Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1829 ggr
Limpizen
4/27/17, 10:44 AM

Hämta hem valpen

Jag och min familj ska hämta hem vår valp om ca 2 veckor, det tar 1,5 timme att köra till uppfödaren. Det jag undrar är vilka som ska följa med och hämta valpen? Jag är äldsta dottern (18), sen är det mina föräldrar och mina tre syskon (16, 13 och 11 år). Min pappa kommer troligen inte kunna åka så det blir mamma och någon mer. Ska alla barn följa med?

Annons:
KaydeN
4/27/17, 10:52 AM
#1

Ni är ju ganska många, så valpen kanske blir stressad om det är för många i bilen. Ni ska ju trots allt åka en bit. När jag skulle hämta hem en valp för 5 år sedan så åkte bara jag och mamma (vi åkte också en ganska bra bit, cirka 2 timmar). Resten av familjen (pappa, två bröder och en syster) stannade hemma och välkomnade den där när vi kom hem. Jag tycker det funkade fint. Hade alla följt med och hämtat valpen skulle han definitivt blivit stressad.

Majken!
4/27/17, 10:56 AM
#2

Klart alla ska åka med.

Belzebubble
4/27/17, 11:15 AM
#3

Nej, jag hade bara åkt två personer. När vi hämtade vår valp så körde en av oss bilen och den andra satt i baksätet med valpen (hon var i en bur men vi valde ändå att ha henne på baksätet istället för bagaget. 

Det är så mycket nytt för valpen ändå, då tycker jag att resan ska gå bli så lugn som möjligt. Med så många personer i bilen och framför allt yngre barn så kan det lätt bli mer liv kring lilla valpen. Jag tycker att det är bättre att alla får välkomna valpen hemma istället. :)

Agda
4/27/17, 11:18 AM
#4

Instämmer med #2. Det är ju en rolig upplevelse att hämta valpen, själv var jag 12 år (och min bror 15) när min familj skaffade valp (ca 25 mil bort). På hemvägen satt jag och mamma i baksätet med valpen mellan oss, det är ett fint minne (trots att valpen kräktes ner mig efter typ 15-20 minuters bilåkning 😉).

Det som gäller är ju att alla kan hålla sig lugna (d.v.s. inga syskonbråk) under bilturen hem.

Limpizen
4/27/17, 11:20 AM
#5

Tack för tipsen! Tror det blir så att jag och min mamma åker. Mina småsyskon är väldigt nyfikna och vill gärna hålla han och även leka, så är lite rädd att han ska ramla från deras knä ner till fötterna i bilen.. Jag har nämligen läst att det är bäst att ha valpen i knät när man åker den första bilresan hem så den känner sig trygg. Vad tycker ni? Knä/bälte/bur?

Limpizen
4/27/17, 11:22 AM
#6

#4 Det är just det jag är rädd för, speciellt mina lillasystrar bråkar väldigt mycket och jag vill inte att valpen ska bli stressad

Annons:
Em_
4/27/17, 11:24 AM
#7

En bur fastsatt så att valpen kan se en kan vara en okej kompromiss. Ingen skulle åka bil hem från BB med bebisen i famnen.


Limpizen
4/27/17, 11:44 AM
#8

Hm, okej. Får se hur det blir, har läst på väldigt mycket och majoriteten säger att man ska ha valpen i knät.

smellcaramell
4/27/17, 11:53 AM
#9

Två personer som hämtar, en som kör och en som har koll på valpen som sitter i sin bur som är fastsatt hela vägen bortsett från eventuella rastningar efter vägen. Absolut ingen valp i knäet om ni inte vill riskera att komma hem utan hund alls om ni skulle krocka(eller med en person mindre i familjen).

Estelle13
4/27/17, 12:04 PM
#10

Åk du och din mamma! Här hemma har det alltid varit jag och mamma som åkt och hämtat mina valpar. Min lillebror var dock med och hämta senaste valpen som blir 3 snart, min lillebror var då 4 år och började bråka så att han och mamma fick sitta i bilen och vänta medan jag skrev papper. Blir ganska stressigt för en själv också om man har med nån som inte kan sköta sig. Jag hade mina valpar i knät, hade med bur till valp nr 1 men uppfödaren tyckte hon skulle få sitta i knät. Körde då från Linköping till Nyhammar som ligger 2,5 mil utanför Ludvika.

Honestyisdead
4/27/17, 12:59 PM
#11

Valpen ska inte sitta i knäet. Ha den i en bur. Man vet aldrig när olyckan är framme.

parsley
4/27/17, 1:41 PM
#12

Sätter ni valpen i bur i bilen så finns det risk att den gråter hjärtskärande hela resan. Har man den i knät, så är det lugnare för den, men att det är mindre trafiksäkert förstår ni säkert själva. 😉 Har ni bälte och sele så kanske någon kan sitta bredvid och trösta, samtidigt som valpen faktiskt är fastspänd?

Belzebubble
4/27/17, 1:56 PM
#13

Vi hade en tygbur som vi satte i baksätet och kunde knäppa med bilbältet för att den skulle hålla sig på plats. Så en person satt i baksätet och höll valpen sällskap, vi kunde ha dörren öppen lite grann för att handen skulle få plats ifall vi ville klappa valpen tröstande. Min valp rastades ordentligt innan, fick vara vaken en längre stund innan alla papper och så var påskrivna så efter att vi satte oss i bilen tog det kanske 5 minuter innan den somnade och sov hela resan hem. 

Vi kände oss så stressade över det här med att hämta valpen men det gick faktiskt alldeles utmärkt så jag tror inte man behöver lägga så mycket fokus på det. Det är ju ändå bara början på allt nytt! Och jag skulle aldrig ha hunden lös i bilen annars, ås varför just då liksom. :)

Annons:
Honestyisdead
4/27/17, 2:05 PM
#14

Ja vi hade tygbur så man kunde stoppa in handen.

Changrila
4/28/17, 9:54 AM
#15

Jag tycker det är bättre att valpen eventuellt(!) blir lite orolig än att det blir någon rejäl bilolycka… därför vill jag ha hund i bur/bakom galler i bilen, oavsett ålder på hunden. 1 1/2 timme är ju inte speciellt långt heller, men jag håller med övriga om att det är klokt att låta syskonen stanna hemma om det finns risk för stökig bilresa.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Changrila
4/28/17, 9:56 AM
#16

Kan tillägga att jag åkt bil med valp som inte satt i bur också. Då var jag den som skulle ha valpen i knät. Tanken var ju fin, bara det att valpen inte alls ville sitta i något knä utan ville gå på upptäcksfärd… Det kändes minst sagt osäkert och jag kommer aldrig gå med på att göra något liknande igen.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Forest]
4/28/17, 10:00 AM
#17

Får ni plats alla så tycker jag alla gott kan följa med o hämta hem valpen.

Hornslandet
4/28/17, 3:52 PM
#18

Kan tillägga att en tyg/plast-bur i baksätet är allt annat än säkert för de personer som sitter i bilen, samt valpen. Ska det vara bur så ska den vara bakom baksätet.

Elsis matte
4/28/17, 4:43 PM
#19

#18 Man kan fästa bur med säkerhetsbältet eller i nackstödet, så är det ingen fara för medpassagerare.

smellcaramell
4/28/17, 5:30 PM
#20

#19 Fast krockar man i lite högre hastighet flyger hunden rakt igenom burväggen så ett bälte gör inte mycket nytta tyvärr..

Annons:
Qepta
4/29/17, 11:03 AM
#21

Nu var inte jag med och hämtade min valp utan en annan valpköpare erbjöd sig att ta med min till Sverige då jag inte hade möjlighet att åka dit själv (Norge). Hon rastades och fick busa lite innan resan och de åkte när valparna började bli trötta. De sov lugnt och fint i sina burar. Rastades med jämna mellanrum så inga olyckor skedde. Inga problem alls och hundarna färdades säkra i rejäla burar.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Upp till toppen
Annons: