Annons:
Etikettbeteende
Läst 3513 ggr
Veero
2017-04-25 19:33

Plötsligt aggressiv

Har en tik på 8år, haft henne i 7år och hon har alltid varit snäll men lite reserverad (går gärna iväg och lägger sig när det blir mycket folk). Under ett år har hennes beteende förändrats, periodvis sover hon mycket och under den tiden äter hon dåligt och vissa korta perioder är hon normal och leker mycket. När hon hade första "sov perioden" var vi iväg till veterinären men han sa att det bara var hormonerer som spökade. Men det som gör mig orolig är att hon attackerat vänner. Endast när man kommer nära med ansiktet mot hennes ansikte för att gosa, då hugger hon (aldrig hänt förr). Så jag sa åt folk att inte vara nära ansiktet för hon tycker inte om det. MEN nu attackerade hon min pojkväns mormor!!! Som hon annars älskar och brukar mysa med! Och hon HATAR barn i alla åldrar vilket gör att hon inte kan vara med på kalas och släktträffar längre. Hon vägrar låta barnen vara, hon ska flyga på dom! :( På senaste kalaset kom en vuxen släkting med autism, när kvinnan satt på soffan gick min hund fram å luktade ovanligt mycket och sedan flög hon upp mot ansikten! Jag hann skrika på henne och då avbryter hon attacken så inget hände. Efter denna händelse hade jag sten koll på henne. Har hon bara blivit gammal å grinig? Eller är det något hälsofel? Första gången hon högg en vän trodde jag inte på det tills jag såg det hända tre gånger på en månad nu 😭 Hon verkar inte ha ont någonstans. Just nu är hon inne i lekperioden, pigg och äter bra.

_____________________
// Veronica Berggren
Lev livet som om det vore din sista dag

Annons:
Honestyisdead
2017-04-25 19:38
#1

Antingen har hon ont eller så är det något med hjärnan. Du får se till att ha munkorg på henne om ni är bland folk. För det är inte ok att hon hugger folk och hon ska inte ens få chansen. Och nu måste ni utreda vad detta beror på.  Så kontakta veterinär omedelbart.

Herveaux
2017-04-25 19:47
#2

Instämmer med Hera. Veterinärbesök så fort som möjligt. 😕


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Veero
2017-04-25 19:53
#3

Har tänkt ringa å kolla vad veterinären säger, tänkte jag får satsa å åka till en större klinik då våran här är rätt dålig :/ Ringer imorgon och bokar tid :) Jag har sten koll på henne nu bland folk, och hon får inte följa med längre när jag vet att det blir mycket folk..

_____________________
// Veronica Berggren
Lev livet som om det vore din sista dag

Elsis matte
2017-04-25 20:32
#4

8 år är ingen ålder, så glöm "gammal och grinig" (är det en grej förresten?). Bra idé att ta hunden till större klinik på en gång, de kan ha resurser att utföra en del olika prover. Jag tror nog att det är något fysiskt fel, vuxna hundar ändrar inte beteende på det sättet utan uppenbar orsak. Det behöver ju inte vara smärta, hade en hund som bet och hon hade hypotyreos, blev mycket mildare efter behandling satts in. Oavsett så behövs en grundlig utredning, hoppas ni hittar problemet och kan lösa det!

Hornslandet
2017-04-25 20:33
#5

Munkorg först, träning och utredning sen!

Honestyisdead
2017-04-25 20:36
#6

#5 Träning hjälper ju inte om det beror på sjukdom.  Så munkorg, utredning och behandling vill jag säga.

Annons:
Hornslandet
2017-04-25 20:48
#7

#6 Sant, lite felskrivet av mig. Poängen var mest att prio ett tycker jag är att sätta på en munkorg så inget hemskt händer under tiden man funderar / utreder / försöker göra nått åt problemet.

Upp till toppen
Annons: