Annons:
Etikettbeteende
Läst 732 ggr
nashjamie
2017-04-20 06:24

Gnällig valp

Hämtade hem en valp häromdagen och hon har gnällt konstant från att vi åkte från uppfödaren. Jag förstår givetvis att detta är normalt, hon är orolig/otrygg. Däremot behöver jag tips om hur jag hjälper henne att bli trygg på bästa sätt. Hur jag gör för att inte uppmuntra gnället men samtidigt visa att jag finns där för henne? Jag har haft hund i 10 år men detta är min första valp, så är så rädd att förstöra henne hehe. Hon gnäller när hon äter, leker, bara är osv.

Annons:
Elsis matte
2017-04-20 07:09
#1

Ge närhet! Om hon inte får vara i möblerna så sitt nere på golvet med henne mycket. Gör det inte som en reaktion på att hon gnäller utan förekom. Och ha förtröstan, det kommer förmodligen lugna sig snart och så länge hon äter, leker, undersöker osv är hon ju inte tokstressad på något sätt.

nashjamie
2017-04-20 07:21
#2

Så även fast hon gnäller så kan jag ge närhet utan att göra Henne överdrivet gnällig?

JoannaLi
2017-04-20 08:27
#3

#2 Ja! :) 

Se det såhär. Hon har nyss blivit lämnad av hela sin flock, inklusive mamma och syskon. 

Hon är helt ensam i världen. 

För att förmedla sin rädsla och för att locka tillbaka flocken för att rädda henne så piper hon. 

Flocken kommer inte tillbaka, men du gör det. 

Det kommer inte att räcka till i början, hon vill ju fortfarande ha flocken, men med tiden, när flocken inte kommer, så kommer hon att flytta "flocken" till dig. När hon då anser att du är flocken så kommer pipandet att försvinna. 

Det är generellt mycket svårt att uppmuntra/motsatsen (förlåt, är virrig) ett symptom ex pipa, flåsa, jaga svansen, kissa inne - utan man uppmuntrar tanken/känslan/instinkten. För hundar är sällan medvetna om de symptom de uppvisar, utan de är medvetna om känslan. 

Din hund sitter inte och tänker "nu ska jag pipa, nu ska jag pipa, nu ska jag pipa" - utan den tänker "jag är ensam, hjälp, jag är ensam, hjälp". Därför, allt du gör kommer att kopplas till "jag är ensam". 

Lycka till med valpen! <3

nashjamie
2017-04-20 08:33
#4

Åh tack för ett otroligt bra svar. Tänkte mer att det var som med vuxna hundar. Att om man uppmuntra eller bara kollar på dom när dom piper så blir dom värre. Då ska jag göra allt jag kan för att visa att jag finns här för henne. :) tack så mycket! :)

nashjamie
2017-04-20 08:34
#5

Jag undrar en sak till, piper hon av den anledningen även när hon leker med sina leksaker? Även då piper hon nämligen.

JoannaLi
2017-04-20 08:47
#6

#4 Även där så handlar det om varför hunden piper :) Vissa hundar har kanske lärt sig att pipa "på kommando", men det kanske också handlar om att hunden vill förmedla att något är jobbigt och har lärt sig att den inte får pipa, men kan inte låta bli att pipa när man tittar på den :) 

#5 Tja, det är en klurigare situation. En tolkning hade varit att när hon leker så går hon upp i stress, och så piper hon som en reaktion av stressen. Eller så blir hon lite orolig för leksakerna, de kanske är nya för henne? Och hon vet inte riktigt vad de är/vill även fast de är roliga. 
Jag tror hursomhelst att det växer bort (tror!). Kanske hjälper det om ni leker tillsammans? Om det är alternativ nummer 2 alltså. Då kan ju du visa för henne att den är inte läskig, samtidigt som ni bygger på er relation :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: