Annons:
Etikettövrigt
Läst 967 ggr
Sarahk
2017-04-29 09:00

Skrämda av idioter....

Min stora hund blir 4 år i sommar och har alltid varit rädd av sig. Har aldrig tyckt om främmande killar men min pappa och bror har gått bra när hon lärde känna dom men hon har aldrig accepterat syrrans man och en av mina kompisar. Hon har också varit rädd för bilar och att man håller fast henne. Valpen blir snart 10 månader och har väl varit lite sådär valpigt rädd för vissa saker men släpper det när man visat att det inte är farligt. I onsdags när vi var ute så hoppade 4-5 Killar runt 16 år gamla fram från en parkerad lastbil och tokskrek hundarna rätt i ansiktena så den ena blir livrädd och kissar ner sig , skakar och kryper ihop och den andra blir as förbannad skäller och morrar och drar i kopplet så jag får verkligen hålla i allt jag kan för att hon inte ska slita sig trots att hon är liten. Nu tål ingen av dom att se en kille oavsett ålder de skäller och morrar direkt, även mot pappa och min bror. Likadant med lastbilar men då kryper de ihop lite också och det spelar ingen roll om den är parkerad eller inte. Sen skäller de på minsta lilla ljud inne och de har börjat göra utfall mot varandra t.ex. när en sover i soffan och den andra hoppar upp utan att den som sover hör. Det räcker med att jag tar fram kopplen så ser jag att dom stressar upp sig och vi bor mitt i samhället så detta går inte… Någon som har något tips på hur man ska göra? Detta är fjärde dagen efter och jag vet inte om jag orkar. Jag har jobbat jätte mycket med stora hunden för att hon var så rädd men nu är det till och med värre än innan.

Annons:
apportbocken
2017-04-29 11:02
#1

Fy vad vidriga folk är! Styrkekramar! <3 Jag vet inte hur du själv kan rehabilitera dina hundar men jag tänker att du kanske kan anlita någon hundpsykolog/liknande. Att folk ens gör något sådant…

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

tiger tok
2017-04-29 11:47
#2

Känner igen känslan. När jag var ute och tränade en hund jag känner mycket väl (omplacerad 5 gånger..) kommer de "coola" (läs respektlösa med för mycket självförtroende) killarna i min skola, dem kastar hånande ord om hunden som är nervös för att sedan gå förbi oss, jag försöker att raskt gå där ifrån, för hundens skull, då sular dem iväg en snöboll som träffar hunden bakifrån, jag blev så jävla arg rent utsagt, men jag gjorde inget. Hoppas det blir bättre för er!

Elsis matte
2017-04-29 13:53
#3

Usch, tråkigt - men det går att vända på sikt även om det känns hopplöst nu. Just nu befinner sig båda hundarna förmodligen i ett akut stresstillstånd, men det kommer sjunka undan på några veckor. Det jag rekommenderar att ni gör NU är att omgående skaffa hjälp åt dem att varva ner. Adaptil, Zylkene och MaxRelax är alla produkter du kan köpa på apotek eller i större djurbutiker, och som motverkar stressreaktionen. Se också till att hundarna får göra aktiviteter som är lugnande och stärkande: att slicka, tugga och använda luktsinnet är rogivande för hundar och kan även det kan hjälpa dem tillbaka. Gå denna första period ut med dem framförallt när det är lugnt ute, och om ni har möjlighet att åka iväg ut i skogen så gör det! När hundarna kommit över den värsta stressreaktionen så kan du börja träna rädslan - men ge dem tid.

hemul
2017-04-29 20:36
#4

Så jäkla dumt och onödigt! Vet du vilka killarna är? Jag tycker du borde anmäla dem eller ivf tala med deras föräldrar.

Sarahk
2017-04-29 22:40
#5

Det enda jag vet är att det var ensamkommande flyktingbarn…. Det är polisanmält men vad ska de göra när jag inte har några namn…. Blir så trött på folk…när vi gick ut för att gå till bilen och åka ut i skogen en stund så cyklade det förbi två ändra killar lite äldre och dom skrek givetvis på hundarna dom också… så den ena bet mig i benet när jag försökte hålla tillbaka dom. Nu sitter jag på akuten och mamma sitter hemma hos mig med hundarna i varsitt rum.

AktivaSiri
2017-04-30 07:53
#6

Har egentligen inget att tillföra diskussionen, men jag tycker verkligen det är tragiskt att människor inte kan låta bli att skrämma hundar. Undra vad de får ut av det….

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: