Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1274 ggr
Cim92
2017-05-11 16:59

Ta bort fästingar med pepparmintsolja?

Såg denna video idag, vilket ju ser strålande ut! Men så var det en som kommenterade att hon hört att man INTE ska ha det på dem för att de blir rädda då och släpper ut giftet! Så även om de släpper taget så har de redan sprutat ut sjudommarna. Dock visste hon ingen källa på det eller så, utan hade bara läst det någonstans. Är det någon som vet om det stämmer? 

http://www.viraltidag.com/2017/05/09/glom-allt-du-hort-om-fastingar-med-detta-kan-du-ta-bort-dem-pa-bara-nagra-sekunder/

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Annons:
Lona
2017-05-11 17:07
#1

Det stämmer, det är INTE bra att använda något (smör, salva, pepparmintsolja, whatever) för att få fästingar att släppa, de kräks och sprider eventuell smitta. Så - förebyggande medel på endera sättet, har det ändå satt sig en fästing så ta bort den genast med lämpligt "verktyg" om ni inte får bra grepp med fingrarna.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
2017-05-11 17:08
#2

Precis. Inga medel för att få dom att släppa. Då sprutar dom in allt innan dom släpper.

Fridaaaa
2017-05-11 17:16
#3

Säger som #2, de "spyr" ut gift och allting innan de släpper.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cim92
2017-05-11 18:02
#4

#1, #2 och #3 har ni någon vetenskap som stödjer detta?

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Zepp
2017-05-11 18:15
#5

Mm.. finns det vetenskap bakom sådana påståenden?

Menna.. fästingar har j*vligt liten hjärna, de tänker knappast alls!

Bästa är att mekaniskt plocka bort alla fästingar så fort man upptäcker dem!

Grejen är.. har de redan satt sig fast så har de redan sprutat ut sina vätskor för att blodet inte skall koagulera, och det är då eventuella Borelia Spiroketer kommer med om de var bärare av sådana!

Om huvudet blir kvar är av sekunda betydelse iomed att det på sin höjd blir en lokal infektion/inflamation!

Det handlar altså inte om gifter utan om Spiroketer och i värsta fall om TBE!

Nu så är jag typ kattman.. och fått två boreliainfektioner tack vare katterna antagligen!

Finns sätt att skydda sig oxå.. inga katter/hundar inomhus, alldrig i sängarna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
2017-05-11 19:33
#6

#4 Ska kolla om jag hittar det igen  :)

Annons:
Honestyisdead
2017-05-11 19:38
#7

#5 eller bara inomhuskatter. 

Och du har fel.Det är inte för sent om dom satt sig. Det går sakta så länge dom inte känner hot. Därför är smittrisken mindre om du hittar och tar bort fästingen fort. Ju längre de sitter eller om du tar bort på fel sätt, då är risken större.

Zepp
2017-05-11 19:45
#8

Det enda jag hört talas om är att om man gör fel när man tar bort fästingen är att man kan lyckas klämma ut alla vätskor ur fästningen genom dåligt handhavande.

Fast jag misstänker att det oxå är ett antagande!

För öfrigt.. fästingens små barn är så små att du inte ens märker att du har dem på kroppen.. fören då får Borelia/TBE!

Inomhuskatter är en styggelse och i det närmaste djurplågeri.. man bör inte ha katt om man inte har lämplig bostad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[AnimeV4]
2017-05-11 19:58
#9

#8 Måste bara slänga in ett "wtf" på din åsikt om innekatter. Vad är det som är så dåligt med det, anser du?

Elsis matte
2017-05-11 20:05
#10

Måste också tillägga att jag ALDRIG fått en enda fästing i mina hundars närvaro, fast en av dem sover under täcket och vi bor i fästingtätt område. De gånger jag fått fästingar är när jag (eller hunden) varit iväg, alltså när vi varit skiljda åt. Jag gissar att fästingar dras till hundars högre kroppstemperatur!

Honestyisdead
2017-05-11 20:38
#11

#8 Allvarligt talat.  Styggelse? 

Du är verkligen från gamla skolan. Läs på. Uppdatera. För katternas skull.

Hornslandet
2017-05-11 20:43
#12

Inga hundar inomhus?! Hur fanken har man då hund? Antar att du inte sitter och tänker enbart på polarhundar liksom.

Fisherling
2017-05-11 21:06
#13

Jag har bara haft en fästing i hela mitt liv.. 😂

Annons:
Jojaton
2017-05-11 21:52
#14

#13 Lyllos, jag har tom haft en genomskinlig/vit fästing en gång! 😩

Johanna - Instagram

Fisherling
2017-05-11 21:58
#15

#14 Ingen aning om varför. Tja, förutom att jag är lite manisk med att borsta av armar och ben så fort jag gått i högt gräs eller råkar få en gran mot armen..

Cim92
2017-05-11 22:42
#16

Okej, så för att återkomma till ämnet, så är det ingen som vet om det finns några vetenskapliga bevis på detta antagande? =)

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Honestyisdead
2017-05-12 09:11
#17

Och du Zepp.  Det är inga antaganden. Du inser väl att vi lever i 2017 nu och att fästingar funnits bra länge?

hemul
2017-05-12 13:45
#18

#16 Ingen aning. Vården rekommenderar ju snabb utdragning utan klet, men det kan ju vara enbart därför att ju snabbare man får bort den desto bättre.

I Wikipedia står det så här:

Vid fästingbett överförs borreliabakterier från fästingen normalt inom ett tidsintervall av 24 till 36 timmar. Ju förr fästingen avlägsnas desto mindre är risken att bli smittad. Tas fästingen bort inom 24 timmar är risken för att bli smittad av borrelia mycket liten.[11] ASCIA guidelines rekommenderar att fästingar skall dödas innan de tas bort.[12] En fallstudie publicerades i JAMA Dermatology 2013 där det rekommenderas frysning av fästingar med flytande kväve innan de plockas bort.[13]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Borrelia

Så åsikterna varierar tydligen.

Men jag har också läst det där om att om fästingen är påverkad eller håller på att kvävas av det man kletat på kan det hända att maginnehållet (eller vad det nu kallas på en fästing) töms i såret vilket då skulle öka risken för infektion.

Vet inte, men jag satsar på att få bort dem snabbt, d.v.s.rycker ut dem så fort jag kan.

Zepp
2017-05-12 19:09
#19

#9

Du får gärna "WTFacka"  mig/mitt påstående.. jag står för min syn på hur man behandlar djur!

Och jag har haft innekatter i lägenhet inte för att jag valt detta själv utan genom sambo!

Menna jag har inga jättesvåra problem med djur,, är uppväxt på bondgård!

Och märk väl som ung person på bondgård så är min syn präglad utav min uppväxt!

Dvs djur skall leva så naturligt som möjligt går för att de skall kunna leva artriktig!

Människor kan bo i lägenheter.. däremot så är det rätt sällan som andra djur väljer den boendeformen!

Nämenaltså jag är typ "crasycatmannen", men jag har alldrig skaffat ett endaste djur själv utan övertagit andras, när de tröttnat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2017-05-12 19:15
#20

#11#

Mm jag ÄR gamla skolan per se och min uppväxt på bondgård sätter givetvis sina spår i mina tankegångar!

Nu så är mina katter döda ioförsej de blev bara 18 och 20 år.. och de senaste 10 åren så fixade jag kattlucka så att de fick gå ut och in som de ville!

Det enda jag ångrat är att jag inte fixade kattlucka redan från början!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Zepp
2017-05-12 19:24
#21

#12#

Om det kanske kommer som en överaskning så är jag uppvuxen på bondgård,, du vet de där ställenea som faktiskt producerar den mat som du köper i affären!

Och vet du vad, de flesta djur där är för nyttan, uppfödning för mat eller andra praktiska saker.. och hundarna som jag minns är för jakt, de bodde utomhus, i hundkojor!

Och då vill jag inte ens gå in på hur lagstiftningen för hundar ser ut.. den är rätt restriktiv och har med bondebefolkningens liv att göra!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2017-05-12 19:30
#22

#18

Klet och inflamation är fortfarande underordnat infektionsrisken för Borrelia/TBE!

Nämenaltså.. jag är Crasy catman, numera så är mina katter döda men man har alltid Borelialasso och i princip varje kväll vid sängdags så har man som ritual att att man går igen alla katternas päls med fingrarna för att kolla efter fästingar!

Trots det så har jag två gånger haft Boreliainfektion!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

SaraC
2017-05-12 20:07
#23

Uppmärksammade detta fb-inlägg häromdagen, skrivet av en person som skriver en bok om borrelia

https://www.facebook.com/corneliasodergren/posts/10211218107822189?pnref=story

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Kalli
2017-05-29 13:11
#24

http://www.metro.se/artikel/nej-pepparmyntsolja-är-inte-ett-bra-tips-för-att-ta-bort-fästingar Om man tycker att en professor vid institutionen för medicinska vetenskaper, Infektionsmedicin, vid Uppsala universitet är en godkänd källa.

Upp till toppen
Annons: