Annons:
Etikettraser
Läst 2683 ggr
Karamellisen
5/5/17, 8:30 PM

Tips om aktiv hundras?

Jag och min familj har just nu en labrador, men är sugna på en hund till och i sånna fall en annan ras. Vi söker en alert, smart, aktiv och arbetsvillig hundras. Fast samtidigt vill vi inte ha en hund som alltid är på spänn och inte kan slappna av. Man ska kunna ligga och kela i soffan en kväll utan att hunden klättrar på väggarna. Ett plus i kanten om hunden är lite "vaktig", men det är inget måste. Utseendemässigt gillar jag uppstående öron och vill gärna att den är 50 cm eller högre. Vi vill gärna ha en korthårig hund som inte fäller, men helst inte strävhårig. Jag kommer vara den som har huvudansvaret och är sugen på att träna och eventuellt tävla i agility, rallylydnad, freestyle och/eller sök. Alla i familjen har sin egen drömras, men vi kan inte komma överens om en. Jag vill ha en kelpie, men de andra i familjen vill ha jack russel eller siberian husky. Jack Russel tycker jag är för liten och vi alla kan nog komma överens om att siberian husky har för stort energibehov för oss. Som ni hör kan vi inte riktigt komma överens… Är det någon som har några tips på hundraser? Renrasig eller blandras spelar ingen roll, vi är öppna för allt.

Annons:
Wellcraft
5/5/17, 8:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Rekommenderar min egen ras lagotto, en ras utan gränser. Vet flera kennlar som avlar på arbetsvilliga individer med meriter.
Sibbe kan ni glömma om ni vill tävla i  rally, freestyle och agility.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Karamellisen
5/5/17, 9:05 PM
#2

#1 tack för snabbt svar! Ska absolut läsa på mer om lagotto. Har hört talas om rasen, men inte funderat så mycket på att skaffa en själv. Vet ärligt talat inte varför! Ser jättefin ut!

tiger tok
5/5/17, 10:15 PM
#3

Pudel? Tycker den passar in perfekt på er beskrivning! Skall ni inte ställa ut så kan man raka ner hela pudeln i en snygg sportig modell!

Wheaten05!
5/5/17, 10:31 PM
#4

En Wheaten Terrier? Inga uppåtstående öron men annars underbara, dock krävande hundar! :) #1 Min kompis har lagotto. Han ser ungefär också ut som din. Är det en vanlig färg det där? (lär mig..) ;)

smurfan-13
5/6/17, 7:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Har en glimten i ögat och stor humor kan kanske en cirneco vara något ;) Men läs på ordentligt, då det är en ras som kanske inte passar alla. Jag tävlar rally med mina, tränat/tävlat agility & trix, provat på spår & en massa annat. Men en ska kanske inte ha några SM planer…

Wellcraft
5/6/17, 11:58 AM
#6

#2 Kul! Bara släng iväg ett PM om du vill ha tips på kennlar eller har frågor, rasen är lite spridd.

#4 En väldigt vanlig färg tycker jag :) Men jag tror alla färgvarianter inom lagotto är lika vanliga ungefär, har sett typ lika många av alla! :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Wheaten05!
5/6/17, 10:00 PM
#7

En till ras jag kom på! En belgisk vallhund, Malinois (vet inte hur det stavas) :D

[Nalle-]
5/6/17, 10:22 PM
#8

En parentes, men tror att det blir väldigt svårt att hitta en korthårig hund som inte fäller. De flesta raser som inte fäller måste man själv klippa eller trimma så att inte pälsen blir för lång, och de har ofta lockig eller sträv päls. 

Kelpie tycker jag annars låter som ett bra alternativ, om ni är medvetna om att det är en brukshund som behöver jobba mycket med huvud och nos för att må bra :) Korthårig collie kanske kan vara något annars?

apportbocken
5/6/17, 10:37 PM
#9

#7 Malinois skulle jag personligen inte rekommendera till någon som inte vill satsa inom bruks, IPO eller dylikt. Jag har fått uppfattningen av dem som väldigt krävande och skarpa hundar som kan bli väldigt farliga i "fel" händer. Men utseendemässigt stämmer de ju bra överens med TS krav, om det bara fanns någon ras som var som en light-malle så skulle det vara det ultimata… Kan själv inte komma på några raser som skulle passa tyvärr. Förutom kanske västgötaspets och welsh corgi, fast de är ju ganska kortbenta i och för sig.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Wheaten05!
5/7/17, 8:17 AM
#10

Okej, visste inte så mycket om de! Visste bara hur de såg ut och att det var aktiva hundar. :)

apportbocken
5/7/17, 9:04 AM
#11

#10 Det gör inget! Det går inte att veta allt, du vet säkert flera saker om någon ras, saker som jag inte har någon aning om. Ha en bra dag! :)

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Wheaten05!
5/7/17, 9:57 AM
#12

Detsamma! :)

Karamellisen
5/7/17, 10:42 AM
#13

Tack för alla förslag! #3 #4 Pudel och wheaten terrier är det bara en i familjen som skulle vilja ha, och efterom vi är tre som behöver enas faller de tyvärr bort. #5 Har läst lite grann om cirneco efter ditt tips och verkar som en hund som skulle kunna passa oss. Ska läsa på mer! #6 tack! Ska jag absolut göra om det blir aktuellt :) #7 #9 håller nog med om att den kanske inte passar eftersom jag inte är så sugen på att satsa inom bruks. Fast som du säger hade det varit perfekt med en light-variant! #8 Ja jag har insett att det blir svårt att hitta en hund med den sortens päls efter era förslag och när jag tittat runt. Fast jag skulle kunna tänka mig en hund med krullig päls som man får klippa ner :) Som sagt vill jag gärna ha en kelpie och är beredd att jobba mycket med den, men det är svårt att övertala de andra i familjen ;) Korthårig collie ska jag också läsa på mer om!

Annons:
Frida B
5/7/17, 11:32 AM
#14

Jag tycker kelpie låter som pm den skulle passa :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

färgfest
5/7/17, 12:04 PM
#15

Whippet fäller inte så mycket. Samma med reisenschnauzer, de trimmas kanske en gång per året och är aktiva.

Ellen89
5/7/17, 12:36 PM
#16

Aussie?

Lona
5/7/17, 12:53 PM
#17

Korthårig collie tycker jag låter som ett bra alternativ, lite mer sansad än kelpie och malle och utan mallens extrema reaktionsförmåga och skärpa utan att för den sakens skull vara "seg". Gäller att vara noga med mentaliteten men en bra kh collie kan man ha till det mesta även om det kanske inte är första valet om man satsar på SM. :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

jenmjao
5/7/17, 7:38 PM
#18

#10 Menar inte att vara "den som är den" nu men varför rekommenderar du en ras du inte vet så mycket om? 🤔

Wheaten05!
5/8/17, 7:08 AM
#19

#18 Jag är själv inte intresserad av den rasen, men har läst lite om olika raser. Jag har bara läst på skk och jag vet inte om det stämmer men då stod det att det var en aktiv hund som behövde jobba för att må bra. Det stod aldrig att det är en såååå aktiv hund, och det fick jag ju lära mig av #11. Jag tyckte det såg ut som ett aktivt liv, det som personen högst upp skrev. Har lärt mig nu både om rasen och att jag borde läsa mer om hundarna innan jag tipsar. Hoppas det är ok! Ha en bra dag. :)

jenmjao
5/8/17, 8:11 AM
#20

#19 Det är absolut okej. Jag blev bara lite fundersam, Jag rekommenderar inte raser jag inte träffat/läst på jätte mycket om för att det inte ska bli fel. Men det är bra att du rättade dig så snabbt. 👍

Annons:
Emellaya
5/9/17, 11:21 AM
#21

Om du väljer en bruksras, t.ex från rasgrupp 1, så får du nog räkna med att många hundar är på spänn och alltid redo. Vad har du tränat med er labrador i familjen? För mig låter det som att en brukshund som första egna hund kan bli för mycket och tycker att du bör titta efter aktiva raser men som inte är lika hårt arbetsavlade i modern tid. Till agility och freestyle passar krulliga/strävhåriga raser som schapendoes, spansk vattenhund, pumi, puli.

Mitt bästa tips till dig är den korthåriga Collien. Om du väljer en bra hund med bra genetiska förutsättningar så kan du säkert tävla i agility. Men om du försöker se bortom utseendet och mer se på vilka egenskaper hunden behöver för att tävla med dig hade jag tittat på lagotto, spansk vattenhund, portugisisk vattenhund (rakar ned hunden), schapendoes, pumi och puli. :)

Tänk på att det blir en omställning med en ny ras. Med energiska raser eller bruksraser får du lära känna nya personligheter i vardagen som inte kommer likna en labrador.  #13

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Upp till toppen
Annons: