Annons:
Etikettbeteende
Läst 6492 ggr
nashjamie
4/25/17, 12:56 PM

Överstimulerad valp? Hjälp

Min valp blir 9 veckor imorgon och vi har inte tränat på mer än relationen, inkallning, ögonkontakt och sitt. Resten av tiden har vi bara lekt och lekt, lite för mycket kanske?. Vi är ute mycket, bor på en gård så hon får gå som hon vill och ibland tar vi en tur till skogen som ligger 20 m bort. Så har vi andra hundägare som gör ännu mer med sina hundar och jag förstår inte hur ni lyckas utan att över stimulera. Min valp slår över lätt i över stimulans har jag märkt. Hon bara flyger helt okontrollerat efter armar och händer och biter djupt och bara ruskar (lek), biter allt som kommer i hennes väg osv. Hon kan ha lagt sig, så klappar jag lugnt och berömmer och sen är hon igång med bitande igen. Jag testade nu med att köra den där ryggsäcksövniningen där man håller fast hunden tills den lugnat sig och sedan släpper lite. Jag försökt dock få henne att lägga sig, vilket hon gjorde. Men så två sekunder efter så hoppa hon upp och bet mig i näsan. Hur hade ni gjort? Jag vill inte förstöra våran relation. Verkligen inte. Hur mycket är lagom lek och stimulans? Hur får jag henne att lugna sig? Jag vet att valpar bits men det gör så ont att jag inte hinner avleda innan jag får bända upp munnen på henne eller ta tag i henne som quickfix (känner mig hemsk :( ). Hennes tänder går djupt ner och så ruskar hon, så ni kan ju bara tänka er..

Annons:
nashjamie
4/25/17, 12:57 PM
#1

När jag höll fast henne så pep hon, försökte fly för sitt liv typ och bet som aldrig förr. Glömde skriva det.

Changrila
4/25/17, 1:20 PM
#2

Kanske kan vara en bra idé med en valphage? Sedan är det också bra om du lär dig bryta innan(!) det blir för mycket för valpen. Hur mycket och vad som är lagom, det är individuellt.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lojs
4/25/17, 1:38 PM
#3

När valpen har så lätt för att stissa upp sig så hade jag nog dragit ner på leken ihop och låtit den gå mer och leka på egen hand, varva ner samspelet lite. Gärna lekt lite mer "kontrollerade" lekar, svårt att förklara med ord. Men en förberedande träning inför "loss" kan vara en lek där man busar med en grej, sedan är man still någon sekund och sedan säger "ta den" innan man busar med grejen igen. Få den att bygga lite förväntan på kommandot, samtidigt som man jobbar med att när matte är still så väntar man. Ofta får man en valp som efter ett tag med den leken släpper när matte blir passiv och när det är befäst kan man lägga på "loss"-kommando. Sedan finns det såklart massa andra sätt att leka lite mer "kontrollerade" lekar där man samtidigt i smyg lär in bra saker för valpen. Men som sagt, jag hade dragit ner en hel del på leken och låtit valpen roa sig själv mer. 

Jag hade fokuserat träningen på lugna saker, gärna en hel del omvänt lockande och lite stadga på låg nivå. Superviktigt med tydlig träning och väldigt korta pass så valpen inte hinner bli frustrerad. 

Att valpen är en piraya är det inte alltid så jättemycket man kan göra åt i början, det finns massor av klassiska tips, men det är inte alla valpar det funkar på, särskilt inte när det "slagit över" för dem. Fortsätt jobba med valpens självkontroll, främst i andra situationer och efter hand som valpen mognar kommer träningen att "ta över" valptokigheten.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

nypisnina
4/25/17, 3:35 PM
#4

Det jag reagerar på är att hunden är så ung. 9 veckor bara. Jag hade tagit det lite lugnare med lek och låtit den vara lite ifred. De första veckorna när jag fick hem min valp på 4 månader gick bara ut på att lära känna varandra. Själva träningen kom automatiskt då vi skulle ut och göra något eller under lek, sen fick han leka och utforska mycket själv och så varvade jag det med att leka lite med honom själv, men det var lite mer lära inom leken, som loss och hämta leksaken och sådant. Han kom ofta till mig och mös när han vilade mellan lek och träning och då somnade han ofta i famnen. Stimuleringen har ökat successivt ju äldre hunden har blivit, jag har märkt när han behöver mer eller mindre så ökar jag pö om pö. Det är så individuellt det där. Men det har funkat för min.

Det där med bitandet, om han har bitit så är leken slut. Först provade jag att säga nej, men när han inte förstod det så lekte vi inte mer. Sen fick han nya försök efter en stund, men så fort tänderna var framme så slutade vi. Ibland när han var riktigt på och bet så det gjorde jag ont så skrek jag som en hund gör när de leker för hårt, då släppte han. Och så tog jag fram leksaken så att han fick bita i den istället. Det var lite olika från gång till gång och beroende på när bitandet kom.

Hornslandet
4/25/17, 3:42 PM
#5

Alltså den är 9 veckor. Jag säger såhär.

Oroa dig inte för över/understimulans och försök inte analysera exakt hur den beter sig eller att den biter osv. Den kommer troligen vara ett litet monster nu ett par månader (om du inte har en jäkla tur).

Mitt tips är att göra det så enkelt för dig som du kan. Ha några rejäla byxor som skyddar dig lite från valptänderna. Testa gummistövlar om hon är på dig i hasorna hela tiden, jagar dina skosnören eller vill bita dig i vader/vrister osv. Ha ett par grova handskar så slipper du få en massa sår på händerna.  Osv. Tro inte att du kan få bort bitandet fort eller lätt.. Visst har du sån tur att det går så jippie, men troligtvis kommer det inte bli bättre på riktigt förrän hon byter tänderna.

Testa lek lite mindre, eller ja, tänk såhär att hon antagligen inte behöver såå mycket lek innan hon ska sova en stund. Men kom också ihåg att det kanske inte funkar än, det kanske tar tid för er valp innan hon lär sig varva ner lättare av sig självt. Det gjorde det för min.

Att få sitta i knät och vara passiv tycker jag dock är en bra övning och nått som kommer hjälpa med hanteringen framöver. Jag har gjort det ganska mycket med min valp som avslappningsövning, vilket även har gjort att jag kan utföra all slags hantering nu, framförallt om jag bara håller honom framför mig/i knät. Det kan kännas elakt om valpen försöker bita eller kränga sig loss, men ärligt talat så kan den faktiskt inte komma loss om man bara håller bestämt fast (INTE brotta ner eller hålla för hårt, bara med bestämda, "tunga" händer). Lämpligen håller man så att den inte kommer åt att bita i nån del a ens kropp :) Fokusera då även på ditt eget lugn, bara var tyst och andas lugnt och tänk avslappning.

Jag hade även börjat direkt med valphage/avspärrningar om jag börjat om med min valp.

jenmjao
4/25/17, 5:23 PM
#6

Du lär ha haft hunden i 1 vecka så ni lär fortfarande känna varandra. Min hane är 15månader och jag lär fortfarande känna honom.
Påtal om att andra hundägare kan göra mer med valpar i samma ålder: Alla hundar är olika, Alla raser har olika grunder. Jag vet dock ingen som har en 9veckors valp som kan speciellt mycket 😃
Jag fick hem min senaste valp när han var 12veckor och det gick inte ens att lära han sitt förns efter flertal dagar, jag testade märkte att det inte gick och lät det vara. Sen gick det snabbt när han väl var intresserad, Men jag tvingade aldrig fram något och blev han överstimulerad backade jag i träningen. Jag minns när han var 6månader och vi helt plötsligt knappt kunde träna lydnad längre, Han kunde inte fokusera längre tider och leken kunde slå över till stress.. Då fick jag backa (fast jag verkligen inte ville) efter han och vad han klarade av.

Annons:
Elsis matte
4/25/17, 5:44 PM
#7

Angående ryggsäcksövningen/annan fasthållning, det är ett bra redskap men lär in det med lugn valp. Att bli fasttagen när den har kroppen full av adrenalin och inte förstår syftet kan ge panikkänslor. Börja med att du sätter den lugna valpen i position och lägger ut några godbitar utom räckhåll. Håll lugnt om den stretar och räck en godbit när den slappnar av, poletten brukar sedan trilla ned fort. Jättebra att du leker med valpen men klart det kan bli för mycket. Det ska inte vara fullt ös hela tiden den är vaken. Tänk på att det är en pytteliten unge, hon kommer kunna vara mycket mer aktiv utan att slå över senare i livet. Testa att lite mer bara vara, ta ut henne en bit hemifrån och bara få rulta runt och upptäcka världen. Eller sätta dig på golvet hemma och inte direkt göra något, bara finnas där med din närhet. Att tugga och slicka är också bra aktiviteter för små pirayor. Lek gärna korta stunder dagligen men sätt redan nu så smått regler runt leken, som att du startar den och avbryter om hon biter i dig.

Frida B
4/25/17, 5:46 PM
#8

Det är inte överstimulans, det där är en helt normal 9 veckors valp!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
4/25/17, 6:36 PM
#9

Håller med #8 helt.

Ibland tror jag det är skadligt med all denna analys och snack om över/understimulans. Inte för att det inte är relevant, för det är det nog, men som förstavalpsägare så oroar man sig för mycket hit och dit när man läser allt online om  "ojjj den kanske är överstimulerad?!Understimulerad?!?! är den kanske STRESSAD?!?! NEEEJ! jag måste träna självkontroll och stadga och impulskontroll ochoch!!!"

Eller så är det kanske så att typ alla valpar är skogstokiga av och till under uppväxten, och det vi försöker göra åt det är mer ibland att hitta metoder att själv kunna överleva alla faser och galenskaper.. Visst ska man träna, visst ska man tänka efter..men för mycket så blir det fel! Det blir för jobbigt och tråkigt, och hur bra går träningen med en valp då om man själv är stressad, trött och less? :) Skaffar jag nån gång en valp igen så kommer jag ha en mycket mer avslappnad attityd till alla otyg och vildheter…

#6 Intressant, nu är ju min tok 6 månader .. :) Han har börjat flippa ur plötsligt mitt på småpromenader på ett sätt han gjorde mer när han var typ 3-4mån.. typ AAH JAG BITER OCH DRAR I DIN JACKA NU!! Sen går det fint nån dag, men plötsligt NEJ NU!! :PP

jenmjao
4/25/17, 6:51 PM
#10

#9 6månaders åldern, man bara måste älska det 😎 Det är typ där och då man börjar ge upp hoppet, Dom är inte lika söta längre och dom hittar på mer hyss, Vänta bara någon månad till så kommer lukter vara det bästa som finns och man som ägare existerar inte längre 😃😉 /hanhundsägare

Hornslandet
4/25/17, 6:58 PM
#11

#9 /hanhundsägare jag å som du vet..  Lukter är redan bra intressanta, men han har ju inte börjat lyfta på benet ännu så det blir väl ännu värre inom kort ;) Söta o söta..jag saknar inte en 15-20kilosvalp med sylvassa tänder som skulle bita på mig konstant. Man glömmer lätt det, men nu när han nafsar på mig tar han ju inte i liksom, det är mer bara irriterande när han håller i min jacka eller klättrar på mig och försöker få igång mig.

jenmjao
4/25/17, 8:51 PM
#12

#11 Jag saknar det 😂 För det var min tik som fick ta de flesta betten HAHAHAHHAHAH så taskig är jag 😇
Min hane hoppar bara på mig på promenader om jag hetsareller om en hund kommer (stress men han bits inte han vill bara kolla över axeln). Men han har varit så lugn och aldrig ens fått riktiga överslag (förutom när han skulle vara passiv då..) 😭 Man blir mer orolig av att ha en lugn hund (speciellt brukshund) än vad man blir av alla damp beteenden.. Jag är liksom rädd varenda dag för att damp beteendena inte finns där. Så njut av dampet 😕

Hornslandet
4/25/17, 9:29 PM
#13

#12 PM :P

Annons:
Joyous
4/25/17, 10:25 PM
#14

Det är en valp och inget av det du skriver låter onormalt eller konstigt. Valpar blir trötta, sen blir dem pigga, sen trötta, övertrötta, sover en stund för att sedan bli pigga igen. Behöver valpen hjälp med att slappna av kan en valphage vara utmärkt, där får den möjlighet att sova utan en massa saker som drar igång den. Fortsätt leka tillsammans med din valp, ha roligt och ta det lugnt. Lek och träna korta stunder åt gången, ta pauser när det behövs. Det behöver inte vara mer komplicerat än så med en liten på 9 veckor. Med lekens hjälp kan du sedan lära in loss, brytsignal, självkontroll, gas och broms.

Upp till toppen
Annons: