Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 756 ggr
KaydeN
2017-05-05 11:01

Koppelgående?

Hej alla. Jag har en liten Prazsky hane på snart 2 år hemma. Vi fick honom när han var 11 månader och då drog han något fruktansvärt i kopplet. Detta har vi dock tränat på, mycket. I dagsläget kan han kommandot fot (han vet alltså innebörden, att han ska gå till min vänstra sida och gå fint bredvid mig samt titta upp på mig). 

Nu till problemet. Jag vill att han hela hela hela tiden ska gå fot, alltså att inte drag i kopplet ska förekomma alls (förutom när han får en frisignal att röra sig fritt). Säger jag fot så vill jag att det kommandot ska gälla fram tills jag säger "fri", och det är detta han inte riktigt förstår. Jag säger fot, börjar gå och han går fint bredvid cirka 5 meter, sen studsar han iväg och vi måste börja om. Trots att jag berömmer honom undertiden med godis så hoppar han iväg efter några meter. Några enstaka gånger lyckas vi gå fot en längre sträcka men sen skiter han i det, trots godis. 

Hur ska jag göra för att han ska hålla fast vid kommandot jag ger honom? Har verkligen testat allt. Jag arbetar enbart med positiv inlärning, borde jag kanske börja mjukt korrigera honom när han drar? För det verkar inte som att mina beröm är bra nog, trots favoritgodis som korv osv.

Annons:
Wellcraft
2017-05-05 11:18
#1

Gå fint och gå fot är olika saker.
En hund ska inte behöva gå fot särskilt långa sträckor, speciellt inte en sällskapsras. Det är ett mycket krävande moment.

Satsa på gå fint i istället, att hunden inte ska dra i kopplet, vara lugn i kopplet m.m

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

peafie
2017-05-05 11:30
#2

#1 Det beror väl lite på vad man menar med att gå fot också, om det är lydnadsfot eller jaktfot. Det senare är inte speciellt krävande.

#0 Ett sätt är att inte låta honom komma framåt när han drar, utan att helt enkelt stanna och vänta in honom. Så träna korta stunder och ge sedan frisignal som belöning. När jag kommit lite längre i träningen brukar jag lägga till att ibland hastigt byta håll när jag märker att hunden tappar fokus på mig eftersom jag vill att hunden håller koll på mig snarare än tvärtom.

Bloggen     ○    Instagram

KaydeN
2017-05-05 11:35
#3

#1 Jo att det är skillnad på dem vet jag. Och jag kräver absolut inte att han ska gå det krävande momentet fot, utan mer att han, som du säger, ska gå fint i kopplet. Jag vill däremot att han ska ha uppmärksamheten på mig då och då, vara lugn osv men det är han verkligen inte utan han drar iväg efter några meter, och då drar han verkligen i kopplet. Anledningen till varför jag har kommandot fot är pga att han blandar ihop kommandot "sitt fint" och "gå fint", därför bytte jag Ut det till fot vilket kan förvirra många haha.

KaydeN
2017-05-05 11:45
#4

#2 tack för tipsen! :) ska absolut prova dem.

CayKantos
2017-05-05 14:52
#5

Testa ha med olika belöningar. Vissa hundar blir snabbt trött på samma belöning om och om igen. Även om det är favoriten. Blandras upp det lite så att hunden aldrig vet vad det kan bli för spännande. Och försök avbryta det INNAN han strosar iväg så han inte hinner få in det som en vana. Säg fot igen eller få honomfokusera på dig. Men belöna inte med detsamma då) för då kan vissa räkna ut att dom får mer godis om dom håller på fram och tillbaka 😅

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Elsis matte
2017-05-05 15:03
#6

Jag skulle strunta i kommando, även om du har ett friare fotgående är det svårt för hunden att hålla fokus längre sträckor. Skulle istället rekommendera att du är tyst och börjar ge någon mild konsekvens (stanna, backa, vända eller guida tillbaka hunden till sidan). Sedan använder du fotkommandot när du tillfälligt behöver mer kontroll och fokus - i möten, när ni ska över en väg osv. Mer fokus får du lättast om du helt enkelt belönar varenda gång hunden spontant tar kontakt utomhus. När du börjar känna att det är lagom mycket kontakt så behöver du inte längre belöna varje gång utan minska med gradvis.

Annons:
Upp till toppen
Annons: