Annons:
Etikettövrigt
Läst 1061 ggr
Ritasamir
2017-05-15 21:46

När börja med koppel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min älskade malteser är 2 månader gammal & när hon rastas brukar hon självfallet rastas utan koppel eftersom hon är bunden till oss. Min fråga är.. när är en rimlig ålder att börja med koppel/sele på henne? Hon har redan börjat ta för sig och springa lite längre än behangligt. Mvh

Annons:
Fisherling
2017-05-15 21:52
#1

Jag gick med Tinja i koppel från första dagen. Bara korta stunder och inga sträckor. Typ fram och tillbaka på en gräsplätt.

tk1971
2017-05-15 21:53
#2

Tja, typ nu? Och då menar jag koppelträning korta, lekfulla stunder. Jag tror det kan bli svårare om valpen blir äldre och vänjer sig att få springa omkring som den vill. Jag har försökt vänja mina hundar vid halsband och koppel så tidigt som möjligt, eftersom vi rör oss mest i såna områden där de ska gå kopplade.

amandatherese
2017-05-15 22:23
#3

Vi började med koppel från första dagen och belönade varje gång han självmant/råkade gå vid sidan :)

hemul
2017-05-15 23:32
#4

Skulle också börja nu.

Men vilken söt valp och vilken fin bild! Allt det där vita fluffet… ❤️

Mysisa
2017-05-16 03:05
#5

Har inte uppfödaren koppeltränat något?
Om hon är helt ovan skulle jag rekomendera att ha sele (sele inte halsband på valpar då de kan göra ryck som skadar halsen om dom harhalsband) på inomhus några gånger innan ni prövar ute.
Om uppfödaren har koppeltränat så är det bara att köra på

minavitas.wix.com/kennel

Changrila
2017-05-16 05:59
#6

Det är väl bara att sätta på nu? Det är ju inte le/halsband i sig som är dåligt. Går hunden tex 1km lös, ja då kan den utan problem gå 1km i koppel också,

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Upp till toppen
Annons: