Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1363 ggr
Solrosen23
2017-04-21 16:37

Passar en tollare oss?

Hejsan!

Jag och min familj planerar att köpa hund och vi funderar på en tollare. Min familj består av mig, min man och mina två barn på 10 och 16 år.  Men jag vet inte om en tollare passar oss. Jag vet att de behöver jobba fysiskt men att de också behöver få mycket mental stimulans. Mycket motion kommer hunden få men jag vet inte om den kommer få tillräckligt med mental träning. Vi kommer inte jaga eller träna agility med den, men vi är en väldigt aktiv familj som kommer vara ute mycket med hunden och träna freestyle med den hemma.  Vi är beredd att lägga ner mycket tid på hunden men som sagt är jag rädd att hunden inte får "jobba med hjärnan" tillräckligt. Kan man hålla den mentalt stimulerad genom att träna freestyle, apportera och vara aktiv med den eller krävs det mer? Tror ni att en tollare skulle passa oss?

Annons:
Fisherling
2017-04-21 17:14
#1

Det låter inte som att en Tollare skulle passa hos er. Ni ska skaffa en ras efter vad ni vill göra med hunden, inte tänka "jo men vi kan väl börja med ditt och datt om hunden behöver det". Då bäddar man för problem.

Finns många andra hundraser som skulle passa in i ett familjeliv där den får hänga med, får fysisk motion och lite tricksträning. Eurasier till exempel är helt avlad för sällskap. Någon av lapphundarna kanske?

Tollare, jaktgolden och jaktlabrador är lite retrievernas brukshundar. Finns en anledning till att de ofta kan ta sig långt inom många olika sporter - de är väldigt aktiva hundar som kräver en del.

CayKantos
2017-04-21 17:15
#2

Kan inte säga så mycket om det är nog för en tollare eller om frt passar er. Men ang mental stimulans, överväg att kolla upp lite nosework. Super mental stimulans som går att göra nästan var som helst. Hemma, ute eller hos andra :) enkelt också och man använder hundens "bästa egenskap". Då tycker många hundar ofta det är ganska kul :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

apportbocken
2017-04-21 17:20
#3

Tror ni ska kika på en annan ras som inte är lika krävande. Jag ser inte riktigt någon anledning att skaffa en tollare om en inte vill satsa (ganska mycket) inom hundsport eller jaga med den. De är fantastiskt vackra, men ack så krävande, därför tror jag att ni skulle trivas mycket bättre med en annan hundras. 

Lycka till med hundköpet!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Solrosen23
2017-04-21 17:50
#4

Tack för svar! Ville bara tillägga att det är inte så att vi vill hålla på med t.ex. rapportering och freestyle bara för att hunden behöver det.  Utan vi vill ha en smart och aktiv hund som vi kan lära olika saker och ta med oss när vi är utomhus.  Tror ni fortfarande att den är för krävande?

peafie
2017-04-21 18:11
#5

Det är ju såklart jättesvårt att svara på utifrån några rader information bara men rent spontant skulle jag också ställa mig tveksam till en tollare för er del. Jag vet inte riktigt vad ni har för bild av tollare, men de har inte samma retrievermentalitet som ex. flat/lab/golden, utan de är något mer reserverade och ljudar mycket mer. Massvis med energi. De är retrievervärldens Ferrari, och man får vara väldigt noga när man väljer linjer för att hitta bra tollare eftersom det inte är en jättestor ras och de dessutom är lite för söta för sitt eget bästa…

Men om vi vänder på det: är ni beredda på att satsa inom en hundsport eller på jaktapporteringen för att kunna ge en tollare det liv den förtjänar? Och vad är ni ute efter i en hund rent egenskapsmässigt?

Jag har en relativt krävande ras rent aktiveringsmässigt (jaktlabrador) men jag skulle aldrig orka med en tollare, inte bara för att de kräver mycket utan för att 90% av de individer jag träffat har varit studsande, skällande, små (asgulliga) monster… 🙂

Bloggen     ○    Instagram

Solrosen23
2017-04-21 18:31
#6

Okej, är welsh springer spaniel lika krävande? Har hört att de också behöver mycket fysisk och mental träning men kanske inte lika mycket som en Tollare?

Annons:
peafie
2017-04-21 18:37
#7

#6 De kräver definitivt inte lika mycket utan skulle nog trivas fint med det liv ni har att erbjuda. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

Fisherling
2017-04-21 18:49
#8

#6 Welshare skulle kunna passa aktiveringsmässigt.

Dock skulle jag fråga uppfödaren om hundarna rider mycket. Jag har träffat en del welshare på senaste tiden och alla har varit helt BESATTA av att rida på andra hundar, det var det enda de kunde fokusera på.

ifoundnemo
2017-04-21 18:57
#9

# 6 jag tror definitivt att en Welsh passat :) utifrån min uppfattning är det lättsamma, lättlärda, samarbetsvilliga, sociala och allmänt trevliga hundar :) de individer jag träffat har varit aktiva familjehundar och trivts hur bra som helst med det :)

Solrosen23
2017-04-21 19:09
#10

Tack så mycket för svar :)

Lon@
2017-04-21 19:49
#11

Skiiit, jag hade skrivit ett långt svar och så lyckades jag klicka bort det när jag skulle posta 😭.
Nåväl, här kommer en kortare version; Vad är det som ni fastnat för hos tollaren?

Man behöver inte vara ein Übermensch för att ha en arbetskrävande ras - men varför köpa en Ferrari när en Volvo (om än i sportig modell😉) förmodligen passar bättre?
Många har uppfattningen att tollaren är en mindre, sötare och rödare variant av golden vilket är helt fel.
En tollare har en helt annan skärpa, egensinnighet och envishet än de andra vanliga retrieverraserna (labbe, golden och flat). De har dessutom mindre will to please och inte det där "dumsnälla och älskar hela världen" som ofta förknippas med en typisk retriever.

Har ni träffat många tollare, gillat det ni sett, besökt flera uppfödare och tyckt att de har trevliga hundar och det känns helt bra - köp en tollare. 🙂
Välj då en erfaren uppfödare som helst arbetar med sina hundar på något sätt - och då menar jag inte utställning - och som har dokumenterat bra hundar med stabil mentalitet.
Det räcker inte att skriva på hemsidan att man satsar på "sunda. arbetsvilliga hundar med bra psyke", om hundarna verkligen är bra så upp till bevis!
Lusläs MHn, BPHn och eventuella beskrivningar från specifika tester för retrievers, kolla tävlingsresultat för olika hundsporter osv.
Om ni behöver hjälp att tolka resultaten (MHn och BPHn kan vara trixiga att begripa)så hojta - här finns folk ni kan bolla med.👍

Det låter dock snarare som att ni är ute efter en okomplicerad, sportig familjehund som hänger med på det mesta - och då finns det betydligt lämpligare raser att välja bland.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Lon@
2017-04-21 19:54
#12

Tillägg till #11;
Edit; Medan jag krånglade med mitt inlägg och rastade sjuka hundar så hann det trilla in fler inlägg med samma innebörd men jag låter mitt svar vara kvar.😊

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

peafie
2017-04-21 19:57
#13

#11 … och det var den korta versionen? 😃 Riktigt bra formulerat, det var ungefär det jag ville få fram också men du skrev det mycket bättre.

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
Lon@
2017-04-21 20:05
#14

#13, Du skulle sett den långa…😛😃

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Solrosen23
2017-04-21 21:18
#15

#11 Det var min dotter som hittade rasen först och jag antar att hon fastnade för utseendet. Sen började jag läsa på om tollare och jag tyckte det lät bra med en aktiv , pigg, smart och lättlärd hund. Storleken är perfekt för oss och den är ju otroligt söt. 

Vi har pratat med några uppfödare och berättat vad vi tänkt göra med hunden och hur våran vardag ser ut,  då har de inte sagt någonting om att de inte passar oss. Men vi kanske satsar på en welsh istället. Vi vill inte att det blir en hund som är alltför krävande. Tack för svar!🙂

amandatherese
2017-04-21 21:24
#16

Läste längre upp att du TS nämnde welsh istället för tollare, det låter som ett mycket bättre val än tollare till det ni vill göra. Måste även slå ett slag för den engelska springern från arbetande linjer som mer än gärna hänger med på allt man kan tänkas hitta på.

Upp till toppen
Annons: