Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 2141 ggr
[AnimeV4]
2017-05-17 14:37

Foderproblem valp

Min valp åt Eukanuba Puppy Large Breed när han kom hit och för en dryg vecka sen började jag byta ut 1/4 mot Magnussons juniorfoder. Efter 3 dagar var han lös i magen och dag 4 bajsade han 4 gånger inne på natten.

I förrgår fick han Pro-Kolin som hjälpte bra. Han bajsade normalt och inget under natten. Sen på morgonen blev han dålig i magen igen, så han fick ris och morotspuré samt Pro-Kolin. Nu har han inte bajsat på ca ett dygn. Han har även börjat klia sig mycket och naggar på ben, tassar  och lite på rumpan med tänderna. Han jagar dessutom svansen. Nyss sprang han omkring i soffan och gjorde frustrationsknorr/pip i samband med att han kliade.

Vad bör jag göra nu? Jag väntar på svar ifrån uppfödaren, så jag tänkte att jag fiskar lite tips själv. Det jag vill göra är att ge honom Eukanuba igen och se om det lugnar ner sig innan jag börjar med något annat. Krånglar det med ett nytt försök till byte så skippar jag Magnussons och går direkt på färskfoder (antagligen VoH) istället. Tanken var att han ska ha färskfoder och en del torrfoder i belöningssyfte.

Spontana tankar är:

-Det kanske är Magnussons som ställer till det, men skulle han inte blivit dålig direkt då?

-Kan sojan i Pro-Kolinet ha utlöst någon reaktion?

-Hur länge kan man avvakta innan man bör ringa veterinär? Jag tror nog att jag gör det strax. Dock så är jag 0 sugen på att ha honom på något svindyrt allergifoder med massa skit i.

Jag vill inte att denna tråden blir någon slags kunskapsfight mellan medlemmar!

Annons:
Majken!
2017-05-17 14:43
#1

Om ett foderbyte hade gett den effekten på min unga hund hade jag bytt tillbaka till det fodret som hunden mådde bra på direkt.

smellcaramell
2017-05-17 14:47
#2

En spontan tanke var att det kanske var lite hastigt att byta ut 1/4 sådär bara en vecka efter valpen kommit hem till er, när jag bytte foder på min vuxna tik fick jag öka på med 4 gram av det nya fodret/gång med 3-5 dagar mellan gångerna(kollade bajsets konsistens). Hon är ju liten men hennes mage krashade helt om jag la på 10 gram(1/7 dagsgiva) på en gång.

Dock kan det självklart vara något annat i och med kliandet o.s.v. men bara en tanke inför framtida foderbyten är att kanske ta det lite "lugnare"🙂

[AnimeV4]
2017-05-17 14:51
#3

#1 Grejen är att han inte mår bra på Eukanuba heller. Han är fisig och skulle säkert må bättre på bättre ingredienser. Anledningen till att jag fortsatte på Magnussons var att tänkte att det skulle rätta till sig efter ett par dagar till. Han har inte diarré utan blev bara lite lös. Det var alltså jag som gärna ville få det att funka, men såsom det ser ut nu så är det ju bara att köra Eukanuba tills han är bra i magen igen.

lizton
2017-05-17 23:15
#4

#0 En valp får inte allergi så fort. Det tar ett tag innan en allergi kan utvecklas. Allergi är alltså inte troligt.

Jag tror mer på för hastigt foderbyte eller att hunden ätit något ute som den blivit dålig av.

Estelle13
2017-05-18 10:47
#5

Mår valpen tydligt dåligt på fodret han äter hade jag faktiskt bytt till färskfoder så snart som möjligt, jag hade mjukstartat med färskfoder blandat med överkokt parboiled ris och kanske lite vom i, små portioner flera gånger per dag och se om magen blev stabil för att sedan ta bort riset och fortsätta med färskfodret.

[AnimeV4]
2017-05-18 11:07
#6

Han är mycket bättre i magen nu! Håller det i sig blir det ett nytt försök till byte snart. Funkar inte det blir det Vom og Hundemat🙂

Annons:
[AnimeV4]
2017-05-18 11:14
#7

#2 Sorry, jag missade helt ditt inlägg! Jag var osäker på det själv och frågade därför uppfödaren som sa att det var OK. Varken hon eller jag gillar Eukanuba, men hon får säckarna väldigt billigt/gratis. Angående 1/4 har jag uppfattningen av att det är vanligt vid foderbyten och att man ökar just 1/4 varje gång, men då kanske jag får köra hälften nästa gång. Vill varken smyga för mycket eller vara för snabb, då hans nuvarande foder inte är jättebra för honom heller. Mycket spannmål, han blir fisig och skulle kunna få bättre avföring och så vidare🙂

lizton
2017-05-18 23:16
#8

#0 Missade att din valp är av storvuxen ras och då  rekommenderar Magnussons att man ger  vuxenfodret antingen Meat & Biscuit Adult eller Meat & Biscuit Grain-Free. Anledningen är att vapar av storvuxen ras  inte får växa för fort. Valpfodret Junior har högre andel fett, 14 %,  medan vuxenfodren har 12 % fett. Om du vill fortsätta med Magnussons kan du ju byta till vuxenfodret om du vill. Det är OK att ge juniorfodret, men eftersom det är mer energi i det,  så kan det vara en fördel med lägre fetthalt. Fett innehåller dubbelt så mycket energi som protein och kolhydrater. 

Känsliga hundmagar kan ha svårt att tåla hög andel fett. 14 % är inte så mycket, men 12 % passar bättre om magen är känslig. Känslig hundmage kan ha svårt att tåla färskfoder som VoH eftersom det är så fett. Om du ska fasa över till det, så gör det mycket försiktigt. 

Jag personligen skulle vänta med att ge färskfoder som helfoder så länge valpen växer, eftersom det dels är så energirikt att valpen kan växa för fort och dels för att det har högre  nivåer kacium.  Jag har läst om många valpar av storvuxna raser som fått led- och skelettsjukdomar efter att de ätit färskfoder. Om anlagen finns hos valpen kan den få det men inte annars.

Vilken ras har du? En ras som oftare än andra är känslig för hög andel fett är schäfer. De får oftare EPI, som är en allvarlig bukspottkörtelsjukdom,. De kan också få en mer eller mindre allvarlig bukspottkörtelinflammation av för mycket fett. 

Lycka till med din valp!

[Nalle-]
2017-05-19 10:53
#9

Jag skulle gå tillbaka på Eukanuba ett tag och sedan försiktigt fasa in ett annat foder om du vill det. Min egen sket högar av Magnussons, även rätt löst, så för honom passade det fodret inte alls även om jag hört gott om det. 

Tror inte du ska behöva oroa dig över kliandet, kan lika gärna vara så att valpen har varit lite upp i varv. Särskilt med tanke på att den samtidigt jagar svansen, det kopplar jag ihop med stress eller överslag.

Hornslandet
2017-05-19 11:24
#10

Min valp kliade sig mycket som mindre tycker jag..men det har avtagit. Sålänge man ser att de inte har nå utslag eller dyl. där de kliar sig så drar jag inte på alltför stora växlar av det.

[AnimeV4]
2017-05-19 11:58
#11

#8 Nu blev det ganska rörigt för mig här. Uppfödaren ger färskfoder till sina hundar och jag tror att hon fött upp valpar på det också. Jag vet dock inte ifrån vilken ålder. Jag har en curly coated retriever som blir 11 veckor på söndag. Han lär bli ca 70 cm i mankhöjd och ca 40 kg tung.

#9 Jag kör bara Eukanuba nu och inatt blev han dålig i magen igen så jag har börjat ge Attapectin för att stabilisera. Han jagar oftast inte svansen i samband med kliandet och det märks tydligt på honom att det kliar jobbigt :/

#10 Jag skulle inte direkt ha oroat mig om han inte gnällde och knorrade i frustration innan/medan han kliade. Jag tror att ett foderbyte är på sin plats när magen skärper till sig lite. Frågan är dock om det kommer att bli bättre på Eukanuba..

Hornslandet
2017-05-19 12:50
#12

#11 Min kan liksom gnyla ibland när han kliar sig, men det är alltså rätt sällan. Om han gör det hela tiden skulle jag också tänka till. Det jag tror om min valp är att han är lite torr i huden. Ger nutrolin-olja men det kanske inte räcker.. Har även jäkla torr luft inne vilket kanske inte hjälpt. Men som sagt, det har minskat eftersom han blivit äldre..

Estelle13
2017-05-19 15:49
#13

#11 Är oftast inte färskfodret i sig som är banditen till diverse tillväxtstörningar utan sammansättningen av den. Voh är något jag själv aldrig skulle utfodra en hund med, tycker att det är ett av de sämsta färskfodrena som finns på marknaden idag. Inte fullvärdigt enligt min mening. Är för övrigt väldigt aktiv i fb gruppen BARF och färskfoder för hund och katt och det är inte 1 utan flera hundar som gått på voh som bl.a utvecklat leddefekter. För övrigt är det väldigt vanligt att råfoder valpar växer långsammare och längre än torrfoder valpar vilket bara är positivt framförallt om man har en storväxt ras som kan ligga i riskzonen för diverse tillväxtstörningar i skelett och leder.

Annons:
lizton
2017-05-20 01:08
#14

#13 Färskfoder är i regel fetare än torrfoder. Fett ger dubbelt så mycket energi som de andra två andra energigivande näringsämnena kolhydrater och protein. Många hundar som äter färskfoder har lätt att gå upp i vikt. Det är absolut inte bra att en valp ökar för snabbt i vikt eftersom det kan ge skelett- och ledskador. Om man lyckas hålla valpen slank på färskfoder minskar den risken. 

En annan risk är att det är svårt för en tillverkare att hålla stabila värden på kalcium och fosfor när det gäller färskfoder och det ökar risken för skelettsjukdomar.

Estelle13
2017-05-20 08:06
#15

#14 Jag upplever det tvärtom vilket jag skrev om i pudel iFokus för några dagar sedan att det verkar iprincip omöjligt för mina hundar att bli feta på råutfodring trots att jag tillsätter en del extra fett bredvid och då äter ju hanen Mush Vaisto som innehåller ca 20% fett redan. När man skippar kolhydrater vilket man oftast gör vid råutfodring så är fettet den största energi källan som kroppen tar energi ifrån vilket gör att hunden inte ökar i vikt trots att fettet ligger högt, påminner faktiskt ganska mkt om LCHF för oss människor, även om det inte är riktigt samma sak givetvis, man kan vräka i sig mkt fett utan att öka i vikt eftersom man skippar sockret dvs kolhydraterna. Vid råutfodring så använder man ofta kolhydrater för just viktuppgång bl.a ris. Grönsaker används oftast som bukfylla om hunden behöver minska i vikt eftersom att de är väldigt energisnåla. Gäller ju att ge hunden en kost med en bra balans och sammansättning, även för mkt protein har sina nackdelar då det gör att musklerna växer för snabbt vilket kan ge bl.a krokiga framben som även det påverkar skelett och leder negativt. Är inte endast en sak som fettet att hålla koll på i kosten utan hela kostens sammansättning ska ju vara utformad för att passa hunden. Som med allt annat verkar vi ha olika erfarenheter och åsikter även kring detta (y)

lizton
2017-05-20 22:29
#16

#15 Kan funka så också som med dina hundar. Ganska vanligt är att de går upp i vikt av färskfoder.

När det gäller protein så är det en gammal teori att hög halt protein ger tillväxtrubbningar. Det handlar inte om protein utan det handlar om hur mycket energi valpen får i sig. För mycket av något av de tre energigivande näringsämnena gör att valpen kan växa för fort och få skelett/led-sjukdomar om anlagen för det finns.

Läs här om du vill:

"Utfodringen har betydelse för uppkomsten av OCD / FCP och andra tillväxtrubbningar. Hos en individ / ras som saknar genetiska anlag för att utveckla OCD kan man inte framkalla sjukdomen genom felaktig utfodring. Men om hunden har anlagen kan skadorna utlösas och förvärras genom en felaktig utfodring. Framför allt är det överutfodring med kalk och energi, huvudsakligen kolhydrater och fett, som kan bidra till uppkomsten av OCD. Överutfodring med protein ger inte OCD. Generellt rekommenderas att man under tillväxten använder ett tillväxtfoder avsett för storvuxna hundraser. Dessa foder innehåller en balanserad mängd kalk och andra mineraler samt en begränsad mängd energi. Det är klokt att välja ett foder från en välrenommerad tillverkare så att man kan lita på att sammansättningen är den rätta. Inga tillskott eller andra foder ska ges vid sidan om, då förstör man näringsbalansen i fodret. "

http://www.vixax.com/OCD.pdf

Lojs
2017-05-20 22:53
#17

#16 Upplevelsen är tvärtom för mig med. När jag gett färskfoder har mina hundar viktstabiliserat sig utan att jag behövt tänka på det, med torrfoder får jag reglera mängden konstant för att de ska hålla sig i bra hull tycker jag. Samma när man tittar på grupper på facebook, finns massor av före/efterbilder med hundar som spontant hamnat på jättefint hull när de gått över till färskfoder. Känner inte alls igen att de skulle gå upp i vikt av det.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Estelle13
2017-05-21 02:18
#18

#16 Detta kan man läsa på Mush hemsida Många hundägare blandar ut maten genom att lägga till gröt, ris, potatis, makaroner eller liknande, speciellt då det handlar om valpar som växer fort. Problemet med att blanda ut med dessa produkter är att de inte innehåller kalcium och vissa hundar har svårt att smälta dem. Hundarna får inte ut mycket av dem heller, närmast kolhydrater, vilket hundar allmänt inte behöver mycket av om de får sin energi från annat. Hos en del hundar kan en stor mängd kolhydrater leda till olika problem, t.ex. diabetes. HOS VALPAR KAN EN STOR MÄNGD KOLHYDRATER LEDA TILL FÖR SNABB TILLVÄXT, PRECIS SOM MED EN FÖR STOR MÄNGD PROTEIN. http://www.mushbarf.com/sv/blogg/riikka/ben-varfor

lizton
2017-05-21 15:29
#19

#18 Ja, gäller även fett. Gäller de tre energivande näringsämnena fett, protein och kolhydrater. 

Konstigt att de inte nämner fett, som ger drygt dubbelt så mycket energi som protein och kolhydrater.  De vill kanske inte skriva ut det eftersom deras foder är så feta och de hoppas att den som läser texten inte vet att fett ger energi. 

Mycket aktiva hundar behöver mycket energi och då passar färskfoder perfekt och gärna då i kombination med lite kolhydrater. För sällskapshundar som inte är så aktiva eller äldre inaktiva hundar kan det vara svårt att få hunden att inte gå upp i vikt. 

Med färskfoder får du ge så väldigt lite foder, ett riktmärke brukar vara 2 %  av hundens vikt per dag uppdelat på två mål. Många hundar blir inte mätta på den mängden. Matte/husse tycker synd om sin hungriga hund och ger mer och det kan vara en förklaring varför hundar går upp i vikt av färskfoder.

Dt finns ganska många trådar att läsa om problemet både här på iFokus och på andra ställen.

Estelle13
2017-05-21 16:27
#20

#19 Om du går in på Mush hemsida så ser du de olika fodrerna, där står det om de olika sorterna och för vilka hundar det passar till. På Mush Vaisto svart står det tillexempel att den är till för hundar som kräver mer energi och har svårt att hålla vikten och just därför är innehållet av fett högre. För hundar som behöver banta passar vaisto blå bäst eftersom den innehåller mindre fett. Så nej de försöker inte mörka sina ingredienser i sina foder som du så fint vill att det ska framstå som. De som har hundar som lätt går upp i vikt brukar fylla ut färskfodret med grönsaker, det är dock inget jag har något problem med då det för mina hundar är tvärt om. Mina hundar är otroligt kräsna och får ibland matas, skulle inte funka för min del att öka mängden mat eftersom att de ändå inte skulle vilja äta det så därför tillsätter jag extra fett åt båda pudlarna samt lite kolhydrater i form av ris till hanen för att de ska hålla vikten så nej jag känner inte alls igen det du beskriver om att råfoder har lättare till att göra hundar feta och hungriga. Fett påverkar inte insulinproduktionen som kolhydrater gör vilket i sin tur påverkar viktuppgång.

Annons:
[AnimeV4]
2017-05-21 17:49
#21

"Jag vill inte att denna tråden blir någon slags kunskapsfight mellan medlemmar!"

Och det var exakt er två jag syftade på. Ni gör det jätterörigt för mig, så jag slutar följa tråden och söker hjälp på annat håll istället. Tack för att ni tog er tid, men det blev bara ännu rörigare för mig eftersom ni aldrig håller med varandra men ändå dyker in i samma tråd och har kunskapsfight konstant. Man vet inte vad man ska tro på. Tråkigt.

Estelle13
2017-05-21 18:14
#22

#21 Tipsar om att gå med i fb grupper i stället som hundmatsgruppen eller BARF och färskfoder för hund och katt. Jag personligen tycker att det är lättare att kunna föra en dialog med folk som inte gömmer sig anonymt bakom en dataskärm utan man ser personens för och efternamn och personen kan stå för vad den skriver. Misstänker att Lizton inte är aktiv i någon sådan grupp, har iallafall aldrig sett dessa påståenden och skrivelser av någon verklig identitet utan det är bara på forum bakom anonym identitet och då är vi flera tusen medlemmar i fb grupperna. Man är fler i dessa grupper som diskuterar och utbyter erfarenheter och det finns mycket kunnigt folk.

[AnimeV4]
2017-05-21 18:49
#23

#22 Men herregud vad du ska hacka på Lizton fastän din ton är värre. Jag tar och PM:ar hen istället.

Tråden kan låsas.

Estelle13
2017-05-21 19:19
#24

Hahaha gör så du : D

lizton
2017-05-23 22:34
#25

#22 OT. Många går ur de svenska fb-grupperna för att det är så mycket okunnigt folk där och mycket tjafs.  Undantag är  "Hundmatsdoktorn - svarar på dina frågor om hundar och katters mat."

Du kan hitta högre kunskapsnivå i engelskspråkiga fb-grupper.  PM:a mig om du vill diskutera facebook. Det är alltför mycket OT.

[AnimeV4]
2017-05-29 11:14
#26

Eftersom tråden inte är låst fortsätter jag här.

Näe, han kommer knappast att bli bättre på Eukanuba. Han har BARA fått Eukanuba och vegetariskt tugg som han måste ha eftersom det är det enda tugget han kan äta just nu pga magen + att han sväljer bitar hela annars. Annat tugg blir när magen skärpt sig.

Han är lös i magen, ej diarré utan det blir som komockor. Han fiser även och är inte heller så fin i pälsen, men han är ju även valp. Han bajsar 4-5 gånger VARJE natt. Han bajsar en gång på hela dagen (kväll) och då väldigt mycket, men ändå bajsar han massor och löst inne varje natt. Jag har prövat ProKolin+ och Attapectin, men det funkar inte! Det enda som faktiskt funkade var när han fick ris och morotspuré, men då bajsade han inte alls på ett dygn istället.

Min tanke är trots allt att börja fasa in något färskfoder nu. Jag är inte hundra på vilket märke än, men jag funderar på Nordic Special+ men först måste jag få ur en massa ur frysen så att jag får plats eftersom det inte går att köpa så smidigt. Flera har gett det till sina valpar med goda resultat. Oavsett vad folk tycker om färskfoder till valp eller vissa märken så måste detta få ett slut nu. Jag vill pröva detta.

Nordic Special+

Specialkomponerat för hundar som inte tål vete eller har känslig mage. Säljs som ett djupfryst, portionsförpackat helfoder.

Dosering; Hunden skall äta ca 2% av sin vuxenvikt/ dag, +/- 25% då hundar är individer och även att aktivitetsnivån skiljer sig. Man räknar på vad hunden skall väga som vuxen och om hunden är lite rund räknar man på vad hunden Skall väga. Alltså hundens vikt*0,02= dagsgivan

Nordic Special+ innehåller

Oxkött, Vom, Ångkokt Korn, Potatisfiber, Kalk, Oxblod, Vatten, Mineraler och Vitaminer 

Analysvärde anges i g/100 g

Vatten 65,9. Aska 2,4. Fett 14,00. Protein 10,5. Kolhydrater 5,0. Fiber 1,2.
Kalcium, Ca 0,7. Fosfor, P 0,56. Energi 816 kJ. Energi 195 kcal

Ni får gärna tipsa om andra färskfoder, men jag vill helst inte ha Mush eller VoH. Annars funderar jag även på att köpa malt kött och tillsätta Standardt Laga mat och kalk.

färgfest
2017-05-29 11:53
#27

När var valpen avmaskat senaste? Vissa parasiter kommer igång med stress (plötsligt byt av foder, etc). Kan vara värt att kolla upp! :)

Annons:
[AnimeV4]
2017-05-29 14:06
#28

#27 Han avmaskades den 21:a då han ska vaccineras idag. Uppfödaren sa att han skulle avmaskas ca 1 vecka innan vaccination nämligen🙂Har inte sett minsta tecken på parasiter då jag faktiskt brukar hålla utkik efter sådant i bajset, men tack för tipset!

färgfest
2017-05-29 18:09
#29

#28 Jag har läst att det inte går att se tills man avmaskar och då kan det komma. Men hoppas att han inte har det! Du känner ju din valp mer än jag! :)

[AnimeV4]
2017-05-29 18:13
#30

#29 Hm. Jag har faktiskt ingen aning🤔Vi får väl se vad som dyker upp! I vilket fall som helst ska han få ett bättre foder🙂

Upp till toppen
Annons: