Annons:
Etikettraser
Läst 792 ggr
SommarLilja
2017-04-29 19:55

Fakta om Raserna?

Hej alla!

Jag har tänkt skaffa hund och har letat omkring och dom här tycker jag låter bra, men jag skulle gärna vilja ha mer fakta om raserna. Så om ni kan något om några av raserna under skriv allt ni vet, från hur stor jaktlusten är, hur trogna dom är, hur mycket motion dom behöver, om dom är en bra förstagångs hund osv osv, tack i förväg 🙂

Hovawart

Finsk Lapphund

Svensk Lapphund

Australian Shepherd

Shiba

Akita

Field Spaniel

Ungersk Vizsla

Vit Herdehund

Canaan Dog

Siberian Husky

Annons:
Herveaux
2017-04-29 19:57
#1

Det var spridda skurar där.🙂

Kanske blir enklare om vi vänder på det och du berättar mer om vad det är för hund du söker? Vad vill du göra med den? Vilka egenskaper söker du eller vilka vill du helst inte ha i hunden?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[AnimeV4]
2017-04-29 20:12
#2

Har du läst på SKK och Köpa hund samt de PDF-filerna som finns på de sidorna? Annars kan du söka på rasnamnet med sökfunktionen, visas som "Sök" på denna sidan🙂

Fast det #1 säger låter väldigt vettigt att börja med!

Wellcraft
2017-04-29 20:31
#3

Hovawart - Brukshundras som kräver meningsfull aktivering och en förare som vet vad denne gett sig in på. Trevlig ras men ofta mycket vakt. Trogen till sin familj.  Promenader spelar inte någon större roll, det är den mentala träningen som är viktigast. 

Finsk lapphund - trevlig social hund som kräver någon form av aktivering och gillar att få röra på sig mycket. De jag träffat har varit skapligt skälliga, men väldigt fina mot människor och andra hundar. 

Svensk lapphund - Ungefär som den finska, men enligt min erfarenhet så känns den svenska lite mer vassare och har lättare till skall. 

Dock lika trevliga mot folk och fä som den finska.

Aussie - Brukshund som kräver aktivering precis som hoffen. Inte det enklaste att hitta en stabil individ. Ren utställningsavel på denna ras bör ej stöttas öht. 

Det är en arbetande hund och ska förbli så. Kan vara riktigt pest i ung åldern, och kommer vara krävande livet ut. En riktigt kul ras som man kan komma riktigt långt med. 

Shiba - sällskapshund med urhundsmentalitet. Lyssnar när den själv känner för den, kan inte "köpas" med godis eller liknande. Otroligt trogen sin familj och ofta reserverade mot främlingar, de jag träffat har dock gillat alla människor. 
Kräver inte mycket aktivering men kan vara lite knepig, då urhundar är speciella.
De jag träffat har haft ganska liten jaktlust.

Akita - Antar att du menar den japanska. Precis som shiban är det en hund med urhundsmentalitet, könsaggression förekommer vad jag vet, då det varit en kamphund. Finns jaktlust och skärpa. Problem med höfter finns inom rasen. Svårt att få tag på en japansk. Kräver inte mycket aktivering men kräver annat då den kan vara svår.

Field spaniel - Har begränsade kunskaper om denna, har träffat fåtal och de har varit riktigt trevliga men krävt en del aktivering för både kropp och knopp.

Vizsla - är en jakthund som bör användas till jakt.

Vit herdehund- Problem med rädslor inom rasen, de flesta jag träffat har varit nervösa. Kräver en del aktivering, men är överlag en trevlig ras.

Canaan dog - Trogen hund med urhundsmentalitet som dock har stark självbevarelsedrift och därför kan reagera nervöst på saker och ting.

Siberian husky - Är en arbetande hund som bör få dra på seriös nivå. Ofta svårt för att vara ensamma, stark jaktlust, lyssnar när de känner för det själva.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Elsis matte
2017-04-29 22:14
#4

Tror du ska angripa det från en annan vinkel - vad ska du ha hunden till, vad kan du erbjuda, vilka egenskaper/beteenden vill du ha, vilka skulle innebära problem för dig? Sedan kan du leta efter lämpliga raser baserat på dina behov och önskemål.

Belzebubble
2017-04-29 22:26
#5

Jag har en shiba. Hundar med stora personligheter. De flesta har stor jaktlust och om man inte lägger massor med arbete på det så är det svårt att ha en shiba lös. Otroligt trogna sin familj och reserverade mot främlingar. Min tycker om att hälsa på människor och så fort hon är klar så tappar hon intresset. Shiban är en urhund och är lite speciell, framför allt när det gäller hantering. Kräver både mental och fysisk aktivering, men det finns så klart undantag. 

Det känns som om du borde precisera dina önskemål. Vad är det du vill från en hund?

Vinternos
2017-04-29 23:32
#6

Siberian husky, som någon var inne och nosade på innan är en hundras som verkligen kräver sin ägare. Börjar bli en alltmer uppdelad ras tyvärr. Men överlag kräver en SH stor mängd fysisk aktivitet av högintensiv sort(drag), villet betyder att du själv måste vara en aktiv person som tycker om att röra på dig. En understimulerad husky kan bli en riktig pina. De är knepiga att träna och kräver en stor portion tålamod. Just nu försöker vi på oss agility för lite mental stimulering mellan dragpassen. Vi får väl se hur länge intresset håller i sig ifrån hennes sida. Får väl framkalla ett köttbulleregn…

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Annons:
Sugar Mist
2017-04-30 18:22
#7

Aussien har en egen ifokussida fylld med massor av aussien, kika gärna in på den!

-

Upp till toppen
Annons: