Annons:
Etikettvalpar
Läst 697 ggr
tk1971
4/22/17, 8:01 AM

Nytt utvecklingsskede

Min valp blev 6 månader för några dagar sedan. Senaste tiden har jag sett ett nytt beteende hos henne, och jag kan inte säga att jag är så förtjust i det.

Hon har blivit väldigt skällig när hon ser en eller flera andra hundar. Det var hon inte förut. Jag vet också att hon vistats bland en massa olika djur hos sin uppfödare, så hon borde ju vara lite van.

Vad som händer är att vi är ute, och då brukar jag oftast ha bägge hundarna med mig. Den äldre hunden börjar ofta gnälla lite när hon ser en annan hund, svansen vispar och hon skulle vilja gå fram och få kontakt. En vänlig reaktion alltså.

Valpen reagerar på ett lite annorlunda sätt. Hon blir stel i kroppen, glor på hunden och skäller varje gång hon får ögonkontakt. Inte så mycket svansviftning där. Det känns som att det inte är lika vänligt menat som av den andra hunden. Jag försöker att distrahera med kontakt och extra goda godsaker, men det är svårt.

Svårt att säga om det är osäkerhet eller nån typ av överlägsenhetskänsla hon känner. Hon känns också mer vaktig nu, skäller på fladdrande papperslappar och konstiga trädstubbar. Är det nån typ av spökålder också?

Och hur kan man träna på det här med skällandet vid hundmöten?

Annons:
CayKantos
4/22/17, 8:24 AM
#1

Du skriver att uppfödaren höll på med att träffa massa olika djur. Men fortsatte du med det? Att bara sitta på brukshundsklubben och kolla på andra hundar. Bara vara blandt andra mm. Miljö och passivitetsträning . Inte säker på att det har så mycket med detta att göra men det kan ju vara en del av det.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

tk1971
4/22/17, 8:32 AM
#2

Uppfödaren har en bondgård med en massa olika djur, och valparna fick träffa djuren mycket när de hade blivit lite större.

Vi går just nu en kurs på BK. Konstigt nog skäller hon inte på hundarna där. Jag tror hon blir så överväldigad av att det är så många på en gång så hon kommer av sig.

Visst, vi kan ju åka till BK och bara se oss omkring. Jag har dock lite dåliga erfarenheter av det. Jag har nämligen gjort det tidigare med mina hundar och då blev vi uppmanade att flytta på oss, eftersom vi störde 🤔

amandatherese
4/22/17, 8:53 AM
#3

Det är oftast lättare att möta många på en gång (som på kurs eller ett event i stan) där hunden inte kan välja en enskild individ att hålla koll på. Min hund blir också stel om vi möter en enskild person med hund på promenad. Helix fick börja med skvallerträning i höstas vilket har gjort honom mycket lugnare vid möten eftersom han ger mig kontakt istället för att blint stirra på den andra hunden. Tror absolut det kan vara lite spölålder, jag hade passat på nu när det precis börjat att skvallerträna samt prata och gosa med de materiella ting som hon vill skälla ut :)

tk1971
4/22/17, 8:59 AM
#4

#3: Haha, jag är nog redan känd som "The crazy dog lady" här så jag kan väl börja prata med stubbarna och stolparna också.

amandatherese
4/22/17, 9:04 AM
#5

#4 Haha, gör inte alla hundägare sånt? ;)

Upp till toppen
Annons: