Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1739 ggr
Ruzicka
5/1/17, 7:42 PM

Hjälp i torrfoderdjungeln!

Mina hundar har tidigare fått färskfoder. Vi har gått  igenom en massa olika märken och kombinationer, tillskott och grönsaker men ingen av hundarna mår egentligen bra i magen oavsett vad vi gör. När vi enstaka gånger har gett torrfoder har de plötsligt blivit tiptop i magen igen, och jag inser att jag nog får ge mig och börja ge dem torrfoder istället. Men vad för något? Jag vill gärna ha foder med så lite spannmål som möjligt. Vilket foder tycker ni bäst om? Nutrima? Taste of the Wild? Carnilove? Acana? Orijen? Varför?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
tiger tok
5/1/17, 8:30 PM
#1

Magnussons, svensktillverkat med svenska råvaror. Finns för valp, vuxen, senior och spannmålsfritt tror jag.

Ruzicka
5/2/17, 1:41 PM
#2

Nja, det är lite för lite protein i det för min smak. 44% färskt nötkött, som är den enda källan för animaliskt protein, det blir inte så mycket kvar av det när det är tillagat och torkat. Om jag inte tänker helt fel blir det, enligt de analytiska beståndsdelarna, över 60% kolhydrater i Magnussons Grain Free. Det tycker jag blir lite väl mycket. Mina hundar hade inte gjort annat än bajsat! XD Men tack för tipset! :D

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Emouse
5/2/17, 1:45 PM
#3

Acana och Taste of the wild är favoriterna utöver färskoder här!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

smellcaramell
5/2/17, 1:53 PM
#4

Jag kan bara uttala mig om Orijen då det är det enda jag testat men det fungerar superbra på min kräsna tik, hon går tyvärr inte upp i vikt utan jag måste tillsätta talg för att få henne till "normalvikt" men det faktum att hon äter med god aptit till skillnad mot förut då man fick tvinga i henne maten gör att det är värt det! Min tik har dock känslig mage så jag måste passa mig för att ge henne för mycket mat, räcker med 4 gram för mycket/dag för att hon ska bli lite lös i magen, men då är hon en liten tös på ca 5kg

Estelle13
5/2/17, 2:30 PM
#5

Gillar väl inte något av dina alternativ, mkt utfyllnad av baljväxter i nästan samtliga foder. Baljväxter innehållet bl.a fytinsyra som hämmar upptaget av mineraler. Att fodrena har ett högt proteinvärde beror inte på att kötthalten är hög, mkt av proteinet i fodrena kommer från baljväxterna. Att ett foder har en så hög proteinhalt som 35-40% tycker jag bara är förkastligt. Låter märkligt att samtliga av dina hundar inte klarade av färskfoder

Ruzicka
5/2/17, 2:49 PM
#6

Tack för inputten, alla! :D

#5 Jag är i allra högsta grad en anhängare och förespråkare av färskfoder, men det funkar helt enkelt inte på mina hundar. Det kan låta precis hur märkligt det vill! 

Det Orijen som jag tänkte på har följande innehållsförteckning:

Färsk benfri kyckling (22%), torkad kyckling (15%), färsk kycklinglever (4%), färsk hel sill (4%), färsk benfri kalkon (4%), torkad kalkon (4%), färsk kalkonlever (3%), färska hela ägg (3%), färsk benfri gös (3%), färsk hel lax (3%), färskt kycklinghjärta (3%), kycklingbrosk (3%), torkad sill (3%), torkad lax (3%), kycklingleverolja (3%), röda linser, gröna ärtor, gröna linser, soltorkad alfalfa, jams, ärtfiber, kikärter, pumpa, butternutsquash, spenat, morötter, Red Deliciousäpplen, Bartlettpäron, tranbär, blåbär, kelp, lakritsrot, angelikarot, bockhornsklöver, ringblomma, söt fänkål, pepparmyntsblad, kamomill, maskros, sommarkyndel, rosmarin.

Visst har även detta baljväxter med protein i, men de 15 första ingredienserna är animaliska. Det tycker jag ändå är bra, för att vara torrfoder. 

Om du inte tycker att något av mina alternativ är bra, vad tycker du att jag skall ge istället? :)

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
CayKantos
5/2/17, 3:58 PM
#7

#6 tycker det är så… mycket… innehållsförteckningen är onödigt långt. Kan inte så mycket om foder men jag föredrar korta, enkla innehållsförteckningar. Spannmålsfritt och mycket kött. Själv är jag inne på Simpsons premium :) rätta mig gärna om ni ser nåt udda med det fodrer!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Wellcraft
5/2/17, 6:22 PM
#8

Standardt. Lite och vettiga ingredienser, mina hundar fungerar lika bra på det som färskt/barf.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

färgfest
5/2/17, 8:58 PM
#9

Sam's field verkar bra! :)

Ruzicka
5/2/17, 9:11 PM
#10

Vad glad jag blir att ni kommer med massa tips! :D 

#7 Det har du helt rätt i! Det är en himla massa ingredienser… 

Simpsons Premium har jag inte hört talas om förut! De verkar ha majs i sitt foder, vilket ju är lite omdebatterat som jag förstått det. Jag kan inte nog om det för att ha en åsikt om det, däremot. Annars ser det ganska trevligt ut. :) Var köper du det från? 

#8 Standartd har ris som första ingrediens på listan, så jag tror jag skippar det. Men tack ändå! :D

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

CayKantos
5/2/17, 9:44 PM
#11

#10 ingen hund än. Men är en av dom fodrerna jag starkt överväger när det väl blir hund.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

lizton
5/2/17, 11:34 PM
#12

#2 Inte så mycket utan  44,5 % kolhydrater, vilket är ganska normalt.

Meat & Biscuit - Grain Free :

Analytiska beståndsdelar

Råprotein 24%, råolja och råfett 12%, växttråd 3,5%, kolhydrater (NFE) 44,5%, mineraler (råaska) 7%, (varav Kalcium 1,3% och Fosfor 1%), vatten 9%.

Magnussons gillar jag eftersom det har 100 % svenska råvaror. (Enda torrfodret som har det) Grain-Free har livsmedelskvalitet på köttet. Våra hundar åt Magnussons Meat & Biscuit Adult när de var yngre och det fungerade hur bra som helst. Nu är det godisfoder.

Acana gillar jag också. Våra hundar har ätit Acana under flera år och det har alltid fungerat bra. (Olika sorter av Acana). Livsmedelskvalitet på köttet. Acana har aldrig haft några återkallningar av foder.

#10 Simpsons Premium med lamm har ena hunden ätit några säckar av och det har fungerat bra. Inget majs i det. Mycket bra pris. 12 kg för 449 kr hos bitiba.se och ännu billigare om man köper två säckar. Livsmedelskvalitet på köttet. 

Simpsons Premium Adult Sensitive Lamb & Potato:

Ingredienser: 
Lamm (minst 45% - torkat lamm, urbenat lamm, lammfett) potatis (minst 26%) betmassa, bryggerijäst, lammsky, torkade ägg, laxolja, mineraler, linfrön, vitaminer, yuccaextrakt, tranbär, nukleotider, mannanoligosackarider (MOS), fruktooligosackarider (FOS), glukosamin, MSM, kondroitin. 
Analytiska beståndsdelar: Protein 25%, olja 14%, fibrer 3,5%, aska 11%, kalcium 2,09%, fosfor 1,14%, omega 6 2,95% och omega 3 1,72%.

lizton
5/2/17, 11:55 PM
#13

#5 Ny forskning som publicerats i Journal of Medicinal Food visar att ökad konsumtion av baljväxter ökar bentätheten och mineralstatusen i kroppen.  En annan studie i Journal of Traceelements i Medicin och biology visar att fytinsyra inte har någon som helst negativ påverkan på mineralstatusen i kroppen.

 Fytinsyra har i ett flertal studier på djur visat sig ha starkt skyddande effekt på olika slags cancrar. Baljväxter är ett av det nyttigaste du kan äta för att skydda ditt hjärta och förebygga cancer. Det ger nyttiga fibrer och håller blodsockret stabilt.  

Ris däremot innehåller cancerframkallande arsenik. Det ska du inte äta för ofta.

Annons:
lizton
5/3/17, 12:02 AM
#14

 #13

"The majority of legumes contain phytochemicals: bioactive compounds, including enzyme inhibitors, phytohemagglutinins (lectins), phytoestrogens, oligosaccharides, saponins, and phenolic compounds, which play metabolic roles in humans who frequently consume these foods. Dietary intake of phytochemicals may provide health benefits, protecting against numerous diseases or disorders, such as coronary heart disease, diabetes, high blood pressure and inflammation. The synergistic or antagonistic effects of these phytochemical mixtures from food legumes, their interaction with other components of the diet, and the mechanism of their action have remained a challenge with regard to understanding the role of phytochemicals in health and diseases. Their mitigating effects and the mechanism of their action need to be further addressed if we are to understand the role of phytochemicals in health and diseases. This review provides an overview of the nutritional quality of legumes and their potential contribution in cardiometabolic risk prevention."

http://online.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/jmf.2011.0238

Estelle13
5/3/17, 12:42 AM
#15

#13 Som vanligt någon som griper i varenda halmstrå för att få det jag skrivit till raka motsatsen haha orka… Ett tips är att du gör ett fastnålat inlägg om just ris och arsenik som får ligga högst upp bland alla inlägg här på hundar iFokus. Orkade inte räkna men är du medveten om att du informerat om ris och arsenik i ca 60-70 olika fodertrådar på hundar iFokus?

Ruzicka
5/3/17, 8:25 AM
#16

Tack så hemskt mycket för all input lizton! Nu har jag att fundera över. ;) 

#15 Det är väl inte att "gripa efter varenda halmstrå" att citera ny forskning, med källhänvisning? Det är väl att, i allra högsta grad, föra en konstruktiv diskussion? 

Du har själv fortfarande inte kommit med något konstruktivt förslag om vad du tycker jag borde ge för torrfoder istället för de som redan är nämnda, de som du inte tyckte om. Det hade jag jättegärna fått höra, eftersom du verkar kunna väldigt mycket. :D

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Estelle13
5/3/17, 11:27 AM
#17

#16 Är många hundar som reagerar negativt på just baljväxter. Välj ett foder med ett mildare innehåll eller så lite baljväxter som möjligt. Hade baljväxter bidragit med någon nytta till carnivorer så hade det givetvis funnits med som en del av de vilda hundarnas kost vilket det inte gör. Däremot gör bär som bl.a blåbär det. För att göra det enkelt kan man alltid tänka på vad födan för våra vilda hunddjur består av och därefter får man facit i hand på vad som kan ges och vad som bör undvikas. Behövs inga engelska forskningar för att veta vad man utfodrar en köttätare med. Ta en titt på vad vargen äter tillexempel. Även om det skulle finnas några nyttiga och bra vitaminer i vegetabilier så har hundar svårt för att ta upp dessa eftersom att de har ett helt annat matsmältningssystem än en gräsätare. Vegetabilierna kan ej smältas och tas upp näring i från på samma sätt som en ko kan tillexempel de tuggar och sväljer maten i omgångar för att sedan bearbeta födan i de olika magarna och i den långa tarmen. Den förmågan har inte våra hundar och det blir i princip lönlöst att mata i dem sådan mat de inte är skapta för att äta eller smälta.

peafie
5/3/17, 1:05 PM
#18

#17 Ugh…. som forskare får jag utslag av sådana uttalanden. Det är väl toppenbra att presentera källhänvisningar på sina påståenden så man kan gå till botten i ämnet och föra en konstruktiv diskussion som bottnas i empiriska studier snarare än lösa påståenden och rent tyckande? 

För att säga någon ontopic då 🙂 så är jag rätt obrydd och pragmatisk vad gäller hundars kost, och tänker att om hunden funkar på det så duger det för mig. Genom trial and error så funkar min äldsta hund bra på Acana lamb (jag gillar att det endast är en proteinkälla). Pigg och glad och blank i pälsen och frisk och fina klor. Hon hade lite magproblem när hon var mindre men det har i princip försvunnit helt sedan jag gick över på Acana.

Bloggen     ○    Instagram

[AnimeV4]
5/3/17, 1:17 PM
#19

Jag funderar faktiskt på att fasa över min valp till Magnussons juniorfoder så fort vi har fått lite rutin. Är det bara jag som är superförvirrad av tabellen? Siffror är inte min starka sida och tabellen är inte hjälpsam🤦‍♂️http://www.hundmat.com/meat-biscuit-junior

smellcaramell
5/3/17, 1:36 PM
#20

#19 Tabellen är utformad som så att längst till vänster står förväntad vuxenvikt, sedan står valpens vikt idag/antal dl foder per dag

Står det alltså  

30                   3/4

så förväntas valpen väga 30kg som vuxen och väger idag 3kg och ska då ha 4 dl mat/dag

Annons:
Estelle13
5/3/17, 1:46 PM
#21

#18 Finns massor av forskningar och studier på varför tillexempel carnivorers tänder, käkar och matsmältningssystem skiljer sig oerhört mkt från en gräsätares. Börja där innan du anklagar mig för lösa påståenden och rent tyckande.

peafie
5/3/17, 2:05 PM
#22

#21 Okej, jag hoppar inte på dig så du kan sänka garden lite. 

Jag uttryckte mig inte om diskussionen som sådan, utan om ditt sätt att bemöta inläggen innan: "Behövs inga engelska forskningar för att veta vad man utfodrar en köttätare med". Uppenbarligen bedrivs forskning på området och då tycker jag det är trevligt att man kan hänvisa till den forskning som bedrivs, oavsett vilken tro man är salig på. Att förkasta forskningsresultat utifrån att "det här behöver inte forskas på för det vet vi redan" leder inte någonstans.

Sedan har jag inte anklagat dig för "lösa påståenden och rent tyckande", utan det  kontrasterades mot att påstå någonting med hänvisning till källan. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

[AnimeV4]
5/3/17, 2:34 PM
#23

#20 Och då gäller alltså 8 dl för 8 kg? :O

lizton
5/3/17, 4:03 PM
#24

#17 Hundratusentals hundar äter idag spannmålsfritt torrfoder  där baljväxter ingår. Spannmålsfritt är det som folk vill ge idag.  Den fodertillverkare som bara har spannmålsbaserat torrfoder är snart utkonkurrerad. Det gäller också för det foderföretag som du ständigt promotar om inte de också utökar sitt sortiment med spannmålsfritt. 

Hundar fungerar olika på råvaror och visst finns det hundar som baljväxter inte passar för, precis som med allt annat. Kyckling och nötkött är det som hundar oftast inte tål,  följt av mejeriprodukter, majs mm   

Man får ju förstås testa och se vad som funkar på den egna hunden.

Om vi tar diskussionen på en högre nivå så är torrfoder o h t inte naturligt för hundar. Torrfoder är dock enkelt att utfodra med och det som de flesta hundägare idag ger. Baljväxter är väl tusentals gånger bättre att ha i torrfoder än ris.  

Har du någonsin sett en hund stå och beta på ett risfält?

Estelle13
5/3/17, 4:30 PM
#25

#24 Hundratals hundar äter spannmålsfritt ja, men hur mår dom sen då? Hud och magproblemen har eskalerat kraftigt bara under 2000 talet i takt med alla nya foder som kommit ut på marknaden. Vet inte varför du drar upp ris hela tiden, och nej det finns ingenting i ris som en hund behöver utan det används bara som en utfyllnad i en del foder. Ris är känt för att ingå i skonkost, alltså väldigt snällt för mage och tarm. Baljväxters påverkan är raka motsatsen till det. Man ger aldrig ärtor och bönor vid magproblem hos hund, tvärt om så skall det i högsta möjliga mån undvikas.

lizton
5/3/17, 9:42 PM
#26

#25 Källa på dina påstådda magproblem?

Trenden idag är att hundägare ser hunden som en viktig  familjemedlem och den ska då äta foder av livsmedelskvalitet. Man vill ge spannmålsfritt och det får kosta. Bara det bästa är gott nog. De flesta är inte insatta i färskfoder/barf och väljer då det bästa av de torrfoder som finns idag. 

De topplistade fodren hos sidan dogfoodadvisor.com ger vägledning och här finns de spannmålsfria med baljväxter. Acana, Orijen, Taste of the Wild m fl är de som vi kan köpa i Sverige. I USA finns fler att välja på.

Fodernyheter kan du läsa på den här sidan:

http://www.petfoodindustry.com/topics/200-pet-food-news

[SweetSunday]
5/4/17, 11:24 AM
#27

#17 Hundar har en tarm som faktiskt är till viss del anpassad för att äta vegetabilier och kan ta upp näring från dessa. Även hundar har mikrober i en kortare del av tarmen (till skillnad från katt som absolut inte är skapt för att äta annat än kött). Hunden ses ungefär som en allätare "med inriktning" kött (jämför med gris som också är allätare men oftast lever på uteslutande vegetabilier). Det är absolut inget fel att ge hunden en ren köttkost, såsom färskfoder. Inte heller "vanligt" torrfoder innehållande spannmål lär vara något problem då hundar kan ta upp stärkelse. Att ge hunden spannmålsfritt foder innehållande baljväxter bör därför inte heller skapa problem. De kolhydrater hunden inte kan ta upp fungerar som fibrer och kan säkert som många upplever göra att hunden bajsar mer då detta "går rakt igenom" och såklart även att vissa hundar blir dåliga i magen beroende på mängden fibrer (människor ska också äta ett visst fiberintag (och vi kan inte heller smälta cellulosa, ändå är fibrer nyttigt för oss), för mycket kan göra ont i magen). Jag har insett efter mycket efterforskningar på foder (då jag snart får hem min egen valp) och även efter föreläsningar inom digestion (är studerande på veterinärprogrammet) att alla dessa foder bör fungera för en hund generellt och att det är individuella skillnader som kan göra att vissa foder inte fungerar för vissa hundar. Sen finns det förstås bättre och sämre foder inom varje kategori. Näringsinnhållet bör ju vara rätt (andelen protein, fett osv) för den specifika hunden för att det ska fundera bra…. Såhär har mina tankegångar gått och en del kan säkert vara fel (vilket jag får lära mig senare i utbildningen 😉) Men i mitt val av foder har jag insett att jag testar ett foder som passar mig (rätt värderingar, svenskt kött osv.) och testar och ser om det passar hunden och så går vi vidare därifrån och byter om det inte passar hunden.

Annons:
CayKantos
5/4/17, 12:43 PM
#28

#27 vad ska du köra för foder då? Tänker eftersom det va svenskt kött :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Estelle13
5/4/17, 1:09 PM
#29

#26 Vore intressant att veta hur studierna gått till som du länkar till, under hur lång tid har dem pågått, på hur många hundar har man gjort dessa studier på, är det 5, 30 eller 1000? Den kunskap och information jag bär med mig är ju från människor som hållt på med just foder, innehåll, sammansättningar och näringsbalanserna under många många år, 30 år med ca 4000 hundar per år där man kunnat sett, testat metoder och gjort analyser och utvärderingar utöver det och kommit fram till vad som ställt till problemen för hundar ect ect ect. Finns liksom ingen nedskriven studie eftersom detta är inget projekt man avslutat eller kommer att avsluta vilket gör att kunskapen ständigt drivs på framåt och utvecklas hela tiden. Det är skillnad mellan en studie som man gjort under en viss tid och ett helt livsprojekt som ständigt pågår och utvecklas hela tiden. Bland annat har man kunnat sett att högt protein är en stor bidragande orsak till hud och magproblem, och baljväxter har just ett högt proteinvärde. Inte nöjd med svaret, nej då får det faktiskt vara!

[SweetSunday]
5/4/17, 1:11 PM
#30

#28 Jag kommer testa på Magnussons M &B junior🙂

peafie
5/4/17, 2:05 PM
#31

#29 Mja, det är inte så forskning normalt går till utan man publicerar hela tiden delresultat,så är det korrekt bedriven forskning borde det finnas papper som stöder det.

Bloggen     ○    Instagram

Estelle13
5/4/17, 3:18 PM
#32

#31 Vet inte om det finns några nedskrivna papper, har inte frågat, har själv testat deras metoder och fått bort både klåda,svamp, utslag ect ect, så för mig har aldrig några papper varit direkt intressanta då jag inte haft något att ifråga sätta eftersom metoden get förvånansvärt bra resultat.

peafie
5/4/17, 6:38 PM
#33

#32 …och det tycker jag är helt ok, så länge det inte utger sig för att vara något annat än just erfarenheter som kommit ur okontrollerade förhållanden. :) mycket duktigt hundfolk sitter på stor kunskap som jag anser vara värdefull även om det saknas teoretiskt stöd, men det är ju svårt att göra rättvisa jämförelser mellan studier om de inte är gjorda på samma premisser, tänker jag.

Bloggen     ○    Instagram

lizton
5/4/17, 10:31 PM
#34

#32 Du hämtar påståenden från den fodertillverkare som du ständigt marknadsför här på forumet. Foderförsäljare talar för sin  egen vinning skull och man ska ta dem med en stor nypa salt.  Försäljare är inte opartiska. Ganska många har provat deras produkter utan resultat. Flera har skrivit om det bl a på detta forum.

Annons:
Estelle13
5/4/17, 11:08 PM
#35

#34 Du kommer alltid med samma gamla  smutskastning mot samma företag om och om igen, hittar på egna teorier och vise versa om hur det ligger till fastän man  tusentals gånger beskrivit ingående om den hjälp man fått och vilka resultat det blivit. Även visat före och efter bilder på andra hundar som blivit hjälpta.

Har även tidigare förklarat att hjälpen man får är helt gratis, uppföljning via mail tills hunden blivit frisk. Allt detta görs med ett stor engagemang och hjärta på deras egna lediga tider, på kvällar, helger och till och med högtider. Finns ingen veterinär som gör detta och absolut inte på sin lediga fritid helt gratis. Trots denna förklaring kommer du om och om igen med påståenden om att de är ute efter att tjäna pengar, det är inte konstigt man blir irriterad och tappar tålamodet när du aldrig tar till dig vad man skriver utan fortsätter hacka i samma spår.

 varför är det så svårt för dig att förstå/acceptera att jag blivit hjälpt av dem? Vad är det som inte står rätt till hos dig egentligen, kanske låter hårt men jag börjar faktiskt fundera på vad DITT problem egentligen är!

Vill du fortsätta denna diskussion så gör det via pm ist!

Huffsa
5/7/17, 4:59 AM
#36

Utan att ha läst igenom alla svar du fått skulle jag råda dig att testa Standardt.  Det är ett populärt foder som många är nöjda med. Ligger dessutom bra i pris.  Får jag fråga på vilket sett din hund inte mådde bra av färskfoder? Och vilka färskfoder har du testat?

Huffsa
5/7/17, 5:16 AM
#37

Såg nu att du hade kommenterat att du inte ville ge Standardt för att det var ris som första ingrediens.  Men jag tror Standardt ändå innehåller mer kött än de flesta andra märken.  Om vi ser på innehållsilistan ovan på Orijen, så ser det ut som det innehåller väldigt mkt kött. Men det mesta köttet är räknat på färskt kött. Räknar man om det till torrsubstans blir det inte så mkt. Räknar du sen ihop alla veg ingredienser så utgör de tillsammans en stor del av fodret. Jag säger inte att Orijen är ett dåligt foder, men det är inte alltid man bara kan se till vilken ingrediens som står först.Läste nånstans hur mkt  kött standart innehåller,  men hittar det tyvärr inte nu. Men det var mer än man tror.

Lona
5/7/17, 1:13 PM
#38

Jag är, som bekant, inte heller något fan av Standardt (eller LM, för den delen) men visst finns det hundar som funkar bra på det, inget snack om saken. Håller med vem det nu var som skrev det att de flesta foder funkar faktiskt, det handlar om individuella skillnader och behov hos hundarna. Sen är det klart att det finns bättre och sämre innehåll och jag tror att allt fler konsumenter börjar bry sig om miljö, tillverkning och djurhållning. Själv är jag definitivt inte övertygad om att baljväxter, potatis eller allt annat "krafs" som finns i de spannmålsfria fodren är bättre än spannmål. Vi har tack och lov hittat ett märke - av många klassat som ett "skitfoder" med spannmål i - som funkar på alla åtta hundarna. De äter visserligen olika varianter beroende på ålder och aktivitet men samtliga mår toppen på det. Att det dessutom funkar mycket bra även under jaktsäsongen när hundarna går riktigt hårt är ett gott betyg.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

färgfest
5/7/17, 2:34 PM
#39

#38 Vad är det för foder du matar med? :)

Jag har valt Sam's Field vilket innehåller spannmål men inte lika mycket som många foder men har kött som första ingrediens, 30% protein, och jag kommer blanda in kött. Nån här som har åsikter om detta foder?

Wellcraft
5/7/17, 3:23 PM
#40

Ang standardt.. Direkt från deras hemsida.

Varför står inte köttet först i sammansättningen?

Därför vi använder oss enbart av en "bindare", dvs. ris och flera animaliska/köttkällor. Enligt EU/Jordbruksverkets krav måste man redogöra sammansättningen (råvarorna) i fallande ordning baserat på mängd (vikt.) och detta får man skriva ut på tre olika sätt;
1) Råvarugruppering: Man slår alltså ihop allt kött innehåll i en och samma grupp, alla spannmål i en grupp osv.
2) Enskild råvaruredogörselse: Man skriver ut exakt varje råvara var för sig (Detta är vad vi gör)
3) Kombinera 1. och 2.: En vanlig marknadsföringstaktik är att slå ihop/gruppera flera eller alla köttråvaror och sedan skriva ut alla vegetabiler enskilt. Detta är fullt tillåtet.
Då vi enbart använder oss av ris och dessutom inte slår isär detta till exempelvis, ris, riskli, risprotein, osv., så hamnar detta först. Hade vi slagit isär det och dessutom grupperat allt kött så hade just kött hamnat först i alla sammansättningar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

lizton
5/7/17, 8:59 PM
#41

#37 Man kan se på proteinhalten om ett foder har mycket kött eller ej. (allt protein är inte kött utan se också på råvarorna).

 Låg halt protein (under 20 %) eller medelhög halt (ca 24- 25 %)  innebär att fodret inte är särskilt köttrikt (gäller de flesta torrfoder). Det är omöjligt med mycket kött i ett torrfoder runt 20 - 25 % protein. Kött består av protein. Standardt Mild har 19 % protein och Normal har 24 % alltså inte särskilt köttrika. Extran har 29 % och är köttrikare men också väldigt fett,  21 %,  och kan vara svårsmält. Passar mycket aktiva hundar om man våger ge ris till hunden. 

Man kan räkna utmängden kolhydrater för att se mängden vegetabilier + lägga till någon procent av proteinet som också är vegetabiliskt.

 Gör så här: 

Lägg ihop protein, fett och aska (alla mineraler) och vatten. Dra summan från 100 % så får du kolhydraterna. 

Kolhydrater finns inte i kött. Om du gör det med Standardt blir det någonstans mellan 40 och 50 %  kolhydrater, lite olika beroende på sort. Närmare hälften eller drygt hälften ris i fodret alltså (mest i Mild). Ris är farligt att äta för ofta. Ett barn som äter 2 riskakor i veckan har fått i sig för mycket arsenik. En hund väger ofta som ett barn. Ju mindre vikt desto mindre ris ska man äta. 

"Vuxna bör inte äta risprodukter varje dag. Den som äter ris varje dag, eller kanske flera gånger per dag, får i sig mycket arsenik."

https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/undersokning-visar-problem-med-arsenik-i-ris-och-risprodukter

Arsenik ger cancer och diabetes. Hundar får cancer på kortare tid än människor.

Gå in på sidan dogfoodadvisor så httar du de bästa köttrika fodren bland de topplistade. Sidan allaboutdogfood är en liknande brittisk site. Om du vill ha köttrikt måste du välja en högre proteinhalt i torrfoder eller färskfoder som omräknat i torrsubstans får ca 37 - 44  % protein.

Här länk till de 5-stjärniga torrfodren i dogfoodadvisor:

http://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-reviews/dry/5-star/

Här 5- stjärnigt foder från allaboutdogfood. (Simpsons premium). Se liknande foder längst ner på sidan. Av dem finns Naturea och Purizon att köpa i Sverige.

https://www.allaboutdogfood.co.uk/dog-food-reviews/0744/simpsons-premium-8020

Annons:
[john_anders88]
5/24/17, 4:50 AM
#42

Jag ger min kille och har gjort sedan han va liten, Oliver's petfood och för att du ska få dig en egen uppfattning så rekommenderar jag att du kollar in deras hemsida www.olivers-petfood.se då dom har en hel del olika att välja på. Kontakta deras trevliga kundservice om du har några frågor :)

Upp till toppen
Annons: