Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 695 ggr
parsley
4/23/17, 9:05 AM

Koncentration på klubben

Kleinspitzpojken är drygt ett år gammal. Han går på allmänlydnadskurs på den lokala brukshundsklubben och tycker det är jättespännande att vara där. Det finns söta hundflickor att titta på och marken luktar fantastiskt gott. Han är med andra ord inte speciellt intresserad av att lyssna på sin förare. 

Att gå slalom mellan koner och samtidigt koncentrera sig på att hålla kontakt med sin förare är totalt ointressant jämfört med att nosa på marken. 

Hur ska jag få honom att lyssna bättre? Han är en godishund och godis är hans favoritbelöning, men inte ens kladdigt levergodis lockar. Leka med bollar är också roligt, men den belöningen fungerar ju inte riktigt när man ska gå fint i koppel. Kamp är han inte riktigt lika road av. 

Någon som har tips på hur vi ska träna "gå fint i koppen på hundklubben"? När vi är hemma går det bättre, speciellt om vi är på hemväg och han rastat av sig. Då kan han gå fot med ögonkontakt riktigt bra. Drar i kopplet gör han sällan. Även om han lever lite i sin egen värld av intressanta dofter, så drar han inte. Promenaderna blir inte jobbiga av den anledningen. Till saken hör att han är en ganska liten hund, ca 27 cm hög. Jag inbillar mig att det är lättare att kommunicera med en hund med lite högre mankhöjd. 🙂

Annons:
Majken!
4/23/17, 9:33 AM
#1

Åk till klubben varje dag för att träna så kommer ni få resultat.

Lojs
4/23/17, 12:30 PM
#2

Han är i en jobbig ålder just nu. Var envis och träna på i olika miljöer så kommer det absolut att ge utdelning över tid! När kursen är slut, leta gärna upp nästa kurs att gå, det är jättenyttig träning för framtiden bara att träna på att jobba i närheten av andra hundar, det kommer du ha nytta av i hela hans liv!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

jenmjao
4/23/17, 1:30 PM
#3

Jo det går att använda boll lekandet till detta, Jag har en malle som vägrade kampa han accepterade bara tennisbollar (med pipljud) som belöning ett bra tag och han lärde sig gå fint, gå fot, stanna och massa annat med bollarna, hade flera och bytte eller gav loss kommando.
Tyvärr måste du nog utsätta er för den här miljön ofta, väldigt ofta och bara fortsätta. Är han dessutom en okastrerad hane på 1år är det inte konstigt att lukter är mer intressant ;)

Elsis matte
4/23/17, 2:57 PM
#4

På en kurs hade vi en sådan hund och löste det med att matte fick gå fram och tillbaka mellan två koner med hunden i kort koppel. Inget lock och pock, bara gå. Men när hunden väl började tycka det var enformigt och slängde ett öga på matte så kom supergott godis fram. En kort liten fest med flera godbitar och tjoande, sedan fortsätta gå. Så hunden fick välja, gå samma sträcka fram och tillbaka eller titta upp på matte och bli belönad. Han blev snabbt mer kontaktvillig. Se till att han alltid är lite hungrig när ni kommer till klubben och ha med olika typer av läckerheter. Och ha tålamod, det blir bättre med mognad och vana.

[Nalle-]
4/23/17, 5:36 PM
#5

Kan bara hålla med om de tips du redan fått. Har du möjlighet så åk till klubben fler gånger än när ni har kurs, så hunden vänjer sig vid den miljön. Som du skriver finns det så otroligt mycket spännande att kika och lukta på om man inte är van! 🙂 Och strunta i hundens middag innan ni åker iväg på kurs så den är lite extra sugen på smarrigt godis. 
Lycka till!

parsley
4/25/17, 6:37 PM
#6

Jag har funderat lite på egen hand och jag ska testa att vänta ut honom. Lyssnar han inte på kommandot fot utan nosar iväg, så är det kort koppel och stillastående som gäller tills han tar kontakt. Då blir det klick från klickern och godis. Vi har provat lite i parken, där alla i grannskapet rastar sina hundar. Det är inte riktigt lika krävande som hundklubben, men ändå en miljö, där han blir distraherad och jag tror det fungerar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: