Träning & Inlärning

Tips! Rallyskylt!

2017-04-20 07:42 #0 av: Minmilou

Behöver tips på denna skylten!
Han har inga problem med att sätta sig framför. Problemet är att ibland blir han överttaggad och går in i mig när jag går bakåt o ibland stannar han kvar o bara tittar på mig...jag brukar böja mig ner o locka på honom men de funkar inte alltid..

Hur har ni lärt in den?

Anmäl
2017-04-20 11:56 #1 av: Ambrose

Jag kommenderar in min framför, säger kom (framför kommandot), och sedan "sitt" innan hon hunnit riktigt hela vägen fram till mig.
Eftersom jag har "kom" som ingång i IPOt så ska hon egentligen komma så nära mig som möjligt utan att nudda, men i rallyn vill man ju ha lite utrymme.

I början hade jag även godis i händerna som jag förde uppåt sammtidigt som jag sa sitt, för att övertydliga. Man får ju prata och röra sig hur mycket man vill i rallyn.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Anmäl
2017-04-20 13:27 #2 av: fridarebecka

Den har jag också haft problem med! Antingen följde hunden inte med eller så vart han övertaggad och flög in i fotposition. Tränade intensivt ett tag med godis i handen och då förstod han snabbt att han skulle följa min hand med ca 1 dm avstånd Glad Visar också tydligt med handen att jag vill att han ska sitta.

Anmäl
2017-04-20 13:31 #3 av: Fisherling

Jag hade problem med att Tinja trampade mig på fötterna eller gick in i fotposition. Jag la in ett handtecken, jag håller ut händerna som en "vägg" så det blir extra tydligt för henne att nu ska du inte in i fotposition, bara följa med. Det hjälpte.

Anmäl
2017-04-20 15:08 #4 av: Nalle-

Jag lärde in den genom att ha godis i händerna ganska länge. Nu har jag en handsignal så att det ska bli extra tydligt för honom Glad Tycker dock fortfarande den är ganska svår och får träna separat på den till och från. 

Med vänlig hälsning
Nadja Wänting, sajtvärd på  hundar ifokus och teddykaniner.ifokusBlomma
Hundblogg:  nouw.com/pudelfnatt

Anmäl
2017-04-21 07:22 #5 av: Minmilou

Tack för era tips!
Får testa mig fram o se vad som funkar bäst!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.