Annons:
Etikettbeteende
Läst 1714 ggr
Hanna.siri.saijo.
2017-05-02 15:52

Visar agressivitet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Precis nu för bara några minuter sen kom min farfar in och sa att mina hund "attackerat" honom efter att han morrat. Saijo, som är en hane på 4 år har aldrig visat agressivitet förut och gillar farfar eftersom han är välidgt snäll mot hundar. Gick ut och kolla hur han betedde sig och som sagt så morra han och så fort farfar försökte komma i närheten så gjorde han sig redo för att springa fram "attackera". Jag har ingen aning vad som kan orsaka detta. När han ser farfar på avstånd kryper han ihop med öronen framåt som om han är redo att attackera. Tycker det är lite läskigt. Kan det ha att göra med att min tik löper? Precis idag tror jag att hennes höglöp har börjat avta. Mot mig är Saijo inte agressiv utan han lät mig mata honom och gosa med honom som vanligt. Vad tror ni?

Annons:
Honestyisdead
2017-05-02 15:56
#1

Låter ju som något hänt mellan dom om han helt plötsligt beter sig så.

Hanna.siri.saijo.
2017-05-02 16:01
#2

#1 förstår bara inte vad som skulle kunna hänt? Blev han rädd kanske när farfar körde skottkärror förbi honom med däck? Kanske han inte känner igen honom och känner någon speciell lukt? Det gör mig så nere att inte kunna göra något för jag vet ju inte orsaken till varför han morrar:(

Joyous
2017-05-02 16:58
#3

Hur är Saijo mentalt annars? Har han lätt för att bli rädd? När han blir rädd hur brukar han hantera det? Hur är han mot andra människor som han känner och mot främlingar? Hur är han runt resurser? Försvarar och vaktar han grejer? Något annat du kan komma på där han skulle kunna reagera med rädsla/aggressioner? Det är naturligtvis svårt för oss som inte känner Saijo att veta vad hans reaktion kan bero på. Det kan vara något fysiskt som får honom att reagera och vid plötsliga beteendeförändringar är det väl inte helt dumt att kolla hunden hos en veterinär för att kunna utesluta det. Jag skulle också råda farfar att ignorera Saijo ett tag och vänta på att han själv vill ta kontakt.

Hanna.siri.saijo.
2017-05-02 18:43
#4

#3 tack fel svar! Han är lite stirrig av sig och har lätt till skall mot andra hundar. Något jag försökt arbeta ner med resultat faktiskt. När han blir rädd brukar han antingen försöka fly undan eller så skäller han mot det han är rädd för. Bilar har han försökt attackera förut. Bara en främling har han gjort liknande mot förut men farfar ät ingen främling. Han vaktar ben som han tuggar på med morrande. (Inte mot mig) Mat vaktar han bara mot andra hunden. Jag tror faktiskt att han är mer aggressiv när han blir rädd än att han försöker fly undan. Skriver mer sen; förskole grej×

Hanna.siri.saijo.
2017-05-02 20:35
#5

Kan också ha att göra med var han är placerad nu. Han står ganska nära landsvägen, kanske han är lite uppstressad av alla bilar och barn, bor precis vid en skola… kanske nån gjort något mot honom från skolan när vi inte sett? Som gjort han osäker mot lite mer främlingar? Han ska flyttas snart så han slipper vara där och kan få mer lugn och ro

Hanna.siri.saijo.
2017-05-02 20:42
#6

Det ska inte stå "tack fel svar" det ska stå "för". Skriver på mobilen :/

Annons:
Hanna.siri.saijo.
2017-05-02 21:41
#7

Äh jag tror jag kan lösa det själv. Tack iaf! Vet inte hur man tar bort ett inlägg så om nån admin kan ta bort det eller stänga det vore bra haha.

Upp till toppen
Annons: