Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 663 ggr
Wellcraft
4/29/17, 5:02 PM

Fråga om trickträning

Har inte lagt mkt energi på trickträning, mina hundar kan bara enkla saker som slalom, spela död, rulla runt, vinka.. Ja

Jag har tänkt avancera mig lite för att satsa på freestyle. 
Så min fråga är, är det ok att växla mellan att träna olika trick?
Eller bör man lära in ett trick, sedan gå vidare med nästa?

För när jag tränar lydnad, agility or whatever så växlar jag ju mellan alla moment, jag tränar aldrig på bara en sak.
Är det samma sak i trickträning, att det är okej att träna olika trick?
Hoppas ni förstår frågan.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
jenmjao
4/29/17, 5:33 PM
#1

Japp! Det du kan undvika är att göra liknande trick samtidigt. T.ex om dom ska spela döda kanske du inte samtidigt ska lära in rulla runt. Då kan det ju gå ihop ganska lätt.
Jag brukar köra lydnad, sen tricks, sen lydnad, sen tricks. Kan köra stilla (ligga stilla ungefär som att spela död) sen sitta fint, sen lydnad.. m.m.  Hoppas du förstår

Wellcraft
4/29/17, 7:19 PM
#2

#1 Förstår! Tack så mycket :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

CayKantos
4/30/17, 9:32 PM
#3

Vad jag vet är det inte smart att fokusera på bara en sak i taget då hunden blir så "fast på det" att den typ bara bjuder på tidigare tricket när du försöker lära Nästa. Men kom ihåg att om du tex lär snurra till höger, lär alltid in snurra till vänster också för att skapa balans i kroppen och inte göra hunden sne c:

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

jenmjao
5/1/17, 4:32 PM
#4

#3 Göra hunden sne? Kan du förklara?
Hundar är "höger eller vänster" hänta därav kanske dom klarar av snurr till höger lättare än till vänster. Varför skulle hunden bli sne av att man bara lär in det ena? Min tik kunde inte snurra åt bara ena hållet under 3-4års tid och hon har inte haft problem alls med att lära sig åt andra hållet eller varit sne.🤪

tiger tok
5/1/17, 5:20 PM
#5

#4, tror #3 menar att hunden skall belasta båda sidor lika mycket, men man får nog snurra många varv för att hunden skall bli sne pga av det.

CayKantos
5/1/17, 5:22 PM
#6

#4 #5 haha precis 😂 jag menar lixom inte utseendemässigt men m man belastar en sida mer kan den få fler muskler, mer stretchad mm. Så som #5 säger belasta båda sidor lika

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
jenmjao
5/3/17, 11:37 AM
#7

#6 Tror dock man måste satsa ganska hårt på tricks om det ska hinna bli snedbelastning på så vis. Skulle oroa mig mer för alla selar och liknande man använder dagligen då, eller alla tvära svängar om man t.ex kastar boll 🤪

Wellcraft
5/3/17, 1:50 PM
#8

#7 Tänker som du. Men mina kan snurr åt båda hållen, så om det nu finns något problem så är det ingen fara för oss.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: