Annons:
Etikettlydnad
Läst 2232 ggr
cookies
2017-04-24 16:18

Lugnare hundar när det ringer på dörren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjena!

Har 2st underbara hundar i blandras mellan Shih Tzu/Tibbe. Dom är 2.9 år samt 1.5 år cirka. Dom är bröder, fast det har varit en kull emellan dom. Dom är glada och lekfulla, har väldigt mycket energi.

Ett litet tråkigt problem som uppstår är när det ringer på dörren då dom skäller… Inget ovanligt problem. Av min tolkning så är det först "vem är där?!" så som hundar gör, sedan när personen eventuellt kommer in så skäller dom tills att dom har fått hälsa. Eftersom dom hoppas och har väääldigt mycket energi så är det inte alltid så kul att låta dom hoppa på personer man inte känner, utan vill att dom ska vara lugna, tysta och inte bry sig så mycket.

Vi har provat att flytta på hundarna till ett annat rum eller så, men då skäller dom tills dom har fått hälsa på personen, eventuellt bara skäller en stund.

Vad har ni för tips för att slippa detta, utan bara att hundarna är lugna/inte bryr sig? Samt även om man har övat på det, men dom även skäller när det är "skarpt" läge, vad har ni för tips för att hantera en sådan situation?

Som en bonusfråga så även vad kan man göra när man kommer till andra? Det är lite samma fenomen att det helt plötsligt finns 275% energi och man ska springa runt och spana in allt superfort…

Tacksam för all hjälp man kan få! :) Lägger även in en liten bild på dom :)

Annons:
Hornslandet
2017-04-24 22:09
#1

Min valp är ju precis likadan.. Finns inget så spännande som när det ringer på dörren. Jag tror det tar tid att träna in nått vettigt här.. Men man vinner nog på att vara VÄLDIGT konsekvent.

Själv tror jag såhär: Det är väldigt svårt att få sin hund att bara vara kolugn och inte alls hetsa upp sig när det ringer på dörren. För svårt tror jag, om man nu har en sån hund som vi har.. Tror själv man vinner på att hunden får en uppgift när nån kommer vid dörren. Man får nog fundera på vad som funkar bäst för en själv.. 

Vet vissa som kör med en favoritleksak som hunden får när gäster kommer, det funkar då som en avledning som hunden springer runt nån vända med och "visar upp" istället för att hoppa sönder gästerna. Efter en stund ska ju hunden ha coolat ner iaf, så det är mer som en avledning av den initiala energin liksom :) Går säkert att träna in att hunden ska ligga plats i en särskild bädd när nån kommer också. Eller utföra nån annan syssla, vad det nu kan vara.

[Tuulikki]
2017-04-24 23:02
#2

Här hemma börjar den ena och den andra hänger på. Får jag en av dem att hålla truten brukar nästa också bli tyst 😄 Följer gärna tråden för jag skulle med vilja få tips om det här, haha!

Isalel
2017-04-24 23:50
#3

Min hund kör på tipset i #1, hon kör sin favoritleksak som hon bär omkring på! Det gör inte att hon blir obrydd och lugn, men hindrar henne från att stissa upp sig för mycket och i och med att hon bär leksaken så kan hon heller inte skälla :D Tänker också att även besökare behöver vara otroligt konsekventa och inte uppmärksamma hundarna förrän dess att de beter sig på önskvärt sätt? Alternativt att gästerna avleder dom genom att kasta ut ett gäng supersmaskiga godisar på golvet så flyttar hundarna fokus från gästen till godiset och lugnar lite sig själva under matletandet :)

Brillo
2017-04-25 06:19
#4

Våran hund skäller när det ringer på dörren. Men för att undvika att han far fram och hälsar så brukar jag slänga ut en näve godis eller torrfoder på golvet (bort från hallen) och så får han leta lite. När han väl är klar med det så brukar inte hälsningen bli alls lika hetsig.

Hornslandet
2017-04-25 14:54
#5

Bra tips förresten om lite godissök iom att nån kommer, det ska jag testa på min valp. Han blir såpass intresserad av människan bakom dörren att han inte riktigt vill ta en leksak..

nypisnina
2017-04-25 15:24
#6

Jag ställer mig i vägen för min hund och motar bort honom med min kropp genom att gå emot honom så att han måste backa. Sen gör jag det tills han sitter i mitten av hallen och säger bestämt och lugnt åt honom att sätta sig där, sen öppnar jag dörren och han får inte hälsa förrän personen säger att det är ok. Han slutar skälla då jag motar bort honom. Om han hade fortsatt att skälla så hade jag väntat ut honom. Till slut slutar hundar att skälla, de tröttnar. Man får säga till sina besökare innan de kommer att man övar så att de får vänta utanför tills jag öppnar. De flesta förstår ju det. Min hund skällde mycket mer innan men med tålamod så har han blivit tystare och tystare. Det är bra att göra dessa övningar när hundarna är lugnare, t.ex. under lek med en leksak som de ska backa ifrån. Då blir det en övning som de redan kan och då blir det lättare när de är så exalterade när det ringer på dörren eller vad det nu kan vara.

Annons:
Elsis matte
2017-04-25 15:32
#7

Att få dem att inte bry sig när de nu uppenbarligen gör det blir svårt, så du får nog satsa på att lära in alternativ. Att lära dem behärska sig fast de är ivriga, även om man även kan hitta sätt att avdramatisera besökare också. Skulle börja med att ombetinga dörrklockan. Börja med öppen dörr så att hundarna är att ingen annan kommer, ring klockan och släng ut en näve hundgodis på golvet. Vänta tills de är lugna innan du gör det igen. När hundarna reagerar med godisförväntan på klockan kan du istället föra in att de ska lägga sig på ett speciellt ställe när den låter (träna in det beteendet först) för att få godis. Träna ligg kvar med omvänt lockande/störningar. Träna sedan ihop med någon som ni känner med fejkade besök, låt hundarna hälsa ute och när de lugnat sig går ni in och övar. Instruera sedan gäster om att inte ta kontakt med hundarna förrän ni säger ok, och att de ska hälsa lugnt så att de inte hetsar upp hundarna. Men funkar det att bara stoppa något i munnen på jyckarna så är det förstås en enklare lösning! :-)

cookies
2017-05-16 08:38
#8

Tack för tipsen!

Testade att slänga ut godis till dom, men dörren var mycket roligare.. 🤐 Ska testa lite av de ni andra har sagt och så får vi se :)

Upp till toppen
Annons: