Annons:
Etikettmedia
Läst 2160 ggr
Alva0422
4/21/17, 10:46 PM

Hund ensam hemma

Vad räknas som ensam för en hund? Räcker en katt som sällskap. Vi har 2. Som valp kommer någon vara hemma hela tiden, men jag tänker senare. Och ni som har pottränat"" era hundar…hur har ni det där hemma? Var kissar era hundar?

Annons:
Lona
4/22/17, 12:06 AM
#1

Nej, en katt räknas inte som sällskap, oftast inte en annan hund heller faktiskt, utan "sällskap" är människor, när det handlar om just att vara ensam. Jag vet inte riktigt vad du menar med "pottränad", jag hoppas att du inte syftade på att använda en kattlåda el dylikt för att hunden ska rasta sig inomhus? Man tränar valpen att bli rumsren och sen får man rasta den regelbundet givetvis, väldigt ofta i början men med längre mellanrum när den blir vuxen. Att låta hunden ha en "toalett" inomhus är förmodligen ett amerikanskt påfund, inte är det särskilt bussigt mot hunden i alla fall att förvänta sig att den ska göra ifrån sig inne i "lyan".


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lia
4/22/17, 12:09 AM
#2

https://www.skk.se/sv/hundagande/tips-och-rad/skotsel/ensam-hemma/

Så rasta minst var sjätte timme när hunden är vuxen. Men helst ska den inte vara ensam mer än 5 timmar, och då antar jag att man syftar på tillsyn av människa. Min hund kissar i trädgården innan vi åker och när vi kommer hem, om det var vad du syftade på? Klarar hunden inte av att hålla sig de timmar det tar mellan de två rundorna så får man ju helt enkelt komma hem tidigare. Skaffar man hund får man anpassa sig efter den också. Man ska ju inte börja träna hunden att kissa inomhus…

Alva0422
4/22/17, 10:38 AM
#3

Har läst om någon som har låtit hunden kissa inne. Men borde inte djur räknas som sällskap? Hundar är flockdjur och de har väl inte haft människor i sin flock…Aja Idk.

Honestyisdead
4/22/17, 10:41 AM
#4

Vi ägare blir ju flocken.

Och bara lata människor låter hundar kissa inne med meningen. Kissa och bajsa ska dom göra ute.

Lia
4/22/17, 11:07 AM
#5

#3 Den personen skulle inte skaffat hund. Stackars djur!

Lona
4/22/17, 11:55 AM
#6

#3, Ja, hundar är flockdjur - som avlats i tiotusentals år för att följa just människan. Det är ett unikt förhållande som faktiskt inte finns mellan människan och någon annan art, i alla fall inte i den utsträckningen. Det gör dock även att många hundar tycker att det är jobbigt när matte/husse lämnar dem - det beror för all del även till viss del på ras, individ och träning - men det är inte särskilt juste att lämna sin hund ensam större delen av dagen, vare sig den har en hundkompis eller inte (än mindre en katt som sällskap).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
hemul
4/22/17, 12:58 PM
#7

#3 Jo, det är just de de haft. En hund är inte en varg. Den har utvecklats och avlats för att vara fokuserad på och beroende av oss ända sedan de första vargarna slog följe med oss.

[EDIT]
Sorry, såg inte att Lonaa redan sagt i princip samma sak.

Alva0422
4/22/17, 8:29 PM
#8

Haha okej tack så mycket för alla svar. Hoppas ni inte tror att jag kommer vara en dålig hundägare bara på grund av det här hehhhh…

Lia
4/22/17, 8:46 PM
#9

#8 Absolut inte! Om man inte frågar så får man ju inte svaren. Och att du frågar betyder ju endast att du vill lära :)

CayKantos
4/22/17, 8:48 PM
#10

#9 excatly

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

jenmjao
4/22/17, 9:41 PM
#11

En annan hund är inte sällskap nog, Att lämna hunden ensam är att du och alla människor går hemifrån som folk skrivit.
Vissa hundar KAN dock nöja sig med en annan hunds sällskap, Men vissa gör INTE det.
Mina hundar gör sina behov ute, även alla andra som jag vet, Däremot kan man väl ha en liten kisspad när man har valp, Har hört om folk som använt tidningar och flyttat dom närmare och närmare dörren för att sedan utveckla det till att ta ut hunden, Tycker dock det är ett onödigt steg att lära in 😃

Jojaton
4/23/17, 8:57 AM
#12

#11 det beror ju dock på hur man bor, lägenhet på femte våningen utan hiss så är det inte så roligt att springa ut stup i kvarten med valpen ;)

Johanna - Instagram

Honestyisdead
4/23/17, 10:28 AM
#13

#12 Kanske inte roligt.  Men ett måste om man vill få hunden rumsren. Jag bodde på fjärde våningen.

Tycker man det är jobbigt bör man ju inte skaffa hund så länge man bor så.

Annons:
jenmjao
4/23/17, 1:25 PM
#14

#12 Nja tyvärr tycker inte jag det är en ursäkt nog, Då finns ju hiss. 
Man får bara tajma mer och acceptera olyckor.. Jag bor på andra våningen och jag fick acceptera en hel del olyckor trots det.

hemul
4/23/17, 2:11 PM
#15

#12 Nej, sannerligen inte. Och enligt t.ex.Eva Bodfäldt är det inte nödvändigt för att valpen ska bli rumsren heller. Hon menar att det kommer när det kommer ändå. Förr var det ju standard att låta valpen gå på tidning och gissa vad, hundarna blev rumsrena då med! Mina egna funderingar är att det möjligtvis går fortare om de aldrig får någon "toalett" inne.

#14 Jojaton sa ju specifikt "utan hiss". Då finns det inte hiss, nej.😉

Beträffande djur till sällskap. Jag tror säkert många hundar kan ha stor glädje av ett annat djur, även av en helt annat ras. Så det tror jag är positivt i de flesta fall. Men det ersätter inte mänskligt sällskap.

jenmjao
4/23/17, 3:36 PM
#16

#15 Av vad jag vet ska man kunna kräva av en 5våningsbyggnad att det finns hiss? Det är iaf vad jag hört :) 
Men sådant ska man väl ändå vara beredd på när man skaffar hund? Man ska väl inte låta den gå på kattlåda för att man bor på 5:e våningen?

hemul
4/23/17, 6:45 PM
#17

T.o.m. för 4 våningar. Men det är efter modern standard. Hus som byggdes innan de här reglerna kom till får fortsätta att vara som de är. Bygger man däremot till en våning, t.ex. bygger lägenheter på vinden, gäller hisskravet.

Men oavsett det är det nog besvärligt att bo på fjärde eller tredje våningen med valp i ett hus utan hiss också. Bor själv på tredje. ;-)

jenmjao
4/23/17, 6:56 PM
#18

Jag var på tredjevåningen 50% av min hunds uppväxt, han var jävligt tung och dryg att bära, Tror han vägde 12kg när jag fick honom och han blev ju inte lättare. Men det funkade för mig, och han blev rumsren. Bara att bita ihop och köra på :) Man vill inte ha bajs och kiss inne direkt.

Jojaton
4/23/17, 7:08 PM
#19

#13 och #14 nu var det ett hypotetiskt hus, jag kan ingenting om hisstandard ;) och det jag menade men kanske inte fick fram så tydligt var ju när man tränade rumsrenhet - absolut inte att hunden ska göra sina behov inomhus hela livet! Utan att för någon som bor många trappor upp är det kanske inte ett onödigt steg att först lära valpen att gå på tidning. :)

Johanna - Instagram

Honestyisdead
4/23/17, 7:32 PM
#20

#19 Jag förstod dig. Håller bara inte med. Jag ser det som ett onödigt steg.

Annons:
jenmjao
4/23/17, 8:50 PM
#21

#19 Jag anser fortfaranade att det är ett onödigt steg. 
Hade man haft en gräsplätt, löv, och grus eller något liknande i en låda med låg kant hade det varit bättre, Men inte ens då, Men så hade jag gjort om jag behövt av någon anledning att hunden kissa inne.. Tidningar är långt ifrån vad som ska kissas på utomhus.
Dessutom har man brevinkast kommer man få alla sina räkningar och liknande nerpissade om dom hamnar på golvet, Har hört historier om det 🤪

Upp till toppen
Annons: