Annons:
Etikettbeteende
Läst 903 ggr
Skabbilusk
2017-05-16 08:57

Epilepsianfall

Hej! För en månad sedan drygt fick jag ta bort min älskade hund. En schäferrik på 7 år. Jag vaknade en natt av att det lät konstigt ifrån nedvåningen. Sprang ner och hittade min hund krampandes på golvet. Det var ett rejält anfall och hon hade både kissat på sig och tuggade fradga. Anfallet måste ha hållt på i minst 5 minuter. Jag satte mig på golvet bredvid henne. När hon vaknade upp kände hon inte igen mig. Hon började morra och sen högg hon mig i armen. Men istället för att rygga tillbaka tryckte jag ner henne på golvet. Det tog ungefär 30 minuter innan hon slutade vara arg. Jag ringde veterinär och dom så att jag skulle ringa tillbaka på morgonen om en tid. Jag ringde till 2 olika veterinärer här men ingen hade tid att titta på henne. Dom försäkrade mig om att det är väldigt liten chans att hon får ett anfall inom ett dygn igen. Tillslut fick iallafall den ena veterinären en avbokning så jag fick åka in med henne. Dom tog prover och tittade på henne men kunde inte hitta något fel. Jag frågade om det är normalt att dom blir så aggressiva efter ett anfall och det kan ju hända så han. Det som jag tyckte var så konstigt var att veterinären sa att efter ett sånt anfall så är hunden jättetrött och har ingen kraft i kroppen. När jag tidigare hade hållt i henne så fick jag ta i med all kraft jag hade. Jag väger 100 kg och har jobbat med hundar i över 7 år. Så jag är inte ovan vid att hantera hundar. Veterinären skickade iallafall hem oss med stesolid som jag skulle ge om anfallet var längre än en minut. Så skulle dom höra av sig imorgon om svar på blodprov. Jag var mycket nervös hela kvällen då jag var rädd att det skulle hända igen. Jag med min skadade hand som inte gick att använda och för dom andra djuren. Jag har 2 katter och 1 hund till. Om det skulle hända igen och hon blev lika aggressiv. Senare framåt kvällen så får hon ett anfall till. Jag springer ner med alla dom andra djuren och stänger in dom på toaletten. Står i trappan och lyssnar på vad som händer samtidigt som jag ringer djursjukhuset akut. Jag berättar vad som har hänt och dom säger att jag kan komma in med henne för övervakning över natten. Jag lägger på och hör hur hunden sitter och flämtar där upp. Jag ropar försiktigt hennes namn i trappan. Jag hör hur det springer över golvet och hon springer emot mig morrandes med sänkt huvud. Så jag springer ut ur huset och tänker att jag väntar ute tills hon har lugnat ner sig. Det tog runt 30 min denna gången med. Sen in med henne i bilen direkt och ner till djursjukhuset. Där dom har henne över natten och jag åker hem. Nästa dag så ringer dom och säger att dom hittar inget fel på henne så jag kan ta hem henne. Men jag och veterinären kom fram till att det kanske är bäst att låta henne somna in. Eftersom hon blev så aggressiv och skulle behöva stängas in på natten och liknande. Veterinären tyckte också att det var konstigt att hunden kunde springa över golvet och jag hade fått ta i så för att hålla henne på golvet. Nu undrar jag om någon annan har varit med om något liknande? Att dom kan springa efter ett anfall eller blir så arga? Dom tror att det var en hjärntumör. Allting känns så hemskt iallafall och det är så fruktansvärt tomt. 😢

Annons:
Brillo
2017-05-16 10:57
#1

Min mammas hund har epilepsi och får som du beskriver. Den andra hunden hon har har alltid hållt sig ifrån honom när det hänt. Som att hon känner av att det inte är någon idé att komma nära. Han blir väldigt skärrad efter att han haft anfallen och det tar som du beskriver ca 30 min innan man kan gå fram. Min mamma har medicin hon ger morgon och kväll och även som hon kan ge om hon märker att det är på gång (han blir orolig innan). Sen medicineringen så får han kanske ett anfall per år. Han är tolv år idag.

Skabbilusk
2017-05-16 20:10
#2

Vad skönt! 

Min andra hund sprang fram och morrade. Han tycker väl det var något konstigt och hundar kan ju gärna reagera så när det är något annorlunda. Så jag fick puttade bort honom hela tiden. Det är en liten spets så jag ville inte ha honom i närheten. Räcker med ett bett så är han borta. Vad är det för ras? Och springer den också emot din mamma så hon måste lämna rummet?

Brillo
2017-05-17 06:05
#3

Det är en labrador. Han går undan när han får anfallet men sen får man hålla sig undan men han söker inte heller upp henne. Det är som att han är extremt rädd och förvirrad och blir då aggressiv när man försöker gå fram. Men som sagt. Nu var det länge sen han hade ett anfall. Men när det kommer är de så kraftiga att han välter möbler, krukor, osv.

Upp till toppen
Annons: