Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1904 ggr
Skjutshagens
4/24/17, 6:38 PM

Varför färskfoder/BARF?

Jag är lite nyfiken på alla er där ute som antingen ger era hundar färskfoder på heltid eller ger BARF tex. MUSH på heltid. Varför väljer ni att ge detta till era hundar istället för torrfoder? Vad är era positiva respektive negativa erfarenheter av färskfoder/BARF? Har era hundars mående blivit bättre? 

Jag själv ger min hund både färskfoder (VoH eller MUSH) på morgonen och sedan torrfoder på kvällen men har nu bestämt mig för att pröva på att ge honom MUSH/VoH på heltid och helt ta bort torrfodret. Det som har tagit emot mig att ge endast färskfoder/BARF är att jag reser en hel del i min tjänst och är lite fundersam hur jag skall lyckas få fodret att hålla sig färskt när jag inte har tillgång till kyl eller frys en längre tid. Tips?

Annons:
Lojs
4/24/17, 6:58 PM
#1

Jag märker bara positivt med mina hundar när de går enbart på färskfoder/barf. Bättre päls, mycket bättre magar, hullet håller sig bra utan att jag behöver tänka på det och allergihunden kliar sig mycket mindre. 

Jag har tyvärr inget tips för hur du ska göra på resande fot, jag kan personligen inte ge det till mina för tillfället heller, för lite plats i frysen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Changrila
4/24/17, 7:12 PM
#2

Bättre: päls, tänder, andedräkt, humör, avföring, hull… Sämre? Öhm. Det kan bli bökigt att ta med vid långresor (sådana som är längre än 3-4 dagar), å andra sidan är det lätt att köpa något lite vad som helst i affärer längs vägarna som fungerar fint.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

IngaTrnqvist
4/24/17, 7:53 PM
#3

Började ge råfoder för att hunden hade återkommande magproblem (även på "bättre" torrfoder, bla Standardt). Förutom att de problemen är borta har han ökat vikt, ökat muskler, större matglädje, bättre päls. Det kunde ta en halv vecka att äta en dagsgiva torrfoder för honom, det stod alltid framme men han ville inte ha. Dessutom gillar jag att kunna kontrollera exakt varifrån köttet kommer. Negativa är väl att det tar mycket plats när man bunkrar på sig, och att det tar en del tid att fixa med det. 

Inför resor vet jag att flera har torkat färskfoder, men har  aldrig provat själv. Finns även färdigt frystorkat att köpa.

parsley
4/24/17, 7:57 PM
#4

Hur är det med t ex Acana eller Orijen? Kan du tänka dig att ge dem under långresor?

agnesfh
4/24/17, 8:41 PM
#5

Ursäkta men flikar in några frågor! Har funderat mycket kring färskfoder och att gå över till det. Har en Lhasa Apso korsning på 1,5 år som har haft mycket problem med magen i sitt lilla liv. Mestadels förstoppning som varit väldigt jobbigt för henne.. hon är inte heller särskilt glad för torrfoder utan det kan stå länge innan hon äter. Hur går man bäst över från torrfoder till färskfoder och tror ni det kan hjälpa hennes magproblem? :)

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

Skjutshagens
4/24/17, 9:48 PM
#6

Jag har funderat över att ha orijen eller acana som ett komplement till färskfodret om det skulle behövas, men har även funderat över att köpa en sådan där kylbox som man kan ha både i bilen och som man kan plugga in i ett uttag på ett hotellrum. Är en del på hotel resor och då kanske det skulle kunna funka? Men på fjällvandring blir det svårt. 

Vilket foder kör ni allihopa? :)

agnesfh: Ja min hund har blivit mycket bättre i magen av färskfoder,men inte helt ok så därför överväger jag att gå över helt på det.

Annons:
[Tuulikki]
4/24/17, 10:59 PM
#7

Bättre päls, hunhälsa, mage/avföring, energi. Är vad jag märker TYDLIGT på min hund :) Det negativa är att det tar en del plats om man har liten kyl/frys men vi köpte en frysbox som löste det problemet. Kommer aldrig gå tillbaka till torrfoder :)

parsley
4/25/17, 10:49 AM
#8

# 5 Starta gärna en egen tråd om ditt foderbyte. Det finns lite information om det på MUSH hemsida. Antingen byter du direkt eller också så ersätter du det gamla fodret med det nya successivt. Byter du för snabbt kan hunden bli dålig i magen, men enligt MUSH så ska det rätta till sig på 1-2 veckor. Tycker absolut att du ska överväga ett foderbyte om din hund är dålig i magen av det du ger den nu. Jag kan tänka mig att man kan stötta hundens mage genom att t ex ge Pro Kolin ,någon eller några dagar i samband med foderbytet. Förutom MUSH så finns det ett par andra företag som säljer liknande foder. Se vilka som finns där du bor.

hund_katt
4/25/17, 11:00 AM
#9

gav min färskfoder innan, men kan inte ge längre pga har inte tillgång till frys på skolan. men jag saknar det som fan, letar torrfoder efter torrfoder men inget ger samma resultat på päls, tänder, ögongegga, bajs osv som färskfodret. Det som jag hittat som kommit närmst är Taste of the Wild.

enda nackdelen är att man behöver frys.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Estelle13
4/25/17, 12:20 PM
#10

Bra aptit, magar pälsar, tänder och trampdynor m.m kommer aldrig byta till torrt igen. Det är även lättare att justera om kosten med färska råvaror än med torra kulor tycker jag :) #9 I min hanhunds fall så får han ögongegga om A-vitaminet är för lågt. Ger Mush som bas till honom och skippar jag att tillsätta 1 msk standardt immun så kommer ögongeggan som ett brev på posten.

Odd
4/25/17, 1:24 PM
#11

Hur mycket kostar det i månaden för er att ge färskfoder/barf och hur stora hundar har ni? Jag ger min torrfoder (pure natural grain free) och brukar dryga ut med mush/pure natural raw (de där frysta korvarna), sen får han grisöron, ben eller torkad kyckling mitt på dagen istället för mat. Har alltid varit nyfiken på att börja ge endast färskfoder eller barfa men kan inte räkna ut hur mycket det skulle kosta i månaden och hur man gör det så billigt som möjligt. Är för tillfället studerande men kommer vara arbetslös om 5 veckor så ekonomin ligger inte precis på topp, har dessutom en aktiv schabrador/border collie blandning som äter jättemycket.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[AnimeV4]
4/25/17, 1:27 PM
#12

#11 Ett tips är att kolla in Vom og Hundemat. 500 g-korvarna kostar ca 50 kr/kg medan 5 kg-korvarna (går att dela) kostar ca 33 kr/kg. Det finns billigare märken om du inte har något emot lite spannmål eller grönsaker.

Odd
4/25/17, 1:36 PM
#13

#12 Några gånger har jag köpt Planet Pets kycklingkorvar, 800g för ~29kr, enda spannmålet i dem är ris (om jag förstått innehållsförteckningen rätt, hunden min är allergisk mot spannmål men dem har han aldrig fått några symptom av). Men jag tycker att Pure naturals räcker längre även om det bara är 500g i korvarna, man behöver inte ta lika mycket för att det ska bli en ätbar gegga av det och han verkar mättare längre, kommer inte ihåg vad priset på dem brukar vara, men de hade erbjudande på min lokala Arken Zoo med 18st för 300kr. Har bara hittat Vom på ett ställe och där var de jättedyra =/

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
[AnimeV4]
4/25/17, 1:58 PM
#14

#13 Pure Natural ligger på 25 kr/styck av vad jag sett.

Jaså? Vad konstigt! Har du bra utrymme i frysen kanske du kan köpa på dig på internet. Det brukar vara minst 3 korvar, dvs 15 kg för beställning.

Annars är det ju bara att fortsätta köpa på Pure Natural om du gillar dem🙂

Estelle13
4/25/17, 2:29 PM
#15

Jag beställer Mush på zoo.se tre st 10 kilos lådor där 1 låda kostar 429 kr. Ger även mkt egen BARF vilket många ggr kan bli billigare, jag har tillgång till ett slakteri där jag får alla ben från både lamm/nöt/gris m.m och fett helt gratis. Slaktputs kostar en liten peng men inte mkt, tror det var 50 kr för 10 kg. vid utfodring av voh skulle jag komplettera med antingen annat färskfoder eller BARF eftersom jag anser att man inte kan kalla det för ett helfoder, det innehåller för lite järn och zink då mängden rött kött är för liten, har även hört erfarenheter om att voh gett tillväxtstörningar i skelett och leder hos växande valpar, såvida det stämmer eller ej kan jag inte svara på.

parsley
4/25/17, 2:35 PM
#16

Fodax finns i en del djuraffärer och  de verkar ha en frysbil som kör visa rutter och som man kan handla direkt från, om man har möjlighet att passa den.  De verkar ha lite olika varianter av foder och vissa rabattsystem. Det kan finnas lokala BARF-företag/foderbilar. Kolla om du har någon i närheten där du bor.

http://www.fodax.se/default.asp

Skjutshagens
4/26/17, 8:03 PM
#17

Då skall ja kolla in zoo.se! De verkar iså fall vara billigare än de jag har sätt som säljer 10 kg kartongerna med MUSH. Där jag har varit och kollat priserna på dem kostar det 449kr/kartong.

Sugar Mist
4/26/17, 9:23 PM
#18

#11 Ger Fodax till min aussie och betalar 300kr för 12,5kg, det räcker drygt en månad :) Ger färskfoder för han fiser inte lika illa och är mycket bättre i kropp, tassar, andedräkt, avföring.. allt.

-

Huffsa
5/7/17, 6:51 AM
#19

Har barfat  mina hundar ca 11 år. (egenblandad barf) Fördelarna är bla att jag vet vad mina hundar får i sig. Jag kan välja kött  från djur som haft en bra uppväxt. Hundarna luktar inte hund. De har fina pälsar, fäller inget emellan de naturliga fällningarna, och behöver sällan badas.  Ingen tandsten, fina tänder och tandkött. Aldrig dåliga i magarna.. Upplever det också som att de blir mättare av  barf än av torrfoder. Kanske för att det tar längre tid att äta maten. De mår bra helt enkelt :-)

Maja2
5/7/17, 7:52 AM
#20

Jag bytte från torrfoder (orijen) till färskfoder för 5 år sedan på mina hundar. Anledningen var att en av dem fått diagnosen kvalsterallergiker, och behandling inte gav resultat. Jag fick då tipset att byta till färskfoder, och allergin försvann (eller åtminstone symptomen) och hon har aldrig haft problem sedan dess. Jag övertog en rottis för ett drygt halvår sedan, han hade väldigt känslig mage, ofta diarré, hade dessutom opererat bort en bit av tarmen pga kraftig inflammation. Han gick på torrfoder när han kom, och hade diarré. Jag bytte foder redan första dagen, och diarrén försvann omgående.

Annons:
Hornslandet
5/9/17, 10:24 PM
#21

Jag har faktiskt gått och funderat lite på färskfoder nu på sistone för min ~halvåring. Hade faktiskt planerat färskfoder för min valp, egentligen, men sen fick jag såpass mycket annat sjå iom att han kom hit att han fick fortsätta på det torrfoder han redan var van.. vilket iofs känns som bra kvalitet (orijen). Men han är av och till dålig i magen, och även när han är "bra" så bajsar han alltför ofta först lite som ser bra ut, sen kommer det lösare på slutet. Känns inte 100%. 

Kan förstås inte helt utesluta att det inte är nått godis/tugg han får som gör det heller, men.. Nu ska jag köra några veckor på enbart torrfoder, inget annat så får jag se. Är han ändå inte bra så överväger jag starkt att fasa över till färskfoder, känns ju som det vore värt ett försök. Dessutom tycker jag han är lite väl "kliig", även om det var mer när han var ännu yngre och det kanske är lite av en valpgrej å.. Tycker mig även se att han har lite mjäll, trots att ha får olja tillsatt.

Sen så gillar jag färskfoder helt enkelt, vet att hunden blir MYCKET mer motiverad av det än torrisar också. Att döma av de ren-köttbullar han fått som träningsgodis vid tillfällen..

Wenniz
5/10/17, 7:55 PM
#22

Började med färskfoder/barf som sista utväg då min ena hunds kropp ballade ur totalt på medicinerna som sattes in när hon var sjuk. Hon var mager, gravt underviktig, hade kala fläckar samt blodiga sår på kroppen, ingen ork m.m. innan vi började ge rått.

När vi bytte till rått som sista utväg gick det bara några veckor innan vi började se skillnad på hunden, idag är hon fullt frisk (och peppar peppar i hela 2 år) och jag kommer ALDRIG vilja stoppa i mina hundar något annat än rått.

Min yngsta hund är uppfödd på barf och jag tycker personligen hon har bättre pälskvalité (lyster och färg), energi och "finare" muskulatur än t.,ex. sina syskon som byttes över till torrt efter att dom lämnade kenneln.

Det som även känns extra bra för mig när jag barfar är att jag kan välja vilka "varor" jag vill ge min hund, man har en hellt annan koll på vad man stoppar i sin hund när man barfar.

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
kigon
5/10/17, 8:46 PM
#23

Jag barfar med animalier + örter & bär.

Märker bättre päls, bättre tänder, bättre matgjädje, bättre kroppsform. Valpen som fått från v.8 har aldrig haft problem med ^ så som gammelhunden hade…  

Också positivt är att man kan ge rena produkter & välja vad de äter. För att ge lite perspektiv: Hade ALDRIG vågat att äta torrfoder trots att det är tillagat… Nej nej nej. Men min hunds mat kan jag bara tillaga/tvätta och äta själv om jag önskar & inte var veg (okej, kanske inte testiklar och sådant 😃 torrfodret är för jag inte litar ett dugg på vad de sätter i det och inte vill ha det i min kropp). Det är nog min största positiva aspekt av egenblandad mat, just hur mycket koll man har. Blandat egen mat till alla mina djur i snart ett decennium (hundar, höns, katt, råttor, fisk) & kommer aldrig gå tillbaka.

Det negativa (som jag kan tänka på) är att det tar mer tid att förbereda… Detta är dock inget problem om man ger färskfoder, men då försvinner egenvalda produkter…

Sen glömmer jag ibland att tina upp & då får han äta fryst, vilket han inte bryr sig om alls men jag får skuldkänslor 😭

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[AnimeV4]
5/10/17, 8:51 PM
#24

#23 Tips om du glömmer tina: Fyll en kastrull med så varmt vatten som möjligt. Lägg sedan maten i en stängd matlåda eller i en skål, så ställer du matlådan/skålen i kastrullen och lägger på locket. Då blir det som en liten bastu😃 Glömmer själv tina Mush till katten ibland och då gör jag så.

Upp till toppen
Annons: