Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 672 ggr
Wheaten05!
4/28/17, 4:53 PM

En till rasfunderare!

Jag och min familj har börjat kolla på hundraser och hund att skaffa till sommaren. Vi har haft en hund innan och vet vad det innebär. Jag undrar om det är elakt mot hunden att skaffa den och att träna den att vara hemma själv med katterna 5-6 timmar fem dagar i veckan. Är vårat liv för upptaget för att en hund ska få ett rättvist hundliv? :)

Annons:
Herveaux
4/28/17, 4:57 PM
#1

Ni kan ju alltid anlita en dagmatte/husse eller hunddagis så får vovve sällskap.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Changrila
4/28/17, 5:57 PM
#2

De flesta hundar klarar det utmärkt, men det beror ju på vad hunden får göra sedan också. Får hunden sådan aktivering som gör den lycklig när ägaren sedan kommer hem så lär det gå bra att lämna den några timmar per dag. Får den bara strosa runt huset så lär den tycka att det blir ännu tråkigare att vara hemma själv.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Wheaten05!
4/28/17, 5:58 PM
#3

Tror inte det finns någon i närheten så vi har nog inte möjlighet till det.. Såg att rubriken blev lite knasigt men jag är ny här på iFokus! :)

Lilahnee
4/28/17, 5:59 PM
#4

Beror helt på individen om de klarar det eller inte, därför är det bra att vara beredd att ha en plan B och en plan C. Sen ska självklart ingen valp/unghund behöva vara ensam så länge.

Wheaten05!
4/28/17, 6:41 PM
#5

Tack för alla tips! :) Vi får hitta någon plan B ifall att det inte funkar, men är hundgård där det finns möjlighet att sova under tak ute och inomhus något tänkbart alternativ eller har de det bättre inne? Vet att det självklart varierar från individ till individ. :)

Elsis matte
4/28/17, 6:46 PM
#6

Det som framförallt är viktigt att tänka på är hur ni löser det med valpen. En valp under 4 månader får i princip inte vara ensam annat än korta stunder, och även efter den åldern tar det tid innan hunden är mogen och trygg nog för att lämnas flera timmar varje dag.

Annons:
Upp till toppen
Annons: