Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2572 ggr
smellcaramell
5/15/17, 4:17 PM

Hur lösa valptiden?

Hur löser man det under valptiden om man bor själv? Hunden kan ju inte lämnas ensam förens den är 4 månader och får inte börja på hunddagis innan 4-6 månader heller. Tar man semester första tiden är ju den slut när hunden är ca 3 månader(om man fått hem en 8v valp) så hur gör man?

Tänker att någon måste stött på detta problem, alla hundägare är väl inte sambos med någon 🙂

Annons:
Sugar Mist
5/15/17, 4:19 PM
#1

Dagmatte/Familj/vänner/grannar etc. som kan ställa upp

-

smellcaramell
5/15/17, 4:46 PM
#2

#1 Tanken slog mig, men sedan kom frågan "hur fasen får man någon man känner att ställa upp i en månads tid med en valp som förmodligen tuggar lite överallt, inte är rumsren o.s.v.?" Man måste ju ha gudasnälla personer i sin umgängeskrets för att få det att fungera, eller? 🤔

Jojaton
5/15/17, 4:51 PM
#3

Jag kommer ha dagmatte ett par dagar i veckan och sen har jag en lillasyster som gäääärna ställer upp som valpvakt när hon kan. Min syster kan ju dessutom vara hemma hos mig så skulle något hända är det mina grejer som får stryk. Kanske finns någon som funderar på att skaffa hund och vill prova på lite? :)

Johanna - Instagram

Sugar Mist
5/15/17, 4:51 PM
#4

#2 Jag har en pappa som är pensionerad som älskar mina hundar som stället upp som valpvakt de dagar jag jobbar.
Oftast brukar folk inte tacka nej till valpar 😇

-

hemul
5/15/17, 4:54 PM
#5

Ja. Eller du hittar en betald dagmatte som är villig ha ta en valp. Jag arbetar inte och jag funderar ändå mycket på hur det där ska lösas, måste ju handla ibland och göra saker som valpen inte kan följa med på (doktorn, tandläkarn, frissan…). Måste konstatera att min bakantskapskrets suger som presumptiva valpvakter.😐

peafie
5/15/17, 4:56 PM
#6

När min kompis som jobbade heltid skaffade valp så hade hon flera valpvakter som hon varierade mellan (däribland jag). På det viset var det inte så betungande att ha en valp en för- eller eftermiddag bara, men däremot blev det ju mycket åkande mellan valpvakter för henne.

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
smellcaramell
5/15/17, 4:57 PM
#7

#3 Hade ju varit drömmen, jag jobbar inte heltid men är student och en del av hyran är att jag jobbar åt hyresvärden = kan inte ta ledigt bara sådär. och måste i princip jobba 3-4 veckor mitt i sommaren vilket gör ett valpköp i stort sett omöjligt när man inte känner någon där man bor och har familjen över 30 mil bort.. 😕

#4 Lyxigt, mina föräldrar släpper inte in en valp i huset, de släpper knappt in min 12 åriga tik som sover över 90% av dygnet.. 😕Känns som att jag får vänta på hund tills jag skaffat sambo, hah

smellcaramell
5/15/17, 5:01 PM
#8

#5 Samma här, jag är nyinflyttad och har all familj och vänner 30 mil bort. De jag lärt känna här är alla sådana som "ogillar"(i brist på bättre ord) hundar. 

#6 Nackdelen där är att jag bor 3 mil från city och inte har bil, då de flesta jag lärt känna bor i city skulle det betyda att jag skulle behöva åka 12mil/dag i kollektivtrafik för att ta mig till/från hundvakt och hem/jobb.. 😕 Inte optimalt helt enkelt, och helt omöjligt de dagar jag börjar jobba 6 på morgonen 🤔 Känns som att jag får vänta på nästa hund tills jag pluggat klart.

hemul
5/15/17, 5:06 PM
#9

Du har ivf tiden för dig. Jag går och oroar mig för att jag ska bli för gammal innan jag får till allting, ivf för att ha en aktiv hund som vill.

Jojaton
5/15/17, 5:33 PM
#10

Hmm, finns det någon affär eller liknande i närheten där du kan sätta upp lappar?

Johanna - Instagram

smellcaramell
5/15/17, 6:52 PM
#11

#10 Jo det finns en närbutik, men aldrig sett någon titta på någon anslagstavla där så känns inte som att man ska få så mycket respons tyvärr..

KatarinaSt
5/15/17, 7:34 PM
#12

Vi kollade Grannar.se och satte upp lappar i området innan vi skaffade hund. Sen skaffade vi en äldre valp så vi slapp (och missade!) den värsta "valp-åldern" men det var i alla fall skönt att ha det där med hundvakt klart innan valpen kom till oss.

Jojaton
5/15/17, 7:51 PM
#13

#11 skadar inte att testa! Fanns inga aktuella annonser i min stad på Grannar.se, men jag hittade min hundvakt via Care.com - annars kan Facebook säkert vara till hjälp. Du kan ju be de vänner du har i närheten dela inlägget, och med lite tur hitta någon som nappar :)

Johanna - Instagram

Annons:
Sugar Mist
5/15/17, 8:54 PM
#14

#7  Väldigt lyxigt, underskattar oftast ur mycket mina föräldrar ställer upp vilket är tråkigt :/
Om du skaffar sommarvalp finns det garanterat en del ungdomar som gärna vill "ha valp" och tjäna in lite småpengar samtidigt under sommarlovet :)

-

smellcaramell
5/15/17, 10:56 PM
#15

Har sökt på diverse sidor(blocket, facebook, grannar.se, dogbuddy o.s.v. men den närmsta hundvakten jag hittat är 3 mil bort enkel resa vilket är lite väl långt när man inte har körkort/bil tyvärr. Fungerar när jag pluggar men inte på sommaren när jag jobbar :( Sedan vågar jag inte skaffa en äldre valp då jag är inställd på en lite större ras och redan har en liten hund hemma och vill därför att valpen ska få respekt för den äldre redan som liten och inte få hem typ en 4-8 månaders hund som inte förstår att den äldre hunden inte är en leksak(träffar regelbundet en valp modell större på typ 4 månader som inte har någon respekt för min tik). 

Sen gäller det ju att jag hittar en valp som är leveransklar i början på sommaren också vilket inte heller är det lättaste att passa in 😓

hemul
5/16/17, 4:58 PM
#16

Klickade för en gångs skull på en av annonserna här. Den ledde till nåt som heter CareHood.
http://carehood.com/

An app som om jag fattar det rätt kan användas för att få kontakt med människor i ens eget område, oavsett orsak (brottsförebyggande, tips om hantverkare, hundvakt o.s.v. är saker som nämns). Kunde inte installera den på min telefon, men nån annan kanske vill prova. Gäller ju att många i området är anslutna förstås.

Jag *tror* man kan skapa sina egna communities", att de kan finnas flera inom ett område. Så man skulle ju kunna starta typ "Hundar i Vadnubynheter".

Det står Free Download, men också In App Purchase så…

Belzebubble
5/17/17, 1:00 AM
#17

Jag väntade tills jag kunde få det att samordnas med studierna och börja plugga hemifrån, så kan jag vara hemma med hunden minst 1 år till. Men vi letar redan dagmatte. Annars får man ha en dagmatte som man litar på redan från början, jag kan inte riktigt se så många andra alternativ…

Upp till toppen
Annons: