Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 918 ggr
Limpizen
2017-05-03 16:59

HJÄLP!

Vilka frågor ska man ta upp med familjen innan valpen flyttar in? 3 barn kommer finnas, varav den minsta är 11 år. Vad behöver vi komma överens om? Skriv gärna många frågor..

Annons:
Wellcraft
2017-05-03 17:21
#1

Var överens om hur valpen ska uppfostras och vilka regler som ska gälla.
Var också överens om vart valpens fredade zon ska vara och att valpen ska få äta ifred.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hiro
2017-05-03 17:29
#2

Om valpen får vara på möbler och om det är något/några rum som valpen inte får vara i

ifoundnemo
2017-05-03 20:21
#3

Vilka regler som gäller med kompisar (de flesta barn vill ju visa upp valpen, helst för ALLA kompisar så fort valpen är hemma vilket blir för mycket för en liten valp)

Em_
2017-05-03 20:30
#4

Det är ungefär det sista man tänker på när valpen kommer, men med så pass stora barn hade jag pratat lite om hur det funkar med veterinär, att det finns en ekonomisk och en etisk gräns för behandlingar, att man har ett ansvar för att hunden får ett okej avslut på livet osv.


Isalel
2017-05-03 23:04
#5

Jag tror det mesta löser sig allteftersom ni lär känna valpen, tror inte det går att förbereda supermycket när man inte vet vad man får för individ! De sakerna som blev viktiga för oss i början (3 barn 5-10år) var: * att inte skälla på hunden om den gjorde ifrån sig inomhus * att de skulle förstå att hon var bebis och inte kunde förväntas lyda utan träning * hur de skulle avleda/skydda sig från vassa valptänder * vilken typ av mat/godis är helt förbjudet att bjuda hunden på.

KatarinaSt
2017-05-04 15:32
#6

Vi fick hem vår valp för ca 3 veckor sen och stötte på ett oväntat "problem" som kan vara värt att nämna. Min yngsta är 13 och bägge är redan lugna och förstår att respektera hunden så på den fronten är det inga problem.

Däremot så är äldsta dottern (som mest längtat efter hund) ledsen och besviken över att valpen tyr sig till oss vuxna mest, framför allt mig. Hon kan sitta med valpen i knät och gosa, men om jag är i närheten så kommer hunden och vill sitta nära mig istället. Den är väldigt "mammig" kan man säga.

Jag försöker hålla mig undan när de är tillsammans men det är svårt i en lägenhet. Man kan tycka att det är löjligt att bli "sårad" över en sån bagatell men jag förstår henne. Har försökt förklara att det är naturligt för en valp att ty sig till ledargestalter i flocken - den behöver "fjäska" in sig hos ledaren för att bli accepterad av alla, men jag vet inte själv om det är en korrekt teori.

Hur som helst - det var ett oväntat problem som skapat lite spänd och trist stämning hos oss.

Annons:
Persifone
2017-05-04 16:09
#7

#6 Testa att låta den äldre dottern utfodra valpen, kanske inte alltid men iaf ofta. Min teori är att valpen kanske vill vara med den som utfodrar den.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

KatarinaSt
2017-05-04 16:13
#8

#7 Jo, vi har tänkt på det. Faktiskt så är det nästan aldrig jag som ger mat utan barnen som kommer hem först från skolan. Men idag så bokade vi en rally-lydnads kurs för nybörjare som bara de två ska gå. Jag hoppas det kommer leda till lite "bonding" mellan de två.

Hornslandet
2017-05-05 16:27
#9

Där har vi väl ett bra tips. Försök att inte skapa såna förväntningar på förhand, dvs att barnen skall förstå att det inte betyder nått om valpen sitter bredvid nån särskild av er oftare än andra. Det kan ju lika lätt ändras flera gånger om under valpens uppväxt.

Upp till toppen
Annons: