Annons:
Etikettvalpar
Läst 3692 ggr
[SweetSunday]
2017-05-17 15:31

Kycklingben till valp

Hej! Jag tänkte att jag skulle passa på att handla innan valpis kommer hit och funderade på om han kanske vill ha några tuggben (så kanske jag får behålla någon heminredning någorlunda hel iallafall 😉). Vad kan man ge för ben till en valp? Har förstått att de inte ska vara för hårda och att märgben är sämre att ge, men vill samtidigt att de ska kunna räcka en stund… Hört att kycklingvingar/kycklingklubbor är mjukare ben och kan funka bra till valpar, funderingen är då bara om det är okej att ge rå kyckling till hund? Någon som har erfarenhet av att ge kycklingben till valp? De är inte så mjuka att de tar slut direkt? Kan man köpa exempelvis kycklingvingar för människor i mataffären och ge till hund? Kycklingvingarna har inte så smala ben att de kan fastna i halsen?🙂

Annons:
Sindri
2017-05-17 15:48
#1

Jag har läst och hört att hundar aldrig får äta ben från fågel eller fisk.

Kycklingben är porösa och kan splittras och bli väldigt vassa.

[SweetSunday]
2017-05-17 15:53
#2

#1 Jaså? Då har vi tittat på olika ställen, men kanske är riskabelt att testa då. Något förslag på andra ben som kan passa valpen bättre än fågel och fisk? 🙂

Fridaaaa
2017-05-17 15:56
#3

#1 Gäller tillagade, råa kycklingben är toppen! :) 

#0 Ge inte märgben oavsett ålder, risk för bland annat tandskador.
Jag hade väntat lite med kycklingvingar och sånt, till 10-12 veckor i alla fall, beroende såklart på vad hunden är van vid osv :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

2Sirius
2017-05-17 16:00
#4

SUPERBRA ATT DU… FRÅGAR!!!! ☺ Vill varmt AVRÅDA dig ifrån detta! På grund utav… Tänk dig Flintasten, är också mycket hårt, som de flesta vet, så användes flintasten-flisor som kniv förr i tiden… Vad jag försöker säga är att, framför allt FÅGELBEN, är hårda, och då de går sönder, så kan det bli SYLVASSA flisor/spett, som givetvis inte är nyttigt. ☺ Någon som kan F-regeln mer komplett…? Det vill säga ALLT SOM BÖRJAR PÅ…. F-Ben skall icke tuggas av hund. Fågel, Fisk, Fläsk och Får. Eller Får de äta Får? 😊

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

reverse
2017-05-17 16:00
#5

Det är nys det där med att hundar inte kan/ska äta f-ben. Gällande TILLAGADE ben gäller det absolut, tillagade ben ändrar struktur och kan generera vassa bitar. Bryt ett tillagat kycklinglår och ett rått och jämför så är skillnaden stor. Det ska vara rått. Eftersom jag utfodrar rått sedan några år, så ger jag ben och detta är ofta från kyckling, då vi själva slaktar överskottstuppar hos oss.

Hunden kan sätta vadsomhelst i halsen. Har en bekant som förlorade sin valp för att den satte en torrfoderkula i halsen. Och jag själv höll på att förlora en hund när den satte en råhudsknut i halsen. Jag börjar gärna ge exempelvis kycklinghals eller kalkonhals, ganska stora men mjuka (mer broskigt) saker som de måste jobba med. Märker man att man har en hund som vill inhalera sin mat snarare än att tugga den, så får man kanske vara försiktigare med ben. I videoklippet äter min ena hund Gaia (dvärgpudel) kalkonhals.

https://www.youtube.com/watch?v=OqMGAZzzJM0

 //Lina

Lia
2017-05-17 16:01
#6

Dubbelpost

Annons:
[SweetSunday]
2017-05-17 16:01
#7

#3 Vad bra att kycklingben kan funka, det är ju väldigt enkelt att få tag i 👍 Då avvaktar jag lite grann och håller oss undan från märgben. Vet att han har tuggat på något ben innan då jag sett det på filmer och bilder, så jag kan ju fråga uppfödarna vad det var för något så vet jag ju vad han är van vid 🙂

2Sirius
2017-05-17 16:02
#8

Ok, några hade redan svarat… Såg inte det ☺

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lia
2017-05-17 16:04
#9

http://www.agria.se/hund/artiklar/om-hund/vilka-kottben-kan-hunden-ata/

Bättre att ge unga hundar tuggben och liknande. Sen är väl rå kyckling inte det bästa alternativet om man kan ge annat, med tanke på att vi människor kan bli smittade.

Fridaaaa
2017-05-17 16:06
#10

#4 Fågel, Fisk, Fläsk och Får får utmärkt RÅA
Är tillagade som är farligt :) Råa kycklingvingar tex är toppen för tänderna :) 

#9 Hundar blir inte smittade på samma sätt som vi människor, och ger man svensk kyckling är risken för smitta nästan obefintlig :) Större risk för tex fästingsjukdomar är salmonella av svensk kyckling :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

reverse
2017-05-17 16:07
#11

#9 Det sker ofta återkallelser av torrfoder pga salmonellasmitta eller annan smitta. Det råder inget motsatsförhållande i att hålla god hygien när man gör mat till sig själv eller när man gör det till hunden.

 //Lina

Lia
2017-05-17 16:11
#12

#10 Hundar nej, det sa jag inte heller.

[SweetSunday]
2017-05-17 16:13
#13

Oj, här var det många "bud" :P Jag förstår såklart att Campylobakter och Salmonella är risker för mig, tanken är att hunden skulle få äta det på min uteplats och inte inne på golvet så att jag får bakterier inomhus. Var mer för hundens egna skull jag funderade på om rå kyckling var farligt :) Sedan kanske jag iof kan smittas om hunden slickar på mig men det kanske man ändå inte tycker är det mysigaste i världen precis efter att hunden ätit rått kött (oavsett köttslag).

#5 Det lät ju som en lagom nivå att börja på för att se hur glupsk han är… Var kan man få tag på sådana delar av djuret? :)

Annons:
Lia
2017-05-17 16:15
#14

#13 Ja, det är nog smart att ta det ute i så fall :)

reverse
2017-05-17 16:21
#15

#13 Din hund har salmonella, e-coli mm i munnen oavsett om du ger den rå kyckling eller inte. En trevlig bieffekt av att de bland annat rengör sig själva i röven eller äter bajs.

Kyckling- och kalkonhals säljs nog i merparten av de större zoo-affärerna idag. Vill du ge inomhus kan du ha ett särskilt underlägg för hunden att äta på, exempelvis en filt som kan sölas på fritt. Lätt att bara stuva in i tvättmaskinen sedan.

Salmonella i svensk kyckling är väldigt lågt förekommande tack vare det kontrollprogram som finns. Jordbruksverket om salmonella

 //Lina

Hornslandet
2017-05-17 16:22
#16

Kan tipsa om tjurmuskel, bra om du får en valp som är väldigt glupsk och riskerar att inhalera benbitar.. tjurmuskel går liksom inte sönder i bitar utan mer löses upp, och de är så stora att det tar ett bra tag innan det blir en bit kvar som är liten nog att kunna sväljas (man får förstås alltid ha koll). Dessutom är de lätta att hålla i om ni vill sitta tillsammans medans valpen tuggar.

Annars är ju råa revben rätt bra, tycker jag själv. Rätt hårda, men inte hårda som märgben. Är de stora nog tar de också en stund.. Men pass på, min valp (som är glupsk och intensiv tuggare) tog först en bra stund på sig att ens börja tugga på dem..men plötsligt lärde han sig, och numera går det FORT att tugga sönder ett revben..

Personligen är jag inte så otroligt anti märgben. Ja, de är hårda, men jag har iaf upplevt det som att min valp (som sagt en intensiv rackare) inte alls tuggar så hårt på märgben. Han har ett par st som är helt "tomma", han gillar dem mer som leksaker som han biter lite lätt i och slänger runt med. Känns inte nån större fara då. Men som sagt, man får ha uppsikt..

Fridaaaa
2017-05-17 16:23
#17

#12 "Sen är väl rå kyckling inte det bästa alternativet om man kan ge annat, med tanke på att vi människor kan bli smittade." jo precis det du sa.
Men du sprider att det är dåligt/farligt med rå kyckling vilket det inte är :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lia
2017-05-17 16:29
#18

#17 Det är du som missuppfattar vad man säger. Jag sa tydligt att VI MÄNNISKOR blir smittade, vilket självklart inte kan betyda annat än att VI MÄNNISKOR blir smittade. INTE hundar, som du vill få det till av någon anledning. Att bli slickad i ansiktet av en hund som ätit rå kyckling är med all säkerhet sämre än om den precis ätit nöt. Läs vad man skriver istället för att påstå att man sagt nåt man inte sagt. Ingenstans sa jag att HUNDARNA blir smittade…

hemul
2017-05-17 16:30
#19

Hon sa att VI MÄNNISKOR kan bli smittade, inte att hundarna blir det.

[SweetSunday]
2017-05-17 16:33
#20

#15 Det är såklart sant… kan nog inte motstå hundpussar konstant (åtminstone inte om han håller sig till händer och haka) så får helt enkelt träna mitt immunförsvar 😃 Vad bra, då får jag kika där! Tack för tips 🙂

#16 Brukar det gå att köpa i mataffär eller är det i djuraffär? 🙂 Jo, han är rätt tuggig av sig så kan hända att han blir en rackare på att tugga ben, så koll får man såklart ha! Revben, är det typ revbensspjäll av fläsk eller finns det andra revben man kan köpa också?

Annons:
Fridaaaa
2017-05-17 18:06
#21

#18 Fast det antyder på att hundarna med kan drabbas. Varför annars skriva det liksom? Det kan tolkas som att eftersom vi kan smittas, är det lika stor risk för hundarna.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lia
2017-05-17 18:13
#22

#21 Det antyder ingenting, DU tolkar det så. Det får stå för dig. Jag skrev det självklart för TS skull, så att TS skulle ha det i åtanke och själv slippa drabbas.

Fridaaaa
2017-05-17 18:17
#23

#22 Fast det är ingen större risk att TS drabbas än om personen tillagar det själv? Det är ju samma hygienhantering liksom.

Tja du kunde formulerat dig annorlunda enligt mig menmen

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lia
2017-05-17 18:25
#24

#23 Och du hade kunnat låta bli att kommentera något jag inte ens skrev, speciellt med tanke på att det inte ens var riktat mot dig. Resterande förklarade jag innan. Nu lägger jag ner den diskussionen, man kommer liksom ingen vart med dig.

[SweetSunday]
2017-05-17 21:16
#25

Funkar kycklingklubbor och kycklingben lika bra som kycklingvingar om man väljer att köpa sådant?

hemul
2017-05-18 01:45
#26

#23 Är det? Brukar du verkligen dra omkring med kycklingen på golvet och smörja in din hunds nos och tassar med den när du ska äta den själv?

JoannaLi
2017-05-18 10:17
#27

#25 Jadå, det funkar! Kollar dock ifall benen/klubborna är mörade. Det är inte bra! Det blir för salt för hunden. 

Vingar är sällan mörade, medan ben och klubbor kan vara mörade.

Annons:
[SweetSunday]
2017-05-18 10:25
#28

#27 Okej, tack! 🙂

Fridaaaa
2017-05-18 10:27
#29

#26 Mina hundar drar inte omkring sitt i alla fall (Y) De äter ute eller på tex en handduk eller lakan, Ej OK för mina ialla fall att dra runt, och tror jag få tillåter.
Och det försvinner väldigt snabbt från ev tassar och mun/nos dock :P
Så risken är inte speciellt stor nej :P

#24 Alla har rätt att diskutera och kommentera (Y) Bara för att du uppenbarligen inte tål att man läser texter olika (vilket alla gör) så betyder det inte att andra ska låta bli att svara dig dock :P Acceptera att andra tycker olka istället :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Estelle13
2017-05-18 10:39
#30

#26 Som #29 skrev så finns det alternativ till var man låter sin hund äta någonstans. Min tik äter alltid på en handduk och min mormors schäfer vill alltid äta sina ben utomhus. Skulle iprincip vara omöjligt att BARFa om man var så rädd för smittorisken. Finns dem som råutfodrat på detta vis i 15-20 år och fött upp flera valpkullar på rå mat och aldrig haft några problem med smittsamma bakterier :)

Lia
2017-05-18 11:04
#31

#29 Klart man kan tolka texter olika, men om någon säger att du har tolkat fel och förklarar vad man faktiskt menade, så måste du ju ändå inse att det inte var menat så som du fick för dig. Det fattar vem som helst, utom du uppenbarligen. Det är ju helt  meningslöst av dig att fortsätta tjafsa om något jag förklarat tydligt att du helt och hållet missuppfattat. Acceptera att du hade fel och lägg ner någon gång, så slipper denna tråd handla om ditt onödiga tjafs mer.

hemul
2017-05-18 12:38
#32

#29 Men nu handlar det ju inte specifikt om dina hundar. Och även om man använder en speciell handduk eller filt så innebär det väl ytterligare en sak som ska saneras, eller hur?

Sen undrar jag vad "(Y)" betyder?

#30 Vad är det för smittorisk med att hantera annat rått kött? Ja, med tiden givetvis, om man inte torkar upp efter sig på diskbänken, så uppstår så klart bakterier, men normalt innebär inte det färska köttet en smittokälla.

Jetaime
2017-05-18 13:13
#33

#32 (Y) = tummen upp!

hemul
2017-05-18 13:34
#34

Tack! 😃Var kommer det ifrån? SMS-grej eller?

Annons:
peafie
2017-05-18 13:45
#35

#34 Det var kortkommandot för tummen upp redan på MSN Messenger-tiden i början av 2000-talet i alla fall. Det blir en tumme om du skriver det i Facebookchatten också, så det hänger kvar. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

Jojaton
2017-05-18 13:45
#36

#34 har för mig att det är från msn, (Y) var kortkommandot för tumme upp-"emojin"

Johanna - Instagram

Estelle13
2017-05-18 13:52
#37

#32 Menade kyckling eftersom kyckling ofta ingår i en BARF utfodring som vissa individer äter flera ggr i veckan eller månaden. Kyckling är ju även bra nybörjar/valp ben, eller bra ben till småhundar/katter som kan ha svårt att tugga större ben. Men absolut kan man skippa kyckling helt om man känner för det, är ju lättare för oss med stora hundar som kan äta andra ben :)

hemul
2017-05-18 14:26
#38

#34 Så klart! Det är därifrån allt jag inte begriper brukar komma. Höll aldrig på med det. Tack! Blir så nojig på sånt där och måste reda ut det.☺️

Hornslandet
2017-05-19 22:12
#39

#20 I djuraffär! Tjurmuskeln kostar typ 79:- men då är det en stor bit som räcker ett hyffsat tag.

Revben.. brukarkunna vara lite olika. Köpt från ren/hjort tror jag det var själv. Finns garanterat från nöt med. Brukar vara typ 40-50 spänn/kilotpå djuraffär, kolla deras frysdiskar.. Har även andra typer av ben och kotor.

KatarinaSt
2017-05-19 23:38
#40

Min unghund har fått kyckling vingar ett par gånger nu. Första gången tog det en liten stund innan han förstod att det var ätbart. Andra gången fick han snabbt kläm på det och tredje slank den ned i ett nafs. Därför fick han revben från nöt för att få en liten utmaning. Första gången "skalade" och slickade han den ren från senhinnan som satt fast. Andra gången, idag,  så började han äta av benet! 

Trodde aldrig han skulle lyckas bita av bitar men han tuggade i sig halva innan jag tog den ifrån honom. Härligt att lyssna på hur han krossar benen och kul att se hur han får jobba för att få i sig nåt.

Jag brukar ge honom ben i hans bur. Sen får han gå ut när han är klar. Annars skulle man nog fått rengöra golven ganska noga.

[SweetSunday]
2017-05-20 10:47
#41

#39 Vad bra! Tack! :)

#40 Härligt, får se hur snabbt Darwin får kläm på det då :)

Annons:
Herveaux
2017-05-20 11:00
#42

Har helt missat den här tråden men ville bara inflika att jag misstolkade #9 på samma sätt som Frida och tyckte inte heller du (Lia) var tillräckligt tydlig med hur du faktiskt menade med den textraden.

Varför ska det behöva bli en så syrlig ton bara av ett litet missförstånd?
Hade ju varit så enkelt att bara skriva "Du missförstod mig, jag menade att hunden kan överföra bakterier till oss människor efter att ha ätit rå kyckling," Klart.

Så, åter till ämnet! 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lia
2017-05-20 11:17
#43

#42 Därför att om en viss medlem alltid ska klaga på allt och alla jämt så tröttnar man till slut på det och orkar inte vara trevlig jämt. Därför blev det syrligt från min sida.

Herveaux
2017-05-20 11:19
#44

#43 Man kan också välja att ignorera den medlemmens kommentarer/inlägg om det är någon man retar sig på. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lia
2017-05-20 11:29
#45

#44 Eller så förklarar man sig (som jag gjorde) om någon missuppfattar en :-) Hade jag inte svarat hade det sett ut som om jag menade det så som hon fick för sig. Men du har absolut rätt! I fortsättningen ska jag ignorera dumma kommentarer ^^

hemul
2017-05-20 16:23
#46

#42 Den som missförstått kan också acceptera den förklaring hen får och lägga ner istället för att framhärda, eller hur?😉

Herveaux
2017-05-20 16:45
#47

#46 Som jag skrev i #44, retar man sig på en medlem kan man helt sonika ignorera vad denne skriver istället för att börja tjafsa, eller hur?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

hemul
2017-05-22 16:37
#48

Absolut. Men vad jag menade är att det borde väl gälla båda parter då och kanske speciellt den som börjar tjafsa. Men tydligen är det inte så här då.

Annons:
Herveaux
2017-05-22 17:18
#49

#48 Men hur långdraget ska detta sidospår behöva bli?
Givet gäller det båda parter- It takes two to tango.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

hemul
2017-05-22 17:58
#50

Tack.🙂För min del fortgick det bara så länge det endast var den som försvarade sig som utpekades som felande.

Upp till toppen
Annons: