Annons:
Etikettövrigt
Läst 1191 ggr
Lexie82
5/9/17, 9:46 PM

Ni med hund lös på tomten

Jag vill så småningom flytta till hus, med stor tomt, så hundarna kan vara lösa mycket. Men ni som har det så, hur gör ni med hundbajs?

Lär ni hundarna att inte göra ifrån sig på tomten, eller bara på ett visst ställe, och i så fall hur? Eller gör de ifrån sig lite varstans så ni får gå och leta?

Annons:
Hornslandet
5/9/17, 9:48 PM
#1

Hade det varit jag så hade jag nog bara gått och plockat bort det jag såg, missade jag nått fick det väl multna. Skulle tro att hunden ändå bajsar en del på promenader och annat, så sånt stort problem kan det väl inte bli…

Isalel
5/9/17, 9:52 PM
#2

Vår hund har ca 500kvm tomt som är inhängnat, hon bajsar på tomten på morgonen då vi har svårt att hinna promenad innan barnen skjutsats till skolan. Ända sedan hon fick tillgång till hela tomten så har hon 3 hörn som hon varierar mellan varje gång hon bajsar. Vi är alltid med ute då och plockar upp direkt men skulle vi behöva leta så är det tre återkommande platser så vi behöver inte leta länge :)

Alejalo
5/9/17, 9:53 PM
#3

Man får gå med en skyffel och plocka, men som #1 hunden bajsar större delen i skogen. Det är inte ofta man behöver gå bajsrunda.

Maria
5/9/17, 9:55 PM
#4

När vi har haft hund på tomten så har jag gått en runda varje kväll och plockat bort bajset.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
5/9/17, 9:59 PM
#5

Vad menar du med stor tomt? De allra flesta hundar brukar göra ifrån sig nära tomtgränsen. Om jag då har en tomt på ca 2000  kvm så är det inga problem att bara låta det vara, eller skyffla undan bajset till komposten någon gång i veckan. Är tomten mindre bör man kanske skyffla undan oftare och är den större mer sällan eller inte alls.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Scorpio97
5/9/17, 10:48 PM
#6

Vi har inte vår lös, men i löplina och åtminstone sommartid blir det ganska långa perioder ibland. Normalstor tomt. Vår hund har ända sen hon var valp vägrat att bajsa på vår tomt. Hon kan vara ute hela dagen men ändå vägra att bajsa där, så man får snällt gå en kort promenad ändå så hon får gå i något dike eller liknande. Till och med när hon hade kraftig diarré såg hon till att hålla sig tills hon kom bort från tomten. Kissa går dock bra. 

Det är alltså inget vi har lärt henne och inget vi hade tänkt lära henne heller, hon har bara varit så ändå från början. Annars hade vi förmodligen låtit henne bajsa på tomten och plocka bort vid behov.


//Jessie

Annons:
Lona
5/10/17, 10:48 AM
#7

Vår tomt är väl på drygt 3000 kvadrat och även om både vi och hundarna föredrar rastning och promenader så är det skönt att bara kunna släppa ut dem ibland, t ex sent på kvällen eller om vi eller någon hund är sjuk. Sommartid så är de dessutom rätt mycket ute i trädgården och då blir det bajs lite här och var. Vi plockar upp med en sån här; http://www.borjes.se/stall-skotsel/stallinredning/redskap/godselplockare-svart/528009 Sen slänger vi helt enkelt ut det i trädgårdskomposten på baksidan av tomten (vetter mot ett kalhygge). Hur ofta vi plockar beror på hur mycket hundarna varit ute, och så innan vi klipper gräset, förstås ;-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Oliviahack
5/10/17, 10:54 AM
#8

Min får bajsa hur hon vill, vi har inte jätte stor tomt alldeles lagom. Man hittar hennes lätt och då kan man ta upp det med en skyffel. Om inte annat så tar gräsklipparen det och gödslar ;)

Lona
5/10/17, 11:00 AM
#9

Tillägg till #7; Vi har en liten vildvuxen backe med blåbärsris och hallonsnår, där tar vi bara upp någon enstaka gång, det är själva gräsmattan vi "mockar" och om det skulle hamnat i någon rabatt. Vår tomt är väldigt hundvänlig och definitivt ingen prydnadsträdgård, det gav vi upp för länge sen ;-) .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

KaydeN
5/10/17, 11:17 AM
#10

Vi bor på landet med en hyfsat stor tomt. Trots promenader i skogen så bajsar vår hund ganska mycket på tomten. Men vi går runt och plockar upp det vi hittar med bajspåsar, funkar fint :)

Fransu
5/10/17, 12:46 PM
#11

Vilken bra tråd! I juli flyttar vi till hus med drygt 5000 kvm tomt. Hundarna ska givetvis fortfarande får komma ut på promenader varje dag, men det kommer även bli en del utevistelse på tomten. Så en sån där skyffel Lonaa tipsade om ska införskaffas. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Helena89
5/10/17, 4:34 PM
#12

Vi rastar ju vår hund i förstahand utanför tomten. Men visst händer det att han bajsar på tomten och då plockar vi ju bara upp det.

Upp till toppen
Annons: