Annons:
Etiketthälsa
Läst 2975 ggr
linnflink
2017-05-06 13:52

Analsäcksoperation -pris??

Hejsan,

Min chihuahua blandning har jätteroblem (och då menar jag jätteproblem) med sina analsäckar. Sedan hon var valp så har dom varit inflammerade och krånglat. Däremot går inte det på försäkringen då detta problem kom innan vi hann fixa försäkringen.

Vi har spolat analsäckarna men det var bara för att underlätta för min stackars hund, men medicin eller spolning har inte botat problemet. Hon får överfyllda analsäckar varje vecka och jag måste klämma flera ggr per månad. Det har ingenting med fodret att göra , hon har fast bajs och det spelar ingen roll då problem inte ligger i kost utan det är en defekt sedan födseln I guess.

Vi ska iaf ringa Strömsholm på måndag och boka tid för operation, det måste bara göras för såhär kan inte både jag eller min hund ha det något mer. Min hund lider av det och likaså gör jag då jag måste stå ut med detta klämmandet hela tiden och även får se hur hon inte mår bra. Hon är 2 år ska tilläggas. 

Någon som vet pris? Väldigt långt inlägg men kände bara för att skriva av mig lite. Är lite av en detektiv så vill gärna veta prisklasser osv om någon vet??

Annons:
Chinesecrestedlover
2017-05-06 14:33
#1

Låter väldigt jobbigt 😕 Hoppas det snart blir bättre för er. 

Min tidigare hund (Cain R.I.P.) släppte sina analsäckar ofta, ex. vid mys osv. Inget stopp alltså…men släppte som sagt det väldigt ofta på mina kläder, sin bädd osv. vilket inte var speciellt trevligt🤮. Jag led men han verkade inte besvärad som tur var. 

Funderade på operation där ett tag för att jag knappt stod ut med stanken hela tiden (vi klämde, spolade osv. blev bättre en stund…men inte bra). 

Enligt vad jag fick höra (praktiserade då på Regiondjursjukhuset i Bagarmossen, Stockholm, var 2006 tror jag, om det nu skulle ha betydelse) att personen jag pratade med (djursjukvårdare) inte skulle gjort det på sin egen hund, detta p.g.a. de risker som finns (p.g.a. att analsäckarna är placerade där de ju är); infektioner bland annat, vilket det lät som att det var väldigt stor risk för (avföring + sår = inte bra). Har även för mig att hon pratade om att det kunde bli svårigheter för hunden att hålla tätt, är dock ej 100 på detta. Hon sa att de hundar hon sett/haft hand om som genomgått operationen haft mycket ont efteråt och varit väldigt väldigt röda m.m. under lång tid och varit väldigt besvärade efteråt. Ville bara berätta detta, förstår ju att om hunden besväras mycket av sina analsäckar och inget annat hjälper; att det kan vara enda utvägen, men det är ingen enkel eller smärtfri operation (vad jag förstått det som) vilket man ju bör veta som ägare innan man tar beslut om operation eller inte. Jag valde  att inte operera, min grabb led ju inte av det…det var ju bara alla andra runt honom som led av stanken, haha. 

Har för mig att operationen var ganska dyr…men kommer inte ihåg exakt vad de sa att det skulle kostat… kan det ha varit 8 - 10 000 kr (kommer inte ihåg…min hund var sjuk och hade diverse olika problem genom hela livet så det kan ha varit något annat som skulle kostat det🤔). 

Lycka till med hunden.

Mvh/Chinesecrestedlover

Changrila
2017-05-06 15:16
#2

Har du provat att byta foder? Många hundar får problem med analsäckarna pga fel foder och pga att de har för mjukt bajs, så att analsäckarna inte kan tömmas på rätt sätt.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Chinesecrestedlover
2017-05-06 15:21
#3

#2 Ts skrev i sitt inlägg: "Det har ingenting med fodret att göra , hon har fast bajs och det spelar ingen roll då problem inte ligger i kost utan det är en defekt sedan födseln I guess."

Lona
2017-05-06 20:03
#4

Jag har ingen koll på priset då det är så länge sedan min hund opererades, dessutom gick det på försäkringen i hennes fall. Då kostade det lite under en kastrering för tik så kanske du får ett litet hum om summan (jag kastrerade min labbe nyligen, betalade 7000:- men då fick jag rabatt). Å andra sidan tjänar man rätt snabbt in de pengarna med tanke på att man slipper åka och spola stup i kvarten. Det stämmer som #1 skriver, de KAN bli avföringsinkontinenta och det är ett mycket känsligt område. Det går ju dock att medicinera rätt rejält de första dagarna, tyvärr är opiater ofta förstoppande vilket inte underlättar… Jag hade i princip inget val, min hund hade ett halvårs helvete med inflammerade och brustna analsäckar och de ville ju inte operera under en pågående inflammation. Det var ett evigt rännande ned spolning och antibiotikakurer. Tyvärr hade de inte bara brustit utåt som vi trodde utan även inåt, mot tarmen. Enligt veterinären såg det ut som ett "ormbo" av fistlar och död vävnad, måste ha gjort fruktansvärt ont :-( . De fick ta bort en bit av tarmen vilket ökar risken för inkontinens men den enda skillnaden var att efter operationen hördes det när hon fes ;-) . Hon hade rejält ont efteråt men man ger som sagt smärtstillande. Ett par bra tips är att dels ge något MILT laxerande som tex fiberhusk så att hunden inte måste krysta så hårt för att få ut avföringen i början, dels att smörja området med Xyloproct (hemorojjdsalva, finns på apoteket) en liten stund innan rastning. Jag smorde rumpan, rastade och sedan spolade jag försiktigt av rumpan och vulvan med ljummet vatten i duschen för att få bort sårvätska och annat gegg. Det läkte kalasfint och efter ungefär 10 dagar var hon helt återställd. Dock kan analsäcksproblem hänga ihop med andra immunologiska grejer. Har din hund t ex ofta halsinfektioner, hudbesvär eller annat så kan det vara värt att se över hela hunden ifall det finns någon bakomliggande orsak. Min hund visade sig några år senare ha dålig produktion av bl a cortisol vilket hade påverkat hela hennes immunförsvar. Efter att vi började medicinera för Addison så försvann alla infektioner mm.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: