Annons:
Etiketthälsa
Läst 1539 ggr
anttij
2017-04-26 18:24

Tonsillit ?

Hej

Jag har en 5 årig chihuaua/tibbe blandning som är helt fantastisk ! 

Han har haft lite problem med sina knän som resulterat i en patella operation och kort därefter blev hans urinblåsa full av cystinstenar…dessa problem är under kontroll idag..  Nu till hans och mitt stora problem.. Jag misstänker att han har tonsillit.. efter åtskilliga veterinär besök med allehanda tandlösa försök till att få bukt med hans problematik så har vi själva enligt uteslutningsmetoden kommit fram till tonsillit..  jag ska försöka beskriva hans problem grundligt..

Han har ett  försämrat allmän tillstånd i perioder, han vill bara sova och beter sig som en gammal hund.  Väldigt dålig aptit och äter i perioder gräs.  Dålig andedräkt. Sannolikt något problem med snoppen då han håller på och slickar på den precis som om det kliade. Han verkar ha något problem med öronen då han ofta ruskar på huvet och ibland lägger huvet snett. Luktar illa i baken, tydligt. Slickar på kuddar länge. Harklar sig eller snorklar som vi själva kallar det..

Ibland har han bra dagar och då är han en helt annan hund. Livsglad, busig och glad. Sedan kommer en down period igen och han återgår till samma gamla mönster som med tiden bara blivit värre och värre. Som mest tydligt är det i bilen då han åker med mig till jobbet varje dag. I början av färden går det bra men medans farten ökar så kommer problemet. Han börjar med att smacka och slicka sig runt munnen. Sedan tittar han uppåt, precis som om det slår lock i öronen. Sedan skakar och huttrar han och allt slutar 9 ggr av 10 med att han sitter och flämtar med tungan ute…

Detta börjar bli sjukt jobbigt för oss. Jag hoppas verkligen att någon kan ge oss lite råd om detta problem. Jag är otroligt tacksam för all hjälp och tips jag kan få. Nedan så ser ni vanliga symptom på tonsillit. Vad tror ni?

Vanliga symptom är:

  • Harklingar
  • Hosta
  • Dålig aptit
  • Äter gräs
  • Börjar tugga sönder och/eller slicka på olika saker
  • Svullna tonsiller
  • Dålig andedräkt /tandsten
  • Vitt skum i halsen
  • Förändrat beteende mönster
  • Förhuds-/slidkatarr

Och ofta återkommande:

  • Öron infektioner
  • Tandkötts inflammationer
  • Tandsten
  • Röda tandhalsar
  • Rinnande ögon
  • Analsäcks problem
  • Klåda
  • Förhuds katarr hos hanhundar
  • Slid katarr hos tikar
  • Saltkristaller i urinen

Om hunden har kronisk tonsillit kan allvarligare biverkningar uppträda som:

  • Hjärt problem (hunden börjar hosta vid ansträngning mm) 
  • Sköldkörtel fel och problem med andra körtlar i kroppen 
  • Dåliga njur- och levervärden
  • Reumatism och andra led/rygg problem
  • Svåra valpningar/värksvag vid valpning
  • Hunden blir steril
Annons:
anttij
2017-04-26 18:29
#1

Glömde att han även har svullna tonsiller när han är i en dålig period. När han är bra så är dom som mindre mandlar och när han är i en down period så är dom som oliver. Det syns tydligt. Veterinärerna har fått all info och tagit massor av prover har tagits. Men alla har avfärdat tonsillit… och ingen har tittat ner i halsen.

SaraC
2017-05-06 21:32
#2

Låter verkligen jobbigt 😕 Har tyvärr ingen erfarenhet av det. Antar att ni besökt mer än en veterinär?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Estelle13
2017-05-08 19:16
#3

Du har PM

Upp till toppen
Annons: