Annons:
Etikettaktivering
Läst 1455 ggr
Estelle13
5/17/17, 7:27 PM

IPO spår, erfarenheter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nån som håller på med IPO spår? Var nämligen på en föreläsning igår som hölls av en hundinstruktör och tydligen ska just IPO spår vara väldigt uttröttande mentalt för hunden. Hur upplever ni det? Fick tips om det eftersom storpudelhanen har enorm energi och måste jobba ordentligt med skallen för att bli nöjd.

Annons:
Majken!
5/17/17, 7:57 PM
#1

Allt som görs med den typen av precision är väldigt uttröttande för hunden. Men lär man inte in grunderna ordentligt och låter hunden slarva och gå för snabbt så tappar man snart effekten.

Estelle13
5/18/17, 10:23 AM
#2

#1 Ok tack för svar, ja som jag förstod det så är det viktigt att man får hunden väldigt intresserad och engagerad i att nosa i spåren.

[Nalle-]
5/19/17, 11:03 AM
#3

Jag är inte alls särskilt insatt i IPO, men vi har kört en del hårda spår med fokus på att han ska gå mitt i kärnan. Då krävs det inte särskilt långa spår för att åtminstone min ska bli nöjd.

Estelle13
5/19/17, 4:22 PM
#4

#3 okej tack då har jag fattat det rätt att det med andra ord är rätt uttröttande trots korta spår :)

Ambrose
5/19/17, 6:05 PM
#5

Om du tränar IPO-spåren korrekt så är det riktigt bra eftersom det kräver väldigt lite jobb från din sida i jämförelse mot hur mycket hunden får jobba 😉

Vill du dessutom ha ett mål med din träning så kan man tävla i BSL(spår, lydnad), FH(låååånga IPO spår) och IPO-FH(2 dagarsprov med riktigt långa och inveklade spår)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Estelle13
5/19/17, 6:56 PM
#6

#5 Okej ja jag kommer ju i början ta hjälp av hundinstruktören så att allt blir att gå rätt till från första början :-). Tyvärr får jag inte tävla i vare sig bruks eller IPO spår då han inte hör till kategorin brukshundar.

Annons:
Majken!
5/19/17, 9:58 PM
#7

#6 För att tävla bruks krävs SKK-registrerad hund, behöver inte alls vara bruksras. IPO-FH tror jag är samma, kolla upp det.

Ambrose
5/20/17, 11:51 AM
#8

#6 "

För IPO-prov, som innehåller skyddsarbete, får endast brukshundraser tävla. Det krävs också en licens för att får tävla i IPO. Övriga provformer inom IPO är öppna för alla raser.

Föraren ska vara medlem i Svenska Brukshundklubben för att få delta i tävlingar."

Du kan tävla både BSL, IPO-FH och FH så länge din hund har en FCI godkänd stamtavla :)

Det är i princip enbart IPO(med skyddsarbete)/lure-coursing/jaktprov som har begränsningar för ras. I princip alla andra hundsportsgrenar är öppna för alla raser :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: