Annons:
Etikettraser
Läst 1891 ggr
soozen
2017-04-28 17:39

Briard

Vad har ni för erfarenheter av briarder? Någon som tillochmed kan jämföra briard och schapendoes?🙂

Annons:
tiger tok
2017-04-28 18:40
#1

Jazzyjeff här på hif har Briard!

amandatherese
2017-04-29 08:48
#2

Jag har bara träffat två briarden pch en schappendoes så det pyttelilla jag sett så verkar aktivitetsnivån ligga på samma ställe ungefär men lite mer skärpa i briarden.

Hornslandet
2017-04-29 14:10
#3

Jag har briard och har träffat en hyffsad mängd.. Dock är det ju min första, och dessutom första valp/unghund så just det har jag svårare att jämföra mot andra raser i samma åldrar..

Har aldrig träffat en schappe dock!

Vad jag vet är det relativt liknande aktivitetsnivå, men mindre format då. Kan skilja sig lite även mellan briard till briard hur mkt "ös" det är i dem.

Rekommenderar dig att gå och hälsa på lite uppfödare och deras hundar! Eller kom till Briard/picardspecialen nu i maj om du är tillräckligt nära Eskilstuna.

Annars har jag ju såklart lite erfarenheter av dem iaf.. Du får gärna fråga mer specifikt så kan jag försöka svara!

Generellt ser jag dem som en kapabel brukshund men inte lika extrem som malle eller dyl då. Mer liknande en Riesen kanske (om än ej möjligen en riktig racer-riesen.. har träffat några med MKT i..).

Pälsvården är inget att avskräckas för tycker jag, de fäller ju i princip inte så man slipper städa hår överallt. Men visst, drar in pinnar, lera o sånt..så dammsugare får användas rätt så ofta när det är sämre väder =D Min är ju dock bara halvåret gammal än…så har ingen riktig vuxenpäls ännu.

Har hört att de förr i tiden kunde vara reserverade mer ofta än nu. Förekommer säkert, men alla de jag har träffat iaf är sociala och tillgängliga. Min valp vill klättra och riva av handskar/halsduk på främlingar..så dra sig undan är nog det sista han gör.

Bra allroundhund om man vill vara aktiv. Vet inte hur bra de är för den som satsar på att vara BÄST i nån tävlingsgren tex, då kanske det finns mer passande raser, även om en bra Briard med rätt träning säkert kan gå långt inom mycket! Tror ibland deras underrepresentation i sånt beror på att de flesta med  briard inte är de som satsar mot den absoluta toppen heller. De är ofta aktiva familjehundar som nån i familjen tränar nån slags bruks med..tex. Vet flera som kör drag med dem som en rolig aktivitet/hobby, det tänker jag testa med min lilla vilding. Annars spår/sök osv funkar ju fint såklart!

Som flera andra raser är de nog rätt valpiga en bit upp i åldern. Tror inte de börjar bli "vuxna" lite på riktigt förrän de är 4+år, av de jag träffat :) 

Utomlands kör de mer IPO / skydd med briarderna med, finns videos på youtube ! Här i sverige är det väl…en (tror jag) briard som har tävlat IPO :) Finns även en hel del som kör agility med dem! Där finns det ju garanterat mer passande raser, men briarder kan vara smidigare och kvickare än man kan tro också!

Skulle bara tillägga en liten sak, om du även letar för att köpa valp i Norge så tycker jag personligen att det verkar finnas vissa uppfödare där som inte gör ett lika seriöst bakgrundsarbete för sin avel, så det är värt att kolla upp isf. 

Men som sagt, fråga gärna mer specifikt vad du undrar om! PM går bra också förstås.

soozen
2017-04-29 21:41
#4

Tack för informativa svar! Att aktivitetsnivån på schappe och briard i princip är lika låter bra. Tränar en hel del olika saker med min schappe men skulle önska en större hund  av bruksras med aningens mera riv och driv i utan att jag för den skull behöver bo på träningsplanen eller har en hund som är jobbig i vardagen liksom. Vill ju gärna att det går bra i de grenar vi kommer att träna, men en riktig arbetsnarkoman till hund tror jag skulle få det ganska tråkigt hos mej i längden…

Pälsen är en stor fördel då den inte fäller, kvistar och grus inomhus kan jag leva med men kläderna och lakanen fulla av hundhår är inte kul.

Skulle egentligen önska en mer "seriös" hund som inte är valpig så länge, sådär som schappar också är, men vad gör nu egentligen en till clown för skillnad i dethär dårhuset… 😃 Kan hoppas att schappen har blivit lite vuxnare tills nästa hund iallafall, det är nåt år tills dess. 😉

Bor i Finland annars 🙂 Undrar om Sverige har bättre Briarder mentalt? Här är det verkligen inte alla som MH-testas och det verkar avlas på lite vad som helst efter vad jag sett på MHna 🤔

Hornslandet
2017-04-30 09:37
#5

#4 Aha Finland! Det är ju synd då du isf måste vänta till valpen är äldre om du skulle köpa från Sverige..

Om du redan har en schappe så har du nog full koll på hur pälsen fungerar :) Ja, själv ville jag absolut ha en hundras som inte fäller, insåg jag när jag kollade runt på olika. Sen ser ju briarder rätt coola ut, precis som schappar hehe!

Jag vill inte uttala mig om Sverige har bättre briarder eller ej, det kan säkert bero på en massa saker! Känner bara en briard från finland personligen och den tiken är superhärlig ! :)

Vad jag vet har ju dock finland också en databas där man kan kolla upp mental-resultat och röntgen mm.

I Sverige finns det iaf ett gäng uppfödare, och de jag har pratat med har jag upplevt som ordentligt seriösa. Men man ska ju känna efter själv!

Kan tillägga en "nackdel" med Briard, de är för söta. Det jag menar med det är att kreti och pleti ska fram till min valp som ju är "så söt".. men nu börjar han bli rejält yvig unghund.. och jag har ibland närapå frågat om de vill ha nästan 30kg klättrande på sig eller inte? Min valp är ju lite översocial så han är lika glad att springa fram till främlingar som till mig, nästan..

Lona
2017-04-30 11:39
#6

Om man vill ha en "seriös" hund som tar det du säger på största allvar och alltid uppför sig vattenkammat - välj inte en briard ;-) . Jag har uppfattat rasen som att de har kapacitet (om det är rätt linjer) men helt plötsligt kan det vara lika roligt att dra ett racervarv på appellplan med apportbocken som att leverera den snyggt och prydligt Lite smågalna sådär när andan faller på, vill man ha en hund som man kan lita på att den alltid gör sitt bästa på tävling så njae… Man ska nog ha humor för att vara en bra briardägare ;-P . En fördel gentemot schappen är att briarden går under SBKs ansvar = föräldrarna måste ha gjort MH för att få avlas på. Seriösa uppfödare ser dessutom till att så många som möjligt av avkommorna gör MH, helst även MT. Det är en inte helt ovanlig kombination med schappe + briard hos en del uppfödare, hör av dig till några av dem? Vad gäller pälsen så går den ju att klippa ner om man inte ska ställa ut, jag kan inte tänka mig att de ursprungliga briarderna var så välpälsade som dagens. Det ser dock väldigt roligt ut när de springer och pälsen böljar åt alla håll och kanter :-D .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Hornslandet
2017-05-01 09:23
#7

#6 Håller med dig, iaf med lite av det jag sett :) Men samtidigt vill jag inte säga att briard nödvändigtvis alltid är en "flamsig" hund i allmänhet. 

Ja, det finns flera seriösa uppfödare, MH är ganska standard (tyvärr är det väl svårt att få 100% av alla valpköpare att "lyda", men de uppfödare jag pratar med är samtliga noggranna med att säga åt köpare att göra MH, ofta anordnar de även tillfällen). Sen vill ju de flesta gärna att man gör ännu mer, MT/andra saker osv, men det viktigaste är ju att hunden får ett bra liv :)

Visst kan man klippa ner. Har hört att pälskvaliteten kan försämras av det, men ärligt talat vet jag inte hur mycket som ligger i det. Personligen är jag inget utställningsfreak, men jag kommer inte klippa ner min hund då jag tycker en briard ser mycket coolare ut med päls, och sen är den ju funktionell ändå även om den är längre numera som du säger Lona. Iaf om man får en individ med bra pälskvalitet! Briarderna "förr i tiden" var nog mindre pälsade..men kanske inte alltid så mycket som man kan tro! Kolla på denna från 1927 här nedan. Ändå inte SÅ jättestor skillnad mot briarder idag. Tänk på att en briard på utställning ofta är bra mer utkammad än detta.. 

Finns ju dock andra bilder på "gamla" briarder med mindre päls än så! Men man kanske klippte dem då och då..jag vet inte :)

soozen
2017-05-01 18:29
#8

Japp, Finlands avelsdatabas är lite av en bibel… 😃Här är det inget måste att göra MH på avelshundar tyvärr. Men visst finns det uppfödare som gör det ändå såklart, och verkar vara inriktade just på att fram bra brukshundar. Jag och sambon planerar husbilssemester i sommar så kanske det blir att hälsa på några uppfödare samtidigt… 🙂 Finns inga på rimligt avstånd här annars.

Ja precis det, det var detdär med rabiesvaccinationen. Kan tänka mej att det inte är så kul att sitta hemma och vänta 7-8 veckor extra på att få hämta sin valp… 🤔

Pälsen kommer nog att få vara som den är då jag är intresserad av att ställa ut också. 

Nämen jag tycker det låter som att en briard skulle passa fint. Trivs ju redan med schappe så 😍

Hornslandet
2017-05-03 10:34
#9

#8 Lycka till! :)  Vill du ha tips om nått i Sverige så kan jag försöka hjälpa, fråga isf!

soozen
2017-05-03 18:40
#10

Tack! Ska ha det i åtanke 🙂

Upp till toppen
Annons: