Annons:
Etikettvalpar
Läst 907 ggr
inajens
4/27/17, 4:21 PM

Orolig att valp inte tycker lika mycket om mig...

Har skrivit en jäkla massa trådar nu (och oroar mig säkert för mycket..!), men här kommer en till. Vår tjej är 14 veckor, vi har haft henne sedan 8 veckor. Hon är fin och trygg, väldigt social och älskar människor och att få uppmärksamhet. Jag är för tillfället hemma med henne på dagarna, jobbar hemifrån. Hon känns absolut nöjd och trygg med mig, sover helst i mitt knä och följer efter i lägenheten när hon kan och så. Men… Hon verkar så mycket mer exhalterad att träffa alla andra. När min sambo kommer hem från jobbet blir hon så glad, rusar fram och viftar på svansen och hoppar upp mot hans ben och vill leka. När jag kom hem idag efter 3-4 timmar (hade hundvakt), var hennes reaktion mycket lugnare. Hon sprang fram och hoppade upp i mitt knä direkt när jag satte mig på golvet, och slickade på händer och viftade på svansen, men hon blev inte alls sådär GALET lycklig som hon blir när husse kommer hem. Mer… Sansat mys-glad typ. Så det är inte så att jag tror att hon inte tycker om mig alls, utan bara att hon inte blir lika exalterad av mig som av sambon (och främlingar!). Vad tror ni? Betyder det att hon gillar mig mindre, eller är det olika sorters relationer? Det hör kanske till saken att husse leker både mer och intensivare med henne, medan jag matar, går ut, tränar, gosar (såklart!) och leker lite grand och lite lugnare.. Någon som kan stilla min oro? :)

Annons:
inajens
4/27/17, 4:26 PM
#1

Lägger till en fundering: Eftersom jag är hemma med jobbar så kan jag ju inte alltid ge henne uppmärksamhet, utan måste ibland låta henne vara när hon vill att jag ska leka eller gosa med henne. Hon brukar ganska snabbt gå och lägga sig i sin säng istället när hon märker att jag är upptagen, men kan det vara så att hon känner sig bortvald av mig..? Eftersom sambon och vänner är med henne kortare perioder så får hon ju mer intensiv uppmärksamhet av dem, tänker jag?

Elsis matte
4/27/17, 4:29 PM
#2

Jepp, kan göra det direkt. Valpen känner sig trygg med dig och behöver inte fjäska ihjäl sig när ni ses. En del av exalteringen är ofta en liten oro, kommer jag bli accepterad? Och i husses fall säkert för att han leker vildare med henne, det ger ju en annan association för henne.

Herveaux
4/27/17, 4:33 PM
#3

#0 Här hemma blir det lite samma reaktion.
Jag och hunden är mer eller mindre siamesiska tvillingar och husse jobbar kontorstider.

När husse kommer hem är lyckan total, när jag varit borta ett par timmar då och då så blir jag inte lika överöst med hysterisk kärlek.

MEN. När vi följer med husse till tåget så är det inget konstigt att husse försvinner.
Är det däremot jag som åker iväg så måste Pitch sitta och spana lääänge. Går hem en aning motvilligt. När det är dags att gå ut så går han hela tiden och spanar efter mig och när det väl är dags att mötas upp så är han själaglad att jag är tillbaka.

Här är husse "det lilla extra" som ger godis utan att kräva spec mycket motprestation och låter vovve i stort sett bestämma vart dom går på promenad.
Jag däremot är hans stora trygghet och andra hälft.
Den uppdelningen kan jag helt klart leva med. ❤️😂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Elsis matte
4/27/17, 5:15 PM
#4

#1 Det är jättebra att hon inte står i centrum jämt, och ett bra tecken på trygghet att hon kan gå och vila när du inte har tid. Självklart kan du leva ett normalt vardagsliv utan att valpen "känner sig bortvald". Är ju samma sak med barn, den som är hemma föräldraledig får ju ta vardagen med allt vad det innebär, medan den som jobbar kanske kan komma hem och vara spännande lekförälder ett par timmar. Men likväl brukar hemmaföräldern väljas när det verkligen gäller.

Joyous
4/27/17, 5:36 PM
#5

Humla umgås med mig hela dagarna, klart det blir mer spännande och roligt när någon annan dyker upp. Som valp var det "människan som busar med mig mest är min nya matte/husse". När någon hon känner är på besök sitter hon gärna där och fjäskar och ger personen all uppmärksamhet, inget mig emot att någon annan kan underhålla henne en stund. Men när Humla blir osäker och behöver stöd/trygghet, när hon vill träna eller sova, då är det matte som gäller igen. När personen åker hem verkar hon knappt uppmärksamma det medans människor som passar henne har berättat att Humla lägger sig och väntar när jag är borta. Oroa dig inte. Din valp känner sig antagligen trygg med dig och behöver inte söka bekräftelse och uppmärksamhet hela tiden. Den vet att du finns kvar.

[Forest]
4/27/17, 9:14 PM
#6

Jag tycker det låter bra menar när du kommer hem så tar hon det ändå glatt men lugnt. Tycker det låter bra att hon är så nyfiken o trygg. Tycker inte du behöver oroa dig alls

Annons:
inajens
4/28/17, 7:38 AM
#7

Tack så mycket förbi, känns jättebra att höra! :)

idamadelenemoren
5/11/17, 2:19 PM
#8

Min valp är exakt likadan mot mig och min sambo. Jag är hemma med henne, hon och jag umgås nästintill jämt och jag är hennes trygghet. Hon gnäller när jag går hemifrån och har lämnat henne med min sambo eller med hundvakt, men hon blir inte alls lika överlycklig att jag kommer hem som hon blir av att min sambo kommer hem. Då blir hon så glad så hon kissar på sig när han hälsar på henne. Först kände jag mig lite stött, tills jag insåg att det är för att jag är hennes vardag liksom. Hon räknar med att jag alltid finns där och hon vet att jag alltid kommer hem till henne eftersom det kort och gott är hon och jag medan min sambo jobbar och gymmar och åker iväg osv, så hon räknar liksom inte med att han är hemma eller kommer tillbaka på samma sätt och så blir hon mycket gladare när han kommer hem ☺️ Det är min personliga gissning om läget i alla fall ☺️

Upp till toppen
Annons: