam och förebyggande. Bara det att valpen satte sig tycker jag är ett möjligt tecken på att det blir för mycket. En del valpar vilar bara du ger dem chansen, men andra är fullt ös medvetslös och man måste se till att de vilar för de blir bara galnare ju tröttare de är. Tycker gärna man kan vara ute mer än att bara rasta, men mer då fokus på att upptäcka, leka och hänga än att gå en viss sträcka. Är du beredd att bära vissa sträckor och ge valpen ordentliga pauser kan ni absolut ge er ut på en utflykt.

Hornslandet
5/19/17, 9:32 PM
#3

Ja, nu när det är gött väder kan du ju faktiskt ta med dig nå skön filt eller nått också om du vill. Gå en bit, sätt er låt valpen vila..gå lite mer osv.

DoroteaC
5/20/17, 8:39 AM
#4

#1 #2 Okej, tack för svar!

Mina andra hundar har varit omplacering och fått dom vid 8 månader så känner mig lite fundersam på vissa valp saker 😛

Igår va det sjukt varmt, faktiskt första gången jag märkte att hon blev trött. Även om hon sovit på mitt jobb i nästan 2 h så blev hon trött redan efter typ 200 meter. Hon är ju svart också så jag förstår att de är varmt. Vi satte oss i skuggan en stund och då låg hon mest och bet lite försiktigt i armen på mig och när solen gick i moln en stund så gick vi hem, hon var inte jätte snabb sista biten… 

Hon vill gärna titta på saker. Om bara hon och jag går och hon ser något, så sätter hon sig ner och det ser nästan ut som hon ''suger'' in informationen i huvudet. 😂

Aja men då beöver jag inte känna att jag gör fel med våra mini äventyr iaf. Tack tack!

Hur har ni utökat promenaderna då? När kan dom liksom gå lite längre utan stop? Är det vid 1 år eller ? 🙂

Elsis matte
5/20/17, 1:41 PM
#5

Du kan successivt öka promenadlängden allteftersom valpen växer. Hur fort beror på hundens storlek, en liten och lätt hund mognar fortare i kroppen än en stor och/eller tung. Vänta med riktiga långturer (flera timmar) tills hunden är över året men du kan utan problem gå "vanliga" promenader på ett par-tre kilometer innan dess.

hemul
5/20/17, 2:41 PM
#6

Jag har tyckt att det har funkat bra med valpar att "tvinga" valpen att ta det lugnt då för att liksom testa om valpen är trött. Typ sätta sig på en bänk och ha tråkigt eller lyfta upp valpen i famnen ett tag, stå stilla  och försöka lugna ner den. Är valpen trött har mina rätt snabbt gått ner i viloläge då, kanske t.o.m. somnat en stund. Man lär sig gränserna liksom. Och samtidigt blir det ju faktiskt lite passivitetsträning, även om jag inte visste att det hette så på den tiden.😛

Annons:
DoroteaC
5/20/17, 6:00 PM
#7

#5 Okej, tack för svar! 

#6 Ja, det känns bäst att sätta sig ner efter en stund. Det känns som en bra idé att hon liksom får sitta och titta på saker/folk ibland också. Just nu går jag dom flesta promenaderna med hundarna separat både för att dom stora ska få lite egen tid och för att hon bara hänger på dom hela tiden om dom är med 😛

[Raubtier]
5/20/17, 9:55 PM
#8

Jag fick hem min när han var 10 veckor, i början var vi ute så ofta så varken jag eller han hade orkat gått så långt. Första veckorna höll vi oss runt huset bara, han kissade och bajsade på samma ställen hela tiden. När han var runt 3-4 månader började vi ta promenader, maxlängd 25 min några gånger per vecka. Nu är han 6 månader och nu är vi ute 5ggr per dag och tar promenader mellan 10-40 min per dag.

Bör tillägga att han är tibbe/cavalier så han är rätt liten, väger kanske 8kg. Jag märkte inte  när han blev trött i början, men med tiden lär man sig signaler och då har jag burit honom :)

Att gå lös i skogen dock, det kan man göra länge med min. Men då bestämmer han själv takt, när han vill vila, bra för benen och intryck!

Hornslandet
5/21/17, 11:14 AM
#9

#8 Måste bara kommentera på det där med skogen.. Jag tycker alltid det låter lite roligt med att valpar "bestämmer själv takt" och vilar när de själva vet de behöver i skogen. Tycker inte det är nån universiell sanning alls. Många valpar älskar alla intryck i skogen, och springer som tokar och pressar sig ganska hårt. Min valp har aldrig sprungit så mycket som han gör om han är lös i skogen, och inte sjutton visste han när han behöver vila..

[Raubtier]
5/21/17, 2:07 PM
#10

#9 Var kanske därför jag skrev MIN och inte valpar överlag haha

Upp till toppen
Annons: