Annons:
Etikettbeteende
Läst 851 ggr
DoroteaC
2017-05-12 07:35

Deppig hund?

Hej!

Vad jag förstått det som kan hundar vara deppiga. Och jag är lite osäker på om de kan vara så att min tik har blivit deppig.

Hon är kastrerad och blandras. Blir 5 år i oktober. Och Varit konstig ett tag nu. Hon är en osäker indivd och jag tycker hon reagerar mer på saker nu en förr,  på promenaderna så känns hon ibland uttråkad. Igår gick vi en sväng som tar ca 30-40 min. Det tog 1 h. För hon saktar in och går bakom mig, när jag tittar på henne så ser hon så ledsen ut på något vis… Om jag lockar på henne så komme r hon i kapp tar en godis för at sedan sakta ner igen, (deta händer oftast efter halva promeaden) Min 2,5 åring är pigg och trippar på. Jag tycker min stora tjej inte lyfter så bra på tassarna, ibland hör man liksom när klorna drar mot asfaltet när hon lyfter tassen, som att hon inte lyfter ordentligt?

Hon har senaste året haft svårt  med vikten, trots att vi motioerar mer och inte gett mer mat så känns de som hon gått upp i vikt. Nu är det bättre men hon kanske behöver gå ner något till för att bli ''som förr''.

Hon är glad och så när vi hittar på saker. Jag vet inte…Jag kanske oroar mig i onödan, Kan hon vara lite deppig eller kan de vara något annat?

Annons:
Herveaux
2017-05-12 07:40
#1

Kanske är dags att besöka veterinär och/eller en fysioterapeut för att utesluta att hon har ont?

Hon kanske tycker det är tråkigt att bara gå rakt fram på en promenad, har du provat att hitta på saker? Tex små lydnadspass, lite enkel hund parkour (tex. gå runt, över, under lämpliga hinder), "tappa" saker eller godis som hon får hitta osv?

Vet du vad hon har för raser i släkten förresten? Där kanske man hitta lite inspiration till guldkant på promenaden.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

DoroteaC
2017-05-12 07:51
#2

Försöker vara rolig. Hon har fått in vanan att hoppa upp på varenda bänk vi går förbi nu. Hon är lite rolig på det sättet att när hon har lärt sig något så gör hon det lite närsomhelst i hopp om godis 😂 Hon piggar oftast på sig när vi gör saker men att gå rakt fram måste man väll kunnda göra ibland? 😛

Vad säger man till en vetrinär/fysio? Det som är jobbigt är att hon verkligen inte litar på främande  människor… 

Jag vet inte vad hon är för raser,  hon är från spanien så det kan nog finns lite allt möjligt i henne. Men hon har mycket jakt och vakt i sig iaf. Till hösten ska jag få rådjurs klöver från en jägare då jag känner att hon behöver få ''utlopp'' för sin jaktlust, och det är väll de man kan göra då?

Herveaux
2017-05-12 08:05
#3

Jo absolut, vissa promenader blir ju bara rakt fram, men hon kanske tycker att "ibland" blir lite för ofta. 🙂

Förklara för vet/fysio som du gjorde här i ditt första inlägg, att hon sackar ner på promenaden och att du misstänker att hon inte riktigt lyfter på tassarna som hon ska.

Jag har läst om många som tycker att just viltspår är ett jättebra utlopp för hundens jaktinstinkt.
Om kroppen hennes är felfri så kanske även lure coursing (simulerad harjakt) kan vara något att prova?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Elsis matte
2017-05-12 10:48
#4

Nä, min erfarenhet är att hundar inte blir deppiga bara sådär, de kan sörja och de kan reagera på dålig livssituation, men om det inte finns någon sådan förklaring bör en ordentlig utredning göras hos veterinär! Du bör INTE hålla på att försöka sätta igång hunden med godsaker och övningar innan hon är kollad hos veterinär. Utgå från att hon faktiskt mår dåligt/har ont tills ni kunnat utesluta det. Att hunden inte lyfter på tassarna ordentligt är typiskt för att den är stel eller har smärta från rörelseapparaten.

Upp till toppen
Annons: