Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1936 ggr
Snuffles
5/12/17, 7:44 PM

Folk som stör träning

Det händer jätteofta när jag tränar med min hund på att han ska ignorera andra hundar, att folk går förbi jääättenära, typ så att deras hundar kan lukta på min, även fast det finns gott om plats att gå på. Det är oundvikligt att de inte ser att vi tränar eftersom att jag står med klicker och matar min hund med godis. Det förstör vår träning eftersom att han blir ofokuserad och osäker, vilket är förståeligt när en helt okänd hund går förbi mitt från ingenstans och nosar på honom. Hur hanterar ni sånt här beteende från folk? Jag blir så sur.

Annons:
oh-la
5/12/17, 7:49 PM
#1

så länge som inte den man möter är införstådd med träningen får man nog be den mötande hålla lite avstånd. man kan inte förutsätta att bara för att man har klicker och godis är man inne i en träningssession och behöver massa extra utrymme. 

ska man träna på främmande hundar där man inte innan pratat med ägaren om vad man lnskar får man antingen själv skapa det utrymme som behövs (jag brukar ställa mig mellan min hund och den mötande hunden så min hund är på insidan om mig och dom inte kan mötas direkt om det inte är möjligt att gå en bit av vägen) eller helt enkelt ropa till den mötande att man tränar och behöver utrymme. ingen är tankeläsare.

Isalel
5/12/17, 7:51 PM
#2

Finns reflexvästar med text: Stör ej, vi tränar? Tips om man inte vill säga till själv så blir det också tydligt att man inte vill bli störd :)

landsbygdsbo
5/12/17, 8:04 PM
#3

Enklare är det väl att gå med i ngn hundklubb. Då brukar man ju få använda de planer klubben har. Då stör man inte och blir inte heller störd…

tk1971
5/12/17, 8:21 PM
#4

#2: Var köper man såna? Har aldrig nånsin sett en sån.

Snuffles
5/12/17, 8:33 PM
#5

#3 Vill dock att han ska ignorera hundar när vi är ute och går

Men vad jag menar är folk som tvunget ska gå jättenära och liksom låta sin hund nosa på min i farten, jag förstår inte varför man gör så? När det finns massor med plats att gå på, och man kortar väl kopplet isåfall om man måste gå så nära? Så att sin hund inte kan gå fram till den andra.

Elsis matte
5/12/17, 10:00 PM
#6

Ååååhhh, vet precis vad du menar och hatar det! En gång gick jag till och med ut i spenaten för att undvika ett visst möte, tror du inte hundägaren väljer att följa efter mig? Och när jag säger att de inte ska hälsa blir hen helt paff - men varför tror du jag gick undan när jag såg er??? Eller den person som tyckte det var en jättebra idé att släppa sina två stora unghundar på min lilla medan vi tränade agility… Sorry för ranten…. Någon föreslog skynke på hunden men jag tänker, skaffa en reflexväst till dig själv och skriv/måla med stora bokstäver: Vi vill inte hälsa! Alternativet är att vara vaksam (eller vem lurar jag, västen hjälper nog inte heller helt) och inte förutsätta något i möten, utgå från att folk är idioter och var beredd att stoppa dem i tid.

Annons:
jenmjao
5/12/17, 11:00 PM
#7

Vad har du för hund? Hade ställt mig mellan och haft hunden framför mig och ryggen emot andra hunden, beroende på storlek på hunden bett om kontakt och matat godis, eller liten hund lockat med godis och blockat synen medans jag satt på huk.
Folk är en utmaning, Jag brukar helt enkelt vända och fly ifrån dessa situationer, blir det för många hundar samtidigt halar jag in min stora malle och hoppas på det bästa.

Isalel
5/12/17, 11:57 PM
#8

#4 har bara sett en hund med det irl :) Om man googlar "stör ej vi tränar väst" så kommer det upp en del leverantörer som levererar med sån text!

landsbygdsbo
5/13/17, 9:49 AM
#9

Vill man undvika kontakt är det väl bara säga till hundägaren som kommer, att min hund har skabb, löss eller ngt annat otrevligt…så håller han sig nog undan ;)

[Forest]
5/13/17, 9:59 AM
#10

4   http://www.klisterdekaler.se/hund/reflexvast-stor-ej-vi-tranar.html

http://www.hundifocus.se/lilla-shoppen/

finns säker på fler googla lite snabbt stör ej vi tränar och fick fram dessa sidor

jenmjao
5/13/17, 11:47 AM
#11

Köp en reflexväst + en textilpenna och skriv "håll avstånd" är också en möjlighet istället för att betala för ett tryck..
Har själv köpt textilpenna för att skriva på hundens reflexväst och halsband (mitt nummer).

Hornslandet
5/16/17, 1:45 PM
#12

#7 Kommer folk verkligen fram och går nära dina stora bestar?:D Snackade med en annan person med schäfer-"valp" som berättade om hur folk oftast höll avstånd från dem.. Annat är det för mig som har en "söt" (om än stor) hund.

Till TS:

Jag säger till ägaren. Hojtar åt dem att kom inte nära nu/Håll tillbaka din hund/dylikt. Jag ger inget skäl direkt, de får respektera det oavsett tycker jag, ska inte behöva ha en ursäkt för att inte vilja ha deras hund framme på mig/min hund.

hemul
5/16/17, 2:39 PM
#13

Äsch, det var nån som la in länk till en träningsväst (stör ej) här förut. Den var jättefin, såg inte så där hemmagjord ut som många gör. Trodde jag bokmärkte, men hittar den så klart inte nu.

Annons:
jenmjao
5/16/17, 6:01 PM
#14

#12 Vissa vill absolut fram 😂 Andra flyr totalt. Tyvärr brukar folk vilja fram till min tik (som inte gillar människor) och vill undvika min hane (som älskar människor). Folk tror typ såfort dom har "den där blicken" så är dom mördarhundar. 🤔

[Forest]
5/18/17, 10:15 AM
#15

13 går det inte att klicka på dom jag sidor jag visar i inlägg 7? Själv gilla jag den sista sidan från http://www.hundifocus.se

hemul
5/18/17, 4:29 PM
#16

Jodå, de i ditt förra inlägg funkar, men länken du la in ovan blev fel. Kom med ett mellanslag på slutet. 😃

Hornslandet
5/18/17, 5:27 PM
#17

#14 Ok :) Själv tycker jag alltid mallar&schäfrar ser så väldigt..fokuserade ut. Inte så att jag blir rädd eller nått, men på nått sätt blir fördomen att det känns som de mer vill sitta bredvid än att hälsa nära så att säga. Förstås inte att detta nödvändigtvis är sant på nått vis.

Upp till toppen
Annons: