Annons:
Etikettraser
Läst 1742 ggr
brallan_97
2017-05-05 16:24

Vit Herdehund i lägenhet?

Hej!

Nu är det så att jag är helt förälskad i tanken på en Vit Herdehund. Jag har endast exponerats för stora, fluffiga bamsehundar i mitt liv, såsom Leonberger och Berner Sennen så jag har aldrig faktiskt träffat en VH utan vad jag vet har jag läst på om.

 Det jag är orolig över är två saker; är det någon kunnig som kan sätta stopp eller bekräfta mina orosmoment?

1. Funkar dom i lägenhet? Det är en mallanstor 2'a på 50 kvadrat och det finns innergård samt en skogsled ca 1 km bort.

2. Hur mycket motion behöver dem egentligen? Räcker 10 min lydnadsträning (i genomsnitt) och 30 min varierad motionsträning om dagen?

3. Jag har fått höra att vissa kan vara osäkra; hur osäkra är dom då?

4. Klarar dom sig själva ett längre tag? Typ 6-7 h om man ser till att rasta dem innan och efter?

Annons:
Wellcraft
2017-05-05 16:43
#1

Ja, de funkar i lägenhet. De allra flesta raser funkar lika bra i lägenhet som i hus, hundarna ska ju ta det lugnt inomhus och vara aktiva utomhus. 

Motion är inte det viktigaste, mentalträning är viktigare. De är en ras som vill ha meningsfull aktivering. 10 min mentalaktivering låter väldigt lite enligt mig.

Japp, rasen har problem med osäkerhet. För att undvika detta så köper du valp från en uppfödare som gör MH eller BPH på sina avelsdjur med bra resultat. Tävlingsmeriter från mer än bara utställning är också ett plus.

Valpar får aldrig lämnas ensamma mer än korta, korta stunder. Inte förrän efter fem mån får de lämnas längre. Vissa hundar, oavsett ras & träning, kan ALDRIG vara ensamma - så det är viktigt att ha pengar till dagis eller dagmatte om så skulle vara fallet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Elsis matte
2017-05-05 17:33
#2

1. I princip alla hundar fungerar i lägenhet bara de får vad de behöver. 2. Nej, långt ifrån. Tycker att en hund av den typen (dvs inte renodlad sällskapshund) bör få omkring 2 timmars promenad + 30 minuters mental träning per dag. Även om det givetvis inte innebär att man måste göra exakt så varje dag, hunden tål givetvis vilodagar ibland. 3. Ja, det går ju inte att säga att de är si och så osäkra, varje hund är ju en individ. Men det finns problem med nerviga hundar i rasen och man ska därtill vara medveten om att de kan ha ganska mycket vaktlust. 4. Enligt gällande djurskyddslag bör du inte lämna hunden mer än totalt 6 timmar om dagen. Och detta gäller en fullvuxen hund med korrekt träning, räkna inte med att den kan lämnas första halvåret annat än kortare stunder.

Belzebubble
2017-05-05 18:06
#3

#2 Måste bara få rätta dig på punkt 4 - det är inte lag om att hunden får vara ensam högst 6 timmar, det är en rekommendation från JBV. 

Men sen har du ju självklart rätt -  man ska inte räkna med att hunden klarar av att vara ensam och speciellt när hunden är så ung. Att vara hemma ensam är en träningssak som mycket annat och vissa hundar lär sig det aldrig.

jenmjao
2017-05-05 18:49
#4

1. absolut, Har en malle och en schäfe rmix i lägenhet. (ingen tomt, andra våningen).

2. Nej, Inte ens i närheten. Kanske när den är valp, men som vuxen, Nej. 

3. Alla hunda rkan vara osäkra, alla raser, Men en hund med mer kraft blir också det mer tydligt på när dom är det. Det kan visa sig på olika sätt. Antingen rädsla eller utfall.

4. Om man tränar dom, men jag skulle aldrig lämna en hund me rän 6timmar. Det är inte schysst och behöve rman vara borta så länge utan att rasta hunden eller ha någon som hjälper till med det bör man inte skaffa en hund enligt mig. Speciellt inte en arbetande ras som vill ha aktivering och sällskap.

Hade en bekant som hade en vit herdehund, Den hunden blev ifrån ingenstans aggressiv emot min bekantas lillebror. Tror huden var 2-3år när den totalt vände och varje dag i flera månader visade tecken på att den tänkte attackera lillebrorn, Dom fick stänga av och låta han gå omvägar för att inte möta hunden innan dom gav upp och hitta et tnytt hem åt hunden.

Upp till toppen
Annons: