Annons:
Etikettbeteende
Läst 746 ggr
Hoppsanhejsan
2017-05-06 20:16

Hur ska jag få valpen att låta den vuxna hunden vara?

Ja min fråga lyder precis som rubriken lyder, hur ska jag göra? Valpen ska alltid va upp i den vuxna när hon ligger och sover eller då hon ligger och tuggar ben. Den vuxna hunden säger ifrån (ibland "snällt" och ibland rikgit ordentligt) men valpen bryr sig inte all utan fortsätter ändå. Vi har även testat att ta bort hon där ifrån och avleda med godis eller med lek så att hon är med oss istället, men hon går ändå tillbaka till den vuxna tillslut.

Annons:
Zepp
2017-05-06 20:23
#1

Den vuxna hunden kommer säkert att uppfostra valpen i vuxet hundbeteende och med eran hjälp.

Det är så valpar är/beter sig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Elsis matte
2017-05-06 20:32
#2

Det är bara att vara envis! Behöver vuxna hunden (och ni) en paus kan ni fysiskt dela på dem en stund med dörr, kompostgaller eller liknande.

Hoppsanhejsan
2017-05-06 20:33
#3

Alltså du menar att den kommer börja uppfostra valpen mer när valpen blir äldre eller? För alltså jag tycker ju att valpen borde börja förstå nu när den vuxna hunden vill vara ifred istället för att "ignorera" dens tillsägelser. Valpen är ju ändå 14 veckor så i 6 veckor har vi försökt få valpen att låta den vuxna vara

Hoppsanhejsan
2017-05-06 20:34
#4

Då sitter hon och vrålar som en galning och det funkar inte så som vi bor.. Lyhört och satans sura grannar

Zepp
2017-05-07 17:00
#5

Att uppfostra en valp till vuxet hundbeteende kan ta ett år.. och ni har hjälp av den vuxna hunden.

Att uppfostra ett mänskligt barn till vuxet beteende kan ta uppemot 20 år.. som bäst!

Jag tycker du är inne på rätt grej, låt hundarna interagera, men prexis som med mänskliga barn så kan de vuxna ibland behöva lite lugn och ro.

Själv är jag mer av en kattman.. katter interagerar inte lika bra med människor som däremot hundar gör.

Och märk väl, när det gäller hunddjur, de är flockdjur.. och jag antar att det är du och din partner som är Alpha-hane och -hona i den flocken?

Så ni agerar som dessa vid behov.

Nu vet jag inte om du har småbarn.. men det man säger till dem gäller i cirka 5-10 minuter.. sen är det glömt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Amandla
2017-05-07 17:54
#6

Visar den vuxna hunden att den vill vara ifred? Eller verkar den tycka att det mesta av valpens beteende är okej? Mina vuxna hundar har värsta tålamodet med småvalpar, de små får i princip klättra på de vuxna, äta deras mat, ta leksaker ur munnen på dem. osv tills en dag när en vuxen plötsligt säger ifrån - men då på ett bra vis. Jag litar på mina vuxna, de har ett mycket gott hundspråk som de lär vidare.

Särskilt min gamle pudelfarbror var duktig på att lägga upp "pedagogiska övningar", han tog en leksak och låtsades ha jättekul med den (i vanliga fall brydde han sig inte om saker, bara ätbart) och när valpen kom glatt hoppande och trodde att de skulle ha skoj ,så vrålade farbrorn till så valpen nästan trillade omkull av häpnad. Ett par repetitioner på det, så började valpen fatta. 

Om du tror att den vuxna hunden behöver hjälp, så hjälp den genom att låta den vuxna vara någonstans där valpen inte kommer åt. Annars, ha tålamod och lita på att valpen får lära sig det den behöver med tiden 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Wellcraft
2017-05-08 01:17
#7

Låt dem inte göra upp själva, man kan låta dem "snacka" med varandra till viss gräns, men sen räcker det.
Hjälp den vuxna hunden att säga ifrån så att valpen förstår, eller dela på dem en stund.
Kanske tilldela varsin bädd där ni lär in att den ena är valpens och den andra är den andra hundens?
Det kan ta ett tag att lära, men det är så värt det. Då har båda sin fredade zon.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: