Annons:
Etikettvalpar
Läst 2314 ggr
[SweetSunday]
4/25/17, 11:12 PM

Magnussons foder Valp

Hej!

Jag har börjat kolla på vilket foder valpen ska få när den kommer till mig. Den får med sig lite foder från uppfödaren så att den kan äta samma i någon vecka och sedan vänjas in på ett nytt foder (om man vill) med 50% av det gamla i någon vecka. Jag vill byta foder till Magnussons men har kikat på både Orginal Kennel och på Meat and Biscuit Junior, ända skillnaden är vad jag förstår att det är köttmjöl (malet kött?) i den ena och färskt kött i den andra. Hur stor skillnad gör det?  För prisets skull hade jag i framtiden tänkt ge Orginal "Den naturliga hundmaten" (alltså när valpen blir vuxen) och funderar på om det är bäst att ha Orginal även som liten då? Hur tänker ni? 🙂

Annons:
Chinesecrestedlover
4/26/17, 1:13 AM
#1

Jag har Magnusson till mina hundar. Unghunden (hane, 10 månader, ca 4 kg) äter fortfarande valpfoder: Meat & Biscuit Junior och min vuxna (tik, 5 år, kastrerad, ca 2 kg) äter: Meat & Biscuit Adult.  Jag köper från Animail https://animail.se/?search={q=magnusson%20hundfoder}  - bra pris på Magnusson foder och så får man hem det till dörren.

Skillnaden i pris är ju inte så stor mellan de båda fodren (kanske beror på var man handlar i och för sig) så om jag var du hade jag satsat på Meat & Biscuit. Färska råvaror, tycker personligen det känns bättre.

Att köpa det billigaste fodret kan slå tillbaka i slutändan om man har otur. Priset bör inte vara avgörande när man väljer foder till sin hund. Hundar är individer så man får gå efter vad som fungerar för varje individ. Det kan ju vara så att man får en allergihund t.ex. och då blir fodret dyrare. Min allergiska hund åt ett foder som kostade ca 950-1000kr/11 kg (så jag tycker Magnusson är billigt 😃).  Lyckligtvis var han en liten hund, men behövde äta mycket av det för att hålla vikten (kastrerad, ca 5,6 kg). 

Lycka till med valpen!

Mvh/Chinesecrestedlover

[kinjelooo]
4/26/17, 8:13 AM
#2

Min jar ätit MeatAndBiscuit när hon var valp men hon gillade inte det, jag fick verkligen anstränga mig för att få i henne dagsgivan. Det är ett bra foder en om jag minns rätt så är just detta ugnsbakat vilket gör att det inte luktar särskilt mycket så det kan vara ointressant för vissa hundar. Kulorna känns också rätt torra och fettinnehållet är lågt. Bra att veta att fett är minst lika viktigt som protein för hundar så 14% är lite lågt, tycker jag. Men det gäller att testa sig fram som med allt 😊

Lona
4/26/17, 9:59 AM
#3

Nackdelen ned rått kött är när man ser till innehållsförteckningen. Om fodret innehåller tex 20% rått kött så är det betydligt mindre andel kött, sett till torrsubstansen, än om det innehåller 20% torkat kött. Det färska köttet innehåller ju massa vatten som försvinner vid tillverkningen. Det är alltså "mindre" andel kött i Magnussons än vad det ser ut att vara vid en snabb koll på innehållet. Jag gillar att det är ugnsbakat, det sväller inte så mycket om man blötlägger det och blir heller inte sådär "oljigt" som många vanliga torrfoderkulor lätt blir. Ugnsbakat är dessutom snällare mot magen. Nackdelen är väl som sagt att det, ur hundperspektiv, inte luktar lika gott = svårare att få i hundar med dålig aptit. Våra hundar åt Magnussons M&B ett tag men jag tycker inte att de funkade klockrent på det. Nikka hade halsproblem som behandlades hos veterinären i ett halvår(!), när jag bytte foder gick det över. Kan naturligtvis varit en slump men jag vågar inte testa igen, åtminstone inte på henne. Ett stort + för fodret är att det är svensktillverkat, dessutom det enda torrfodret med enbart svenska råvaror :-) .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[SweetSunday]
4/26/17, 10:23 AM
#4

#1 Detta var anledningen till att jag frågade 🙂 Jag funderade på hur stor skillnad det var på köttmjöl och färskt kött. Magnussons är definitivt billigt om man jämför med en del andra sorter, samtidigt som jag tycker att det verkar vara bättre kvalitet än många andra foder (därav att jag tycker det verkar som ett prisvärt och bra foder). Som student lägger jag (om jag då kan välja och hunden inte är allergisk), så lite pengar som möjligt på ett så bra foder som möjligt för att ha möjlighet att spara pengar till kurser och annat roligt att hitta på med hunden när den blir äldre.

#2 Hmm, fick för mig att valpars mage inte klarade lika mycket fett som en vuxen… vet att min uppfödare betonade att valparna fick magert kött nu när de var små allafall, så jag fick för mig att 14% var jättebra 🤔 Men om det är för lite fett kanske det går att tillsätta på något annat sätt? Äggula? Fiskolja? 

Det där med smaken är svårt förstås, fick för mig att det borde vara ett aptitligt foder då jag tyckte att kvaliten var så pass bra, men å andra sidan brukar ju sådant som är relativt nyttigt inte vara det man kanske alltid tycker är godast :P Jag får väl testa och se om det verkar vara gott enligt valpen sen och byta om det inte är tillräckligt gott.

#3 Jo, för mig som mestadels själv äter vegetariskt är det viktigt att fodret har svenska råvaror då jag anser att Sverige åtminstone har nästan okej djurskyddslagar (åtminstone bättre än alla andra). Jag tycker också det är viktigt att inte bidra till den höga antibiotikaanvändning inom djurhållning som många andra länder har. Dessa två foder verkar då ha ungefär samma köttinnehåll, det med färskt kött har 44% men samma proteinhalt som det andra med köttmjöl som har en proteinhalt på ca 25%. Så deras sammansättning är relativt lika förutom att det ena innehåller färskt kött. Å andra sidan innehåller fodret med köttmjöl en stor andel KRAV-ekologiska produkter vilket jag tycker är bra. Så det finns fördelar och nackdelar med båda. 🙂 Det låter ju som att Nikka då var överkänslig på något sätt mot just detta fodret? Det lär ju vara väldigt individuellt och jag tänker att jag får testa och se om det fungerar och såklart byta foder om det inte fungerar.

Lona
4/26/17, 10:30 AM
#5

#4, Tänk dock på att allt protein i ett hundfoder sällan kommer från kött/har animaliskt ursprung (det är ju knappast oxfilén som mala ner). Nu har jag inte just Magnussons i huvudet men generellt så innehåller billigare foder mer proteiner från vegetabilier och i de dyrare kommer det mest från animalier. Ja, nåt var det med Nikka, kanske helt enkelt för låg halt av något så att immunförsvaret blev sämre. Hon äter ett billigt foder nu med men svarar mycket bättre på det. Men så är det ju - inget foder passar alla hundar. Glad att vi nu har ett märke som passar alla åtta, även om de får olika varianter av det.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Snuffles
4/26/17, 11:33 AM
#6

Min hund åt det ett tag men fick byta eftersom att han kunde vägra äta under flera dagar.

Annons:
[kinjelooo]
4/26/17, 11:59 AM
#7

Det är möjligt att valpar behöver mindre fett, har själv inte tänkt på det så någon vettigare kansle kan svara på det. MEN min hade ganska torr hud samt trampdynor på det fodret faktiskt. Nu äter hon både fetare foder och jag tillsätter fiskolja.

[SweetSunday]
4/26/17, 12:25 PM
#8

Då det är viktigt för mig att fodret är baserat på svenska råvaror undrar jag också över Doggy Professional Valp? Har mest hört dåligt om Doggy, men läste sedan att professional kunde ses som ett bättre foder och såvitt jag förstod det var de flesta av deras råvaror svenska (utom exempelvis ris då). Är det ett bättre foder än magnussons?

lizton
4/26/17, 3:37 PM
#9

#4 Minimibehovet av fett för valpar är 8,5 % enligt NRC:s näringsnorm för hund. Maxnivå  är 33 % fett, så det kan varirera mycket i hundfoder. 14 %  fett är bra. Magnussons själva rekommenderar vuxenfodret till en valp av storvuxen ras och det har 12 % fett. Det är bättre att hålla en valp slank än att den ska vara för fet. Valpen får inte växa för fort, för då kan den riskera skelettsjukdomar. Ett högt energiintag ökar risken för att valpen ska växa för fort. Fett ger dubbelt så mycket energi som protein och kolhydrater, så det är fettet man ska se upp med om valpen växer för fort/blir för fet. 

Kött som tillsätts färskt har högre kvalitet och kroppen kan tillgodogöra sig det bättre än torkat kött/köttmjöl. Mängden proteiner behöver inte vara så hög om kvaliteten på köttet är högt. Magnussons Grain-Free har livsmedelskvalitet på köttet. (Vet ej med de andra sorterna)

Se näringsnorm här. Den finns på sidan sallanderconsulting i vänstra spalten "Näringsnorm hund".

http://sallanderconsulting.com/empty_98.html

lizton
4/26/17, 3:43 PM
#10

#8 Doggy är sämre. Sist jag kollade var det bara det färska köttet i Doggy som var svenskt. Köttmjölet (den största delen) importeras. 

Ris skulle jag inte våga ge och absolut inte till en valp varje dag. Barn ska inte äta ris mer än någon gång i veckan och inte vuxna heller mer några få gånger (arsenik i ris). Att mata med ris varje dag är en hälsorisk.

Chinesecrestedlover
4/26/17, 5:20 PM
#11

#4 Angående vad som skrivits om fett. Det kan bli för mycket av "det goda" också. Det kan vara värt att ha det i huvudet. Min tik klarar inte av hög fetthalt i foder, provat olika - hon får diarré om det är för fett. Hon mår bra på Magnusson, men foder med  ex. 16-20% fetthalt och liknande fungerar inte alls. Valpfoder är lite fetare än vuxenfoder men det får inte gå till överdrift. Min tik snor ibland åt sig av unghundens foder och det fungerar, men mer än den fetthalten så mår hon inte bra alls. 

Jag är inte heller rik, inte student, men däremot sjukskriven på 50% och dessutom arbetslös.  Om hunden mår utmärkt på ett billigare foder så är det ju bra för plånboken också naturligtvis, men bör som sagt inte vara det som avgör i första hand. Hundar kostar pengar och vissa (läs: min förra hund, allergihunden som dessutom hade massor med andra sjukdomar/åkommor och problem) kostar ofantligt mycket…men ger ju tillbaka massor också, inte till plånboken (tyvärr, haha) men annars❤️

Angående vad som skrivits om att hunden inte gillat fodret, min unghund tycker bättre om vuxenfodret när han lyckas sno åt sig det, men äter ändå sitt foder. Han gillar valpfodret bäst uppblött. Han är känslig i magen och reagerar starkt (kräks) om han får "fel" godis eller så, men mår jättebra på sitt foder. Hans hud är även fin (nakenhund), då han var valp och åt ett annat foder (från uppfödaren) så var han väldigt "grov" i huden/knottrig/sträv liksom, men nu är han len och fin. 

Han åt till en början Doggy Professional Valp (när jag bytte från uppfödarens foder). Han luktade jätteäckligt i munnen när han åt fodret från uppfödaren (Acana tror jag det var) - aldrig träffat en hund som fått mig rygga tillbaka så mycket för hur munnen stinker, som för min lille skrutt som valp, urk! Han luktade direkt bättre i munnen på Doggy, tack och lov och blev även mindre sträv i huden, bättre i magen (dock ej 100) m.m. Tyvärr blev han jättesjuk när han var runt halvåret eller så, kräktes ganska ofta och fick kraftig diarré. Han fick gå på skonkost (kokt ris/kyckling i mini portioner) och medicinering under lång tid, så fort jag försökte byta tillbaka till Doggy blev det bakslag. Tillslut bestämde jag mig för att byta till Magnusson direkt, tänkt prova det redan innan och vänja in sakta, men bestämde mig för att byta rakt av. Han fick skonkost och lite Magnusson (en period) och tack och lov inga fler bakslag, mådde snabbt bättre och inte blivit sjuk igen efter det. 

Min tik åt Doggy Professional under en lång period (mådde bäst på den blåa Extra, men inte helt 100, även testad den gröna Skonsam och den svarta Extra Aktiv). Hon klarade inte alls Extra Aktiv, för högt fettinnehåll för henne. På övriga var hon bra i magen varvat med lite lös, mådde bra i övrigt, men jag bestämde mig för att prova andra foder för att se om jag kunde stabilisera hennes mage. Magnusson är det som fungerat bäst. Hon kan vara lite lös ibland… men då är det för att hon roffat åt sig något annat eller fått lite för mycket godis eller så, inte p.g.a. maten. 

Min allergihund åt Doggy Professional Skonsam under större delen av sitt liv, men han hade klåda/eksem och annat (ex. öronbesvär - klassisk allergisymptom) under många år och det visade sig till slut att han var allergisk, mot vad vet jag inte exakt, men han blev bättre då han fick äta "Hypoallergenic" foder. Blev dock inte helt bra då heller, troligen var han även allergisk mot något i miljön eller så. 

Med detta långa babbel försöker jag få fram mina erfarenheter av Doggy Professional, hoppas det är till hjälp (om du orkat läsa). Valde Doggy för att det är svenskt men när jag hittade Magnusson, att det ugnsbakas och är svenskt, färska råvaror m.m. så kändes det helt rätt att byta och det har jag inte ångrat en sekund. Mina fungerar bättre på Magnussons, men allt är ju individuellt. 

Mvh/Chinesecrestedlover

[SweetSunday]
4/26/17, 6:15 PM
#12

#9 Tack för länken! Där ska jag titta 👍 Då tolkade jag iallafall uppfödaren någorlunda rätt. Det verkar inte vara något dåligt med att ge en kost med en relativt låg andel fett. Jag har förstått det som att kvalitén på köttet i Magnussons M&B är bra på alla sorterna, men kan ha fattat fel…

#10 Okej, tack för bra info! Då blir det inte Doggy.

#11 Självklart köper jag det foder som hunden mår bra på, men precis när den flyttat hit vet jag ju inte om hen är känslig för något särskilt och tänker att det är bättre att prova ett billigare men ändå bra foder till en början och gå över till dyrare foder om det krävs. Så behöver jag inte betala enorma summor på foder om min valp har "stålmage" och mår prima på det lite billigare fodret 🙂Doggy lät ju inte något vidare, så då försvinner det från listan med möjliga foder. 

Allmän fråga: Bör man köpa en stor eller en liten säck med foder när man ska testa i början? Kanske dumt att köpa en 14 kg säck om hunden inte tycker om fodret eller om den blir dålig i magen, samtidigt vet inte jag… Finns möjligheten att hundens mage vänjer sig vid fodret om den får det i ett par tre veckor eller ska man direkt avbryta om magen blir lös/hård?

Vill också tillägga att jag självklart vill det bästa för valpen (längtar ju efter inflyttningsdagen så jag knappt tänker på något annat 😍), men också anser att om fodret inte blir alldeles för dyrt har jag ju råd att göra fler roliga saker tillsammans med valpen och gå fler kurser så vi utvecklas tillsammans. Med andra ord tänker jag att så länge vovven mår bra av fodret gör det inte så mycket om det är en billigare variant 🙂

lizton
4/26/17, 11:35 PM
#13

#12 Du kan skicka efter en gratis provpåse på Magnussons foder (se  deras hemsida).  Annars skulle jag prova med en mindre förpackning först innan jag köper en stor säck.

Annons:
[SweetSunday]
4/27/17, 3:17 AM
#14

#13 Toppen! Tack :-)

Upp till toppen
Annons: