Annons:
Etikettlydnad
Läst 2677 ggr
Cochon
2017-05-02 09:45

Träningsmotiverad ras

Hej hej! Jag undrar vad ni har för tips om man söker en träningsmotiverad ras? Öppen för alla förslag. Enda kravet, utöver ovanstående, är att de ska inte ha jakt i sig då vi har kaniner hemma. Just nu har jag och min pojkvän två grand danois, de är främst "hans" hundar. Själv är jag väldigt intresserad utav klickerträning (riktig klickerträning med shapeing o.s.v.) och känner att denna rasen är inget för mig. Känner att de ger ganska lite tillbaka jämfört med energin man lägger ner vid träning med dem. De sätter lätt dövörat till och skiter i en. När det händer får man antingen bli en tjatkärring eller stå och vänta på dem i evigheter. Det är inte riktigt aktuellt än, men jag och pojkvännen har bestämt att nästa gång ska jag få välja ras. Så tänkte helt enkelt undersöka lite smått. Så kom med förslag. Vet att t.ex Border Collie är bra träningsras, men uppskattar även tips på lite mindre vanliga raser.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
Fisherling
2017-05-02 09:53
#1

Finns så otroligt många nivåer av träningsmotivation. Du får nog vara mer specifik med vad du vill göra med hunden, hur vardagen kommer se ut, hur stor du vill att den ska vara, vilken sorts päls den ska ha ect.

Cochon
2017-05-02 09:58
#2

#1 Dessa två grandisar vi har nu är de första hundarna jag har haft, så är fortfarande nybörjare. Så kommer nog inte trävla, men sedan vet jag inte. Alltså om hunden visar att den gillar det så blir man ju mer motiverad och då kanske jag vill testa något nytt pch svårare. Men ja, eftersom jag är nybörjare så vet jag faktiskt inte hur jag ska specificera. :X

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Fisherling
2017-05-02 10:03
#3

#2 Låter som att en pigg sällskapshund ur grupp 9 skulle vara något. Förlåtande raser där det inte blir kaos om man råkar göra fel, typ pudel, papillon/phalene, bichonerna, löwchen ect.

Cochon
2017-05-02 10:11
#4

#1 Ja, är lite småsugen på en liten pudel. Tycker der super rara, hihi. Vet inte hur bra koll du har på rasen, men hur är pudel i allmänhet? Som parantes är jag galet förälskad i pitbull och amstaffs utseende. Dock vet jag inte hur träningsmotiverade de är? Plus att killen har ett mobilt hunddagis där han har haft en del kamphundar, inte fler än 10, men majoriteten har varit lite svåra med andra hundar. Vilket är lite tråkigt, men sen vet jag inte hur välrepresenterande dessa hundar är över rasen/gruppen i helhet och tror egentligen denna biten ska jag ta upp i en annan tråd, hehhe. I alla fall, i övrigt tycker jag Schäfer, Rottweiler och Dalmatiner är vackra hundar, men sen finns det nog många andra som jag inte har hört talas om. Så vågar inte snöa in mig på en ras ännu. Schäfer som exempel tycker jag verkar spännande, men vet absolut nada om rasen bortsett från hur de ser ut och att de är vaktiga, samma gäller väll Rottweiler.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[Forest]
2017-05-02 10:37
#5

Det sista du ska göra är att gå efter vad man tycker är fina vackra, du ska leta efter en ras som passar dig och dina mål. Jag har tre små pudlar och valet till rasen var enkel för mig mindre enkelt för min man. Han vill/e ha en mer collie som BC något som jag sa starkt ifrån pga passa inte våran livsstil. 

Jag kan säga att pudel är lättlärda, glada och gillar hänga på :) Trots att dom blir äldre så är dom inte tråkiga dom gör olika bus och får sina fnatt :D   Att dom är små så  gillar dom att gå 1 mil om man vill. Att vara aktiv och åka till träning på klubb är verkligen roligt tycker våra hundar.  Man ska veta att pälsvård kommer till rasen.      Tycker denna sida tar upp bra om pudel, dom har stora pudlar men tycker den passar in på rasen oavsett storleken :)     http://www.kungspudel.se/Ompudel.htm

CayKantos
2017-05-02 10:37
#6

#4 staffar är härliga sällskapshundar som kan göra allt från trixträning, agility, spår mm. dom är bra aktiva sällskapshundar men det kan bli problem med könsaggression så miljö och socialträning är viktigt!

Pudlar är härliga och roliga att jobba med, väldigt intelektuella hundar och superbra när man inte är helt säker på vad man vill göra men vill kunna testa på mycket. dom lämpar sig lika bra som aktiv sällskapshund som även kan följa med i stallet och/eller lära coola niffa trix men dom är även 100% på om du skulle få intresse för tex spår, agility, lydnad, rallylydnad mm. riktigt roliga hundar och lätt att få en storlek som "passar" ens liv då rasen finns från helt liten till stor :D pälsen är lättare att sköta än många tror, bara att raka ner med en rakmaskin, superenkelt. om du vill ställa ut är det en helt annan historia dock :P Så ja, Pudel skulle jag nog rekommendera!

Schäfer är en nogo, inte rottweiler heller, det är högaktiva brukshundar med mycket hund, nerver, mm. Det är även mycket drålig spridning på just dom raserna och lätt att få en ostabil individ samt är det mycket sjukdom eftersom dom har överavlats just pga dom är vackra. Dalmatiner skulle kanske passa, men dom är inte direkt dom som tycker det är superkul med mycket trixträning och så, dom föredrar hellre långa promenader. Border COllie kan du oxå lika gärna ge upp på, det är en vallhund som behöver valla för att må bra.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Fisherling
2017-05-02 10:48
#7

#4 Staffar och Amstaff kan vara underbara, träningsglada hundar, men de är inte förlåtande. Blir det fel kan det bli fel med råge, och med ödesdigra konsekvenser. Plus att raserna dras med mycket höftproblem, hudproblem och allergier, och jag har träffat åtminstone 1 staffe som väser när den andas pga för trånga luftvägar. De är kraftfulla hundar, har ofta svårt att umgås med andra hundar pga bristande hundspråk och könsbunden aggressivitet. De går all-in i allt, vilket de flesta andra hundar inte uppskattar. Leker de med varandra så är jag alltid på helspänn, för det verkar kunna gå från lek till fullt slagsmål på två röda.. Det är ett ansvar man tar på sig, när man tar en så kraftfull hund, oavsett ras. Staffar är små men fruktansvärt starka.

I ditt fall skulle jag satsa på typ pudel. De är lättmotiverade och glada hundar där det inte blir katastrof om det råkar bli fel i uppfostran. De hänger på det mesta och om du skulle fastna för hundsport kan man komma långt med pudel, trots att de inte kräver att man tränar aktivt, även om alla hundar behöver någon form av aktivering för att verkligen vara lyckliga.

Det är extremt viktigt att sätta sig in i aveln och ha krav. HD, ED, patella på småhundar, ögonlysning. Mentaltest eller BPH är oerhört användbara verktyg. All sådan info går att hitta på avelsdata och hunddata, bara att skriva in hundarnas namn så kan man få en inblick i släkten. Man ska aldrig lita blint på uppfödarens ord - de kan sjunga sina hundar till skyarna men har hunden 1 på hantering och 5 på skott eller ED 1 eller vad det nu kan vara, så borde man gå därifrån.

CayKantos
2017-05-02 10:51
#8

Haha #7 skrev mycket bättre förklarat än jag gjorde. :P Jättebra point på staffen och amstaff!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Majken!
2017-05-02 10:54
#9

Jag tycker du ska besöka träningar, klibbar, tävlingar och kurser för att se aktiva hundar i arbete. Hitta vilken typ av hund du är intresserad utav genom att se individer live, då skapar du dig den bild som är mest sann av rasen.

Cochon
2017-05-02 11:08
#10

#5 Super bra länk, den gav svar på det mesta. Tackar för den. Är intresserad av dvärgpudeln i så fall, den har samma mentalitet som pudlar i allmänhet? Ang. utseende vill man ju ha en hund som tilltalar en, men självklart förstår jag att om en hund jag tycker är vacker inte har en personlighet som passar mig så bör jag inte införskaffa den. #6 & #7 Tack, då vet jag. Verkar som det får bli en amstaff i framtiden, men först när jag har mycket mer erfarenhet. Pudeln däremot verkar ju vara, precis som ni skriver, en passande ras för mig till att börja med. Kul med lite pälsvård också, sånt är mysigt, hihi. Har ni några bra tips på var man ska läsa om man ska få lite koll på aveln?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Cochon
2017-05-02 11:13
#11

#9 Låter smart! Men tänkte, alla hundar på ett sådant ställe är inte för träningskrävande hundar? :X Finns ddt också hundar som inte börjar klättra på väggarna bara för att man är hemma två dagar på raken?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Fisherling
2017-05-02 11:31
#12

#11 Det handlar inte om hundar som klättrar på väggarna bara för att man inte tränar varje dag. Min aussie klarar lätt två veckor utan något mer än promenader och klickerträning - men efter den tiden börjar hon bli rastlös, börjar vakta och skälla på ljud utifrån, börjar försöka hitta på saker vi kan göra genom att erbjuda mig leksaker, andra saker, hon gräver mer i bädden, piper mer ect. 

Har man otur får man en hund som när den är understimulerad börjar äta på möbler, valla fåglar, jaga bilar, vakta grejer, göra utfall….  Det kan bli en väldigt tråkig, begränsande och jobbig vardag om man tar på sig mer än man är beredd på att hantera.

Ska man ha en brukshund eller vallhund (BC dock bör man valla aktivt med) så borde ens stora intresse vara hundträning. Man behöver inte vilja tävla, men man bör ha mål med sin träning. Inte bara träna när man inte har något annat att göra, eller vill döda lite tid på kvällen.

Joyous
2017-05-02 12:04
#13

#11 Min malinois gjorde nästan ingenting under hela mars månad pga att jag åkte på förkylning och influensa som vägrade ge med sig. Hon fick testa på livet som "kvartershund" (lättare promenader och trickträning/detaljpill) och inte klättrade hon på några väggar för det. Hon blev lite mer uppmärksam på ljud inne, lite mer reaktiv ute och när vi satte igång träningen igen var hon lite mer hyper och överallt den första veckan, innan det stabiliserade sig. Men under själva vilan skötte hon sig långt över förväntan. Nu säger inte jag att du ska skaffa malle, rejäla brukshundar med en hel del jakt i sig, men självklart bör även en arbetande hund kunna ta det lugnt ibland. Förutsatt att den däremellan får vad den behöver.

Annons:
Wellcraft
2017-05-02 12:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Min lagotto är en arbetsmaskin om man ber om det. 
Han kräver dock mycket, mer än min border collie. Rasen överlag kräver en del för att vara harmoniska hundar, tyvärr är alldeles för många lagottos understimulerade.
Jag har bara träffat bra lagottos, men tyvärr har rasen en del mentala problem.
Men det finns bra uppfödare.
Min bor ihop med lösa kaniner, funkar att ha med till stall m.m 
Vi kör i princip alla hundsportsgrenar som finns, förutom skydd och IPO.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Cochon
2017-05-02 12:26
#15

Ok, dåligt uttryckt av mig, men då förstår jag lite mer. :)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Estelle13
2017-05-02 12:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Eftersom pudeln inte är en ras man medvetet avlar för bruksarbete så lär du vara noga med hur arbetsvilliga föräldrarna är. Jag skulle nog satsa mer på mellanpudel än dvärg, brukar vara mer fart och driv i dem. Glöm inte att pudeln från början är en apporterande vattenhund och kan därmed besitta en del jakt. Jag har tillexempel fått höra att folk jagat björn med dvärgpudel ;-) Jag har storpudel, en är väldigt arbetsam med mkt driv och go men också tok mkt jakt i honom. Den andra är totalt tvärtemot noll jakt och noll intresse för att arbeta. Så var noga med att kolla hunddata och MH på föräldradjuren, syskon osv, då vet du lite noggrannare vad du får.

Elsis matte
2017-05-02 19:06
#17

Som föregående skrev tycker jag att mellanpudel är ett bättre val än dvärgen om du vill ha en arbetsvillig hund. Nog för att det finns häftiga småpudlar men jag har också stött på flera som varit knepiga och inte så sugna på träning. Eller någon hund med vallbakgrund? Sheltie, corgi, västgötaspets?

amandatherese
2017-05-02 20:28
#18

Jag skulle vilja tipsa om sheltien, en ras som är glad i träning och gärna hänger med på allt utan vidare jaktinstinkt :)

Cochon
2017-05-02 22:44
#19

#16 Hmm…det var lite trist att läsa. Kan inte riktigt sätta fingret på det, men tycker att just pudeln gör sig bäst i dvärgformat. Större eller mindre tilltalar mig inte på samma vis, eller ja, jag har inte sett någon i någon pudel annan storlek som jag har kännt kan mäta sig med dvärgpudel. Hmmm… Men tack för alla tipsen och föräldrarna ska jag absolut vara lite uppmärksam på. =) #17 Hmm, ja, det var lite jobbigt. Som jag skrev ovan har jag (hitintills) inte sett någon pudel i större format som tilltalat mig, men borde kanske undersöka den biten lite mer. Sheltien är också väldigt fin tycker jag. Västgötaspetsen lika så, så det vore kanske något annars. ^^ #18 Låter också kanon bra! :)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

CayKantos
2017-05-03 06:54
#20

#19 bara att skrive till uppfödaren och hälsa på. Fråga om dom har tidigare valpköpare i ditt område du skulle kunna få träffa. Super sätt att lära linjerna + rasen bättre :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Estelle13
2017-05-03 09:02
#21

#19 Fast egentligen så tror jag att den största skillnaden mellan varianterna mer beror på stam och uppfödare. Är ju väldigt vanligt att dvärg och mellan eller dvärg och toy föds i samma kull eftersom man får para storlekarna med varandra.

fridarebecka
2017-05-03 09:13
#22

Pudel eller sheltie. Glada, pigga och lättlärda hundar som hänger med på allt 🙂

Fisherling
2017-05-03 11:39
#23

#16 Fast pudel ska ju inte ha den sortens jaktinstinkt. Apporterande raser ska inte ha den sortens viltintresse. Vore ju helt värdelöst med en apportör som börjar jaga de levande änderna istället för att hämta den skjutna.

jenmjao
2017-05-03 12:19
#24

Min mamma har en pudel, Vi köpte honom när jag var 11år. Mellan pudel skulle han bli, Hans mamma var mellan även pappa, Tror Morfar var dvärg. Han och ALLA andra valparna blev dvärgpudel. :) Han är träningsglad och älskar det mesta, även nu som "gubbe". Min kompis har också en dvärgpudel som är heeelt underbar och gärna hänger med på allt.
Jag tycker dom är arbetsglada och väldigt lyhörda/följande av sin ägare. Sen får man också se över vad det är för något man vill ha.. Träningsmotiverad finns i alla olika nivåer, Finns i nivåer där hundar gärna kan ta allt i egna tassar, finns i nivåer där de bara vill göra alltför sin ägare, där bara motion är motiverande m.m. 
Pudlar har dock jaktinstinkt, Men jag tror ALLA hundar har jaktinstinkt efter ett byte som rör sig, Har dom leklust har dom väl ändå jaktinstinkt till en viss nivå, Även om dom kanske inte alltid sticker efter.
Labrador är ju också arbetsglada och underbara hundar, Finsk lapphund finns också, Mittelspitz, sheltie. 😃

felucca
2017-05-03 13:41
#25

Västgötaspetsen är en underbar liten kompanjon.  Intelligenta och sociala hundar med stora personligheter.  Min sambos familj har haft flera stycken och de hänger glatt med på allt man gör (såvida det inte regnar för då brukar de se ganska förolämpade ut faktiskt). Agility, lydnad och spår till exempel passar en västgöte utmärkt eftersom de tycker om att jobba både med kroppen och med knoppen. Vallhund i grunden så de håller sig gärna i närheten av "flocken", vare sig man är ute på promenad, står och påtar i trädgården eller sitter hemma i tv-soffan.  Familjens västgötar har absolut tyckt att vilda djur varit spännande och velat springa fram, men en kort tillsägelse har alltid räckt för att få stopp på dem och de får ofta gå okopplade. Dessutom en frisk ras så man behöver inte oroa sig för sjukdomar etc.

http://hundar.tips/hundraser/vastgotaspets/

Tror faktiskt att det finns massor av raser för dig att välja på som passar. Du får skriva en lista på alla som låter rätt i personligheten och läsa på om dem, och se om du faller pladask för nån. 😉

Estelle13
2017-05-03 14:28
#26

#23 Som allt annat med hund så handlar det om träning för att få hunden att förstå vad man vill att den ska utföra och inte utföra. Glömde dock i förra inlägget skriva att pudeln även används som en stötande hund och inte endast till apportering.

Elsis matte
2017-05-03 16:52
#27

Eftersom valpen kommer att växa upp med kaninerna tror jag inte att jaktlust och viltintresse är något större problem - där handlar det snarare om vana och uppfostran. Kaninerna kommer bli en del av hundens flock. Och angående dvärgpudel vill jag revidera lite, även en svårjobbad pudel kommer förmodligen vara betydligt lättare att träna än en grandis. Har du inga större ambitioner med träningen tror jag att även en dvärg kan bli utmärkt!

Annons:
Cochon
2017-05-03 19:48
#28

Oj, så många svar det har kommit! hehe 😃

Verkar som att det nog är möjligt att hitta en lite mindre pudel (dvärg eller en lite mindre mellan) som är träningsglad bara man pratar med uppfödare och frågar hur föräldrarna var på den punkten. Har jag förstått det rätt då?

Västgötaspetsen tycker jag som sagt också är väldigt intressant. Fler som har erfarenhet av den rasen får gärna skriva! =) Sedan undrar jag om ni tror att en västgötaspets skulle kunna umgås med mina kaniner? Förutsatt att den får växa upp med dem och lära sig att man ska vara snäll och lugn med kaninerna förstås.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

ifoundnemo
2017-05-03 20:30
#29

#28 eftersom västgötaspetsen är vallhund så lär det inte vara några problem med kaniner, ev att den vill hålla ihop dem bara :p Vår veterinär har västgötaspetsar (2 st nu men även träffat 1 som gick bort för nåt år sen)…trevliga, lättsamma, följsamma, lite envis, stor personlighet, lojala, klarar mycket aktivering utan att kräva massor, lätt för att umgås med andra (barn, hundar, vuxna), lätt till skall, funktionell päls (smutsavstötande)…det är väl min uppfattning av rasen :) härliga vovvar!

LinDajSon
2017-05-03 21:38
#30

#29 Eh… så funkar det inte med vallhundsraserna. Huruvida det är en vallhund eller inte har inget att göra med huruvida hunden kan ge sig på småvilt. Eller vilt överhuvudtaget. Vallning är i grunden ett omformar jaktbeteende, men ska man vara lite krass så är det inte mycket vallning i de flesta vallhundsraserna för den delen… vill man ha vallegenskaper måste man avla på vallegenskaper.

[Forest]
2017-05-04 16:17
#31

28. Jag håller inte med om att små pudlar inte vill jobba eller att det är svårt o hitta den typen hos dvärg. Vi fick Enja våran dvärg på foder som liten valp, allt har gått som en dans det där kända bakslaget väntar vi på än så där 6 år senare 😎 Dottern har lät henne en drös med trix, hon har gått/går kurser agility är en sport som passar dom båda. Glädjen är stor och när man svänger in mot klubben så börjar hon gnälla o prata. Väl framme är det fokus på dottern, där blir dom ett team :D Jag tror att mycket ligger på även vad valpen gör redan hos uppfödaren, sen mycket hur man gör med den. Vi lärde inte henne en massa direkt utan tog lite lugnt fokus som liten var mer lek-inkallning och vänta sånt som hör till bra o kunna. Det är många valpköpare från denna uppfödare som tävlar med sina i agility och plockar pinnar :) Våra tre är olika varandra men alla gillar att jobba, Milli kom till oss när hon var vuxen hon är inte så "lättlärd" men glöden har hon allt :) Alla våra går vi spår/sök,kör trix,agility och små övningar i vardagen med.

ifoundnemo
2017-05-05 06:57
#32

#30. Jag menade om kaninerna blir del av flocken, för jag har uppfattar det som att vallhundar (och även många andra hundar) inte ger sig på flocken. Skrev inget om vilt för det har jag ingen uppfattning om. Det var vår veterinär som sa att vallhundar (oftast, finns ju såklart undantag) inte ger sig på flocken när jah frågade hur hennes västgötaspetsar funkade med hennes andra djur (katter och höns). Men om det inte stämmer så har jag lärt mig något nytt, och det är ju alltid positivt :)

ifoundnemo
2017-05-05 07:01
#33

(#30 blev autokorrigerat på mobilen, men mitt första inlägg skulle det stå kaninerna - som i dem TS har - och inte kaniner…så det framgick inte hur jag menade såg jag nu när jag läste igenom mitt inlägg igen…men du får gärna förklara om det är fel ändå, kul att lära sig nya saker!:)

felucca
2017-05-08 15:50
#34

Familjens västgötar har växt upp på gård med höns och alla har gått bra ihop med hönsen och sett det som sin uppgift att vakta dem.

Annons:
Upp till toppen
Annons: