Annons:
Etikettövrigt
Läst 1364 ggr
Lexie82
4/26/17, 8:55 AM

Två hundar?

Hur gör ni som har två eller fler hundar när de ska rastas? Jag tänker mig att om man har två koppel så måste de väl trassla ihop sig hela tiden, men har man ett sånt där som går ut i två mot slutet så måste de ju gå bredvid varandra hela tiden, vilket kan göra det svårt när den ena vill stanna och göra ifrån sig?

Annons:
tk1971
4/26/17, 9:05 AM
#1

Ja, det där är en riktig konst. Det är mycket att hålla reda på. Jag har också en klicker i ena handen och ofta en korvbit i andra handen. Skulle vara praktiskt med en tredje hand.

En grej som funkar rätt bra är ett midjebälte med ett fäste för kopplen som snurrar runt sin egen axel. Då roterar kopplen utan att trassla sig, och man har händerna fria. Men då får måste man lära in att hundarna inte får dra - om man som jag har en livlig valp är det inte det lättaste…

Elsis matte
4/26/17, 9:14 AM
#2

Nä, det är inga problem såvida man inte har hundar som far omkring som galningar. Jag brukar ibland ha ett koppel i vardera hand, ibland båda i samma. Min sambo som sällan går ut med hundarna tycker iofs det är lite meckigt, men man vänjer sig…

Herveaux
4/26/17, 9:20 AM
#3

Haha, två är ingen konst, jag gick ut med 6-8st /promenad när jag jobbade på hunddagis. (Mitt "rekord" var 12 st.)
Efter vissa promenader var kopplen som en tjock fläta närmaste min hand, men det var inget som hundarna märkte av och alla fick chans att rasta av sig och nosa.
Gick man med flera nykomlingar som inte hade hittat sin plats i vår lilla armé fick man ibland stanna och trassla ut alla koppel, sen var det bara att knata vidare.

Man vänjer sig snabbt att gå med flera hundar, vilken hund som föredrar vilken sida osv. Jag tycker det är smidigast att ha alla koppel på samma hand så den andra är fri att ge godis, trassla ut tassar eller vägleda en vovve som vill byta position genom koppeldjungeln.
Hundarna brukar också fatta galoppen snabbt på att gå i flock, hur man byter sida utan att trassla in sig i koppel m.m. Dom flesta iaf. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

peafie
4/26/17, 9:22 AM
#4

Fotgående hela tiden och så får de kissa en och en på frisignal och så tillbaka till fotgående. Det är min målbild i alla fall, just nu går den äldre tiken fot och valpen får gå lite som hon vill tills den äldre får frisignal, då får valpis gott vänta.

Bloggen     ○    Instagram

Lona
4/26/17, 9:34 AM
#5

När jag har alla åtta så har jag hanarna (5 st) på vänster sida och tikarna + Charlie som är kastrerad på höger, helt enkelt för att det är lättast så när någon av tikarna löper. Dock har alla hundarna olika färger på sina retrieverkoppel så det är lättare att snabbt veta vem som är vem :-D . De är ju vana så det brukar gå smidigt. När jag har bara mina två så sätter jag oftast ihop kopplen med en hake vid handtaget och så håller jag lite löst på mitten så får hundarna större spelrum. Nikka går lös väldigt mycket vilket innebär att Charlie kan få ha hela längden själv.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

panini
4/26/17, 9:51 AM
#6

Jo det trasslar ihop sig en hel del då mina får gå hur dom vill, men det är väl inte så svårt att trassla ut två koppel precis ;)

Annons:
parsley
4/26/17, 9:55 AM
#7

Hur tycker ni det fungerar att använda sk tvillingkoppel? Länk till Häromi som visar hur de ser ut.  https://www.haromi.se/koppel/tvillingkoppel-c-81_144.html

Hornslandet
4/26/17, 9:58 AM
#8

Två tycker jag inte är så svårt, man har ju två händer. Ibland får man snurra loss, ingen fara.

Tre är mycket drygare IMO. Just eftersom man inte har tre händer. Ogillade alltid promenaderna till vis del pga detta när jag levde med tre hundar.. Förstås gillade jag hundarna, och om man var med dem lösa nånstans kunde jag haft fem också, men på koppelprommisar i stan var det faktiskt nått jag ofta tänkte på att jag egentligen inte gillade att gå med tre hundar samtidigt.

Lona
4/26/17, 10:03 AM
#9

#8, Ja, steget från två till tre var nog större än från en till två. Dock märks det ju en himla skillnad om jag stoppar in en främmande hund som är van att gå ensam i flocken, våra håller någorlunda sin plats (det funkar inte med åtta hundar annars ;-P ).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hornslandet
4/26/17, 10:08 AM
#10

#9 Visst lär de sig säkert :) Nånstans har jag en idé om att fem eller åtta inte blir proportionellt svårare än tre, men jag har förstås ingen aning. Tänker att när man börjar få slut på händer så gäller det ändå att lösa det på ett annat sätt. Och som sagt, de kan ju lära sig sin plats också. 

Brukar tänka att jag skulle kunna ha fem hundar om jag bodde på en gård eller nått där majoriteten av rastningarna inte krävde koppel, hundmöten, trafik mm.. =)

Zadeira
4/26/17, 11:42 AM
#11

Det är så olika beroende på vilka hundar man har i kopplena tycker jag, samt vilka koppel. Min kompis leonbergers har flexikoppel, och för hundar i deras storlek krävs stooora flexikoppel så dem måste jag ha i varsin hand pga kopplena (och pga säkerhet, känns inte bra att hålla båda i samma hand pga deras storlek). Då ser jag till att de håller sig på "sin" sida och alltså inte trasslar in sig alls utan de går på varsin sida om mig.

Har jag mindre hundar med vanliga koppel brukar jag ha dem i samma hand, då och då får man kanske trassla ut kopplena nån gång per runda men upplever inte det som något problem med väluppfostrade hundar som går någerlunda fint.

Har aldrig provat dubbelkoppel så det kan jag inte uttala mig om.

Det mesta jag har i händerna är 3 på samma gång (alltså inte så många), och då har jag oftast två på ena sidan och en på andra sidan.

JoannaLi
4/26/17, 12:10 PM
#12

Vi går ju alltid med våra två samtidigt i princip (whippet och labbe). 

I början var det enormt mycket trassel, ja. 

Men, nu går det så fint så. Den lite lugnare Buddy har lärt sig att alltid ha ett öga på vars Arrak är och är på väg, så kliver han ur vägen. Arrak har lärt sig att antingen gå på utsidan om Buddy (dvs att Buddy är mellan mig och Arrak) eller att gå på min Buddy-fria sida - beroende på vilken hand jag har kopplet i. 

Sen har de också fått lära sig att trassla ut sig själva om de trasslar in sig med kopplen runt benen. Numer märker man knappt av när de trasslar in sig, de trasslar ur sig i samma ögonblick :D 

De är alltid fria att nosa runt samtidigt, krävs det så går båda fot, men inte en i taget. 

Sen är Buddy ändå alltid lös så mycket som det bara går eftersom att koppel bara är irriterande och tillför ingen vinst på den hunden, men på vanliga rastrundor (på skolområdet) så är han ju kopplad :)

jenmjao
4/26/17, 12:17 PM
#13

Jag har två väldigt ouppfostrade (eller en iaf) hundar och dom trasslar inte in sig i koppel på promenader för det får dom inte. 
Jag undviker dock att ta promenad med båda samtidigt eller att JAG tar båda samtidigt då dom hetsar varandra och det inte går att träna lika bra (och det ger inte dom en rättvis chans). Men när vi väl går allihopa så går kärring hunden på vänster sida och unga pojken på höger sida. Tiken får gå över till höger sida för att kissa, Lukta eller liknande. Brukar ändå inte trassla så mycket.
Trasslande med koppel är väl det man minst behöver oroa sig för, Att orka träna två hundar (eller ens kunna det när man bara ha två händer, en för koppel en förbelöning) eller att dom inte ska hetsa igång varandra och liknande är värre saker.

Annons:
Upp till toppen
Annons: