Annons:
Etikettdrag
Läst 2228 ggr
apportbocken
4/21/17, 7:04 PM

Börja med drag?

Jag skulle vilja börja dragträna med min unghund, tänkte mig mest canicross och drag på cykel/kickbike, men jag har lite frågor om saker kring drag:

1. Hur ska hunden värmas upp och "värmas ned", inför en runda som är ett par kilometer och varken jättesnabb eller jättelångsam? Behöver en några särskilda massage-och stretchingkunskaper? 

2. Dragselar, exakt hur viktiga är måtten? Jag är inte säker på hur mycket mer han kommer växa och bli grövre men räknar inte med att han ökar bröstomfång, rygglängd och allt det där mer än några centimeter. Hur ska jag då tänka kring måtten på selen, ska jag välja mått som är någon centimeter större än min hund verkligen är?

3. Är det något en ska tänka på när en dragtränar en ganska ung hund, förutom att inte pressa den för hårt i början? 

Dela gärna med er av era dragkunskaper, jag vill lära mig allt! 🤓

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
jenmjao
4/21/17, 7:45 PM
#1

Uppvärmning suger jag på, jag suger på allt med drag men jag ville bara hinta in här om ett sele jag kollat på : https://www.haromi.se/dragsele-nome-neewa-sled-back-p-2402.html?cPath=15_138
Vet inte om detär bra men det är ställbart vilket för mig skulle vara underbart ;) Tror inte jag skulle kunna mäta och få till det rätt.

CayKantos
4/21/17, 8:04 PM
#2

Rekommenderar du skriver till canicray på Instagram. Jättesnäll tjej som även vann VM 2016 i barmarksdrag. Om du får svar får du mera än gärna dela det här då jag också vill hålla på i framtiden :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
4/22/17, 7:17 AM
#3

1. Hur ska hunden värmas upp och "värmas ned", inför en runda som är ett par kilometer och varken jättesnabb eller jättelångsam? Behöver en några särskilda massage-och stretchingkunskaper? 

Massage-och-stretching-kunskaper är aldrig fel! Men, ju högre intensitet aktiviteten har desto viktigare blir det. Det är inte livsviktigt att kunna, men det är superbra, så får du chansen att lära dig skulle jag lätt ta den :)

Uppvärmning för oss ser ut såhär: 

Lättare runda: Promenad i 20 minuter i flexi (lös om man kan det), uppmuntra att hunden rör sig i olika tempon, gångarter, riktningar och terräng. Det ska vara så otvingat som möjligt. 

Hårdare runda (oftast med tyngre vikt): Koppelpromenad i 20 minuter, lugnt och kontrollerat. 20 minuter lösspring i kuperad terräng, med t.ex. uppletande, bollkastning etc för att riktigt få igång musklerna. 

Ibland har jag kört en liten balansträning också för att se till att allt är varmt. 

2. Dragselar, exakt hur viktiga är måtten? Jag är inte säker på hur mycket mer han kommer växa och bli grövre men räknar inte med att han ökar bröstomfång, rygglängd och allt det där mer än några centimeter. Hur ska jag då tänka kring måtten på selen, ska jag välja mått som är någon centimeter större än min hund verkligen är?

Jag skulle säga att det är ganska viktigt. Någon centimeter hit och dit kan göra skillnad. Jag rekommenderar starkt att du åker till en bra butik som säljer selar, eller tar kontakt med någon dragkunnig som bor i ditt område - så att ni tillsammans provar ut att selen sitter riktigt bra. Då kan du också fråga dem vad de tycker om att han kanske växer, det beror ju på selen ni väljer :) 

3. Är det något en ska tänka på när en dragtränar en ganska ung hund, förutom att inte pressa den för hårt i början? 

Att det ska vara kul! Det är för mig det viktigaste. Drag är en såpass "självständig" träning för hunden att känslan är superviktig. 

I övrigt så är det väl mest att hålla korta rundor utan jättestor vikt. 

Och nedvarvning! Det är jätteviktigt med nedvärmning! :)

SaraC
5/6/17, 9:36 PM
#4

Tipsar om en artikel om drag inne på Spetsar & Urhundar

Att börja med drag 

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hornslandet
5/9/17, 5:36 PM
#5

Är lite intresserad av detta inför framtiden. När anser ni att man kan börja dra kanske 1-2km eller så? Efter röntgen,tidigare? Dvs, måste ju inte dra 100% från början heller, mer som hjälpdrag så att säga.

Och när tycker ni man kan börja "träna" in draget, dvs sele, kommandon osv. Är detta nått dragfolk gör tidigt med sina hundar? Börjar fundera på om det vore värt att komma igång med för mig och min ~halvårshund. Dvs INTE dra, men ha en dragsele och försöka börja träna lite lätt för skojs skull på själva principerna. Eller är det meningslöst att göra nu?

Försöker redan träna höger/vänster..annat man kan göra? Nån som har bra tips?

JoannaLi
5/10/17, 12:14 AM
#6

#5 Jag hade lätt börjat träna nu, om din hund är redo för det och kommer tycka att det är kul! 

Höger och vänster ligger ganska lågt i prio för mig, generellt så hakar hunden ändå med där du svänger. Jag startar med dragkommando (!!!), går vidare till stoppkommando. Sen lärde jag in höger och vänster sida av vägen (superskönt när man kommer upp i fart). Vidare till att arbeta upp den mentala konditionen till att passera mycket intressanta grejer utan att vilja nosa/titta för mycket, under långa sträckor. Jobbade sen på hastighetsskiften på kommando, och vidare till gångartsskiften på kommando. 

Nu jobbar vi på höger och vänster svängar (efter ett år… 😇🤐)

1-2 km skulle jag kunna starta med så fort du känner att din hund känner sig trygg i nödvändiga kommandon och situationen, och tycker att dra är kul. 1 km, efter noga uppvärmning, gärna med lösspring i skog - som avslutas med mycket lösspring i skog för att skaka lös stelheten.

Annons:
immobilized
5/15/17, 9:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

1. Hur ska hunden värmas upp och "värmas ned", inför en runda som är ett par kilometer och varken jättesnabb eller jättelångsam? Behöver en några särskilda massage-och stretchingkunskaper? 

Jag anser att det aldrig är fel att se till att hunden alltid är uppvärmd. Men så beror det naturligtvis på också. Hur gammal hunden är, kondisen på hunden och hur lång du tänkt dra. I början då du drar någon km bara så är det absolut ingen panik i att inte värma upp hunden först då jag utgår från att hunden är aktiv i övrigt och fått lite promenader innan du drar med denne ändå.

2. Dragselar, exakt hur viktiga är måtten? Jag är inte säker på hur mycket mer han kommer växa och bli grövre men räknar inte med att han ökar bröstomfång, rygglängd och allt det där mer än några centimeter. Hur ska jag då tänka kring måtten på selen, ska jag välja mått som är någon centimeter större än min hund verkligen är?

Att den sitter rätt är viktigt så hunden kan röra sig korrekt och inte förhindras i sina rörelser eller får ont. Du kanske kan köpa en begagnad sele till att börja med?

3. Är det något en ska tänka på när en dragtränar en ganska ung hund, förutom att inte pressa den för hårt i början? 

Allt ska vara roligt! Var överdrivet positiv! Beröm massor! Hela tiden och avbryt då hunden har roligt. Den ska längta tills nästan gång. Inte köra helt slut på hunden.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

immobilized
5/15/17, 10:00 AM
#8

#5 

Är lite intresserad av detta inför framtiden. När anser ni att man kan börja dra kanske 1-2km eller så? Efter röntgen,tidigare? Dvs, måste ju inte dra 100% från början heller, mer som hjälpdrag så att säga.

Beror mycket på rasen. Vi med polarraserna börjar i relativt tidig ålder, medan jag skulle råda någon med en ras med mycket sjukdomar som ex höfter osv att vänta tills efter röntgen. 

Och när tycker ni man kan börja "träna" in draget, dvs sele, kommandon osv. Är detta nått dragfolk gör tidigt med sina hundar? Börjar fundera på om det vore värt att komma igång med för mig och min ~halvårshund. Dvs INTE dra, men ha en dragsele och försöka börja träna lite lätt för skojs skull på själva principerna. Eller är det meningslöst att göra nu?

Jag började med min yngsta tik då hon var ca 7-8 mån gammal vilket anses av en del dragfolk vara sent. Jag började då med att vänja henne vid att ha selen på sig till att börja med. Så hon kopplade ihop sele med något positivt. Sen satte jag fast kopplet i selen och lät henne gå och trava lite smått i den medan jag drog lite i den för att selen skulle dras bakåt och jag skulle se att den satt korrekt och hon inte belastade fel eller att den skavde. 

Försöker redan träna höger/vänster..annat man kan göra? Nån som har bra tips?

Att träna in stanna är alltid viktigt och att veta hur din hund reagerar ungefär vid olika tillfällen. Ex om en katt springer över vägen, om en hund kommer fram och vill hälsa, om någon tutar, om en idiot nästan smeker din höft med bilen (Har skett x antal gånger att folk försökt skrämma mina hundar då vi varit ute. Kört så nära oss att jag nästan slagit i backspegeln med höften och sen ska dom tuta eller sätta gasen i botten precis vid hunden…..) m.m.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Upp till toppen
Annons: