Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 714 ggr
Minmilou
4/20/17, 7:42 AM

Tips! Rallyskylt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver tips på denna skylten! Han har inga problem med att sätta sig framför. Problemet är att ibland blir han överttaggad och går in i mig när jag går bakåt o ibland stannar han kvar o bara tittar på mig…jag brukar böja mig ner o locka på honom men de funkar inte alltid.. Hur har ni lärt in den?

Annons:
Ambrose
4/20/17, 11:56 AM
#1

Jag kommenderar in min framför, säger kom (framför kommandot), och sedan "sitt" innan hon hunnit riktigt hela vägen fram till mig.
Eftersom jag har "kom" som ingång i IPOt så ska hon egentligen komma så nära mig som möjligt utan att nudda, men i rallyn vill man ju ha lite utrymme.

I början hade jag även godis i händerna som jag förde uppåt sammtidigt som jag sa sitt, för att övertydliga. Man får ju prata och röra sig hur mycket man vill i rallyn.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

fridarebecka
4/20/17, 1:27 PM
#2

Den har jag också haft problem med! Antingen följde hunden inte med eller så vart han övertaggad och flög in i fotposition. Tränade intensivt ett tag med godis i handen och då förstod han snabbt att han skulle följa min hand med ca 1 dm avstånd 🙂 Visar också tydligt med handen att jag vill att han ska sitta.

Fisherling
4/20/17, 1:31 PM
#3

Jag hade problem med att Tinja trampade mig på fötterna eller gick in i fotposition. Jag la in ett handtecken, jag håller ut händerna som en "vägg" så det blir extra tydligt för henne att nu ska du inte in i fotposition, bara följa med. Det hjälpte.

[Nalle-]
4/20/17, 3:08 PM
#4

Jag lärde in den genom att ha godis i händerna ganska länge. Nu har jag en handsignal så att det ska bli extra tydligt för honom 🙂 Tycker dock fortfarande den är ganska svår och får träna separat på den till och från.

Minmilou
4/21/17, 7:22 AM
#5

Tack för era tips! Får testa mig fram o se vad som funkar bäst!

Upp till toppen
Annons: