Annons:
Etiketthälsa
Läst 1333 ggr
EmKy
4/19/17, 11:23 AM

Veterinär eller hundfysioterapeut?

Har ett par frågor angående veterinär och hundfysioterapeut som jag hoppas kunna få svar på här :)

Jag och min hund har flera saker inplanerade framöver, och därför skulle jag vilja kolla upp henne fysiskt inför allt detta. Inte för att jag  direkt tror att det är något som inte är som det ska, utan mer för att vara på säkra sidan och se till att jag och min hund får ut så mycket av planerna som möjligt, samt att, om det nu skulle hittas något, kunna ta tag i det direkt och planera därefter.

Första frågan är då om jag ska vända mig till en veterinär eller en hundfysioterapeut? Eller både och?

Vad jag förstår kan en hundfysioterapeut hjälpa till med exempelvis massage (vilket såklart skulle vara bra, särskilt om jag kan lära mig lite enklare massage själv). Kan en veterinär göra detsamma?

Oavsett om jag vänder mig till veterinär eller hundfysioterapeut (eller både och), räcker det med att jag bokar tid för en hälsokoll, eller bör jag vara mer specifik?

Annons:
Amandla
4/19/17, 11:37 AM
#1

Jag skulle välja att gå till fysioterapeuten först, om det upptäcks där att  din hund har värre problem än denne kan hjälpa med så kan du få remiss till veterinär för röntgen till exempel. Dessutom får man råd hur man tränar sin hund att bli stark så den orkar med det man planerar.

En fysioterapeut kan göra en hel del, en av mina vänner har fått väldigt bra hjälp med en av sina hundar. Hunden ifråga är överrörlig i lederna och har med åren utvecklat patellaluxation på båda knäna, han har haft ont ända upp i  nacken av spänningarna. Hos fysioterapeuten har han fått sitta/ligga på vibrationsplatta, blivit masserad försiktigt och framförallt fått behandling med laser. Han mår väldigt mycket bättre efter tre månader, det är så skönt att se!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
JoannaLi
4/19/17, 12:38 PM
#2

Japp, fysion först! Tycker att de ofta ser mer och bättre grejer än veterinärerna, (veterinärer har sagt att min hund mår fysiskt bra…), och de upptäcker också oftast om man behöver gå till veterinären med något :)

Em_
4/19/17, 1:01 PM
#3

Det finns riktigt bra hundfysioterapeuter, men det är ingen skyddad titel som på människosidan. Med andra ord kan vem som helst kalla sig för det, oavsett utbildning. Så se till att du hamnar hos en med vettig bakgrund :)


reverse
4/19/17, 3:22 PM
#4

Att veta vem som har "vettig bakgrund" är väldigt svårt för den vanliga konsumenten, dock. Som konsument är man lätt förpassad till att hoppas att den som utger sig för att vara expert på något verkligen är det. I många fall är det ju inte hela världen om man skulle råka "hitta fel". Jag tänker på exempelvis mitt eget yrkesutövande som bland annat hundfrisör, utbildad sådan. Det finns många där ute som säger att de klipper hundar, men deras slutfinish går inte att jämföra med min. Detta upptäcker hundägaren och går kanske bara till en sådan person en gång (eller så är de nöjda med det sämre resultatet, det duger för dem och ofta är det billigare/svart). Observera att jag alltså inte säger att alla som inte är utbildade hundfrisörer är dåliga osv, utan att det finns väldigt varierande resultat i "branschen"…. Pälsen växer ju ut igen, så inte hela världen.

När det gäller hundarnas funktion och hälsa kan detta dock få rent katastrofala följder med okunniga "experter" som inte ens lyckas hitta det faktiska felet på hunden och ändå trycker på olika behandlingar som aldrig kan göra hunden bra, eftersom det är symptombehandlingar. Jag har sett alldeles för många hundar de senaste åren som avlivats pga skador som med största sannolikhet hade kunnat åtgärdas, men de hamnade hos fel personer som inte kunde hitta det faktiska felet på hundarna och därför blev de aldrig bra, eftersom de bara symptombehandlades. För den vanliga konsumenten är det näst intill omöjligt att veta vad som är rätt och fel.  Dagens utbildningar är för undermåliga, jag kan inte tolka det på annat sätt utifrån hur få som faktiskt verkar kunna sitt jobb av olika hundfysioterapeuter/naprapater/kiropraktorer etc… Och veterinärer är de man vill ha när det kommer till sjukdomar och brutna ben osv, men de är inga experter när det kommer till hundarnas muskler och hur dessa ska behandlas och framförallt hur man hittar eventuella skador till att börja med. Utan en ordentlig genomgång och rörelseanalys, så kommer man inte hitta detta. Och det är inget som kan avverkas på 30 minuters undersökning. Skydd av titel är tyvärr inte heller någon garanti för kvalitet, eftersom människorna aldrig kan vara bättre än utbildningen de får. Det finns mycket övrigt att önska av dagens utbildade fysioterapeuter på människosidan, även där är genomgångar generellt undermåliga och mycket symptombehandling som innebär att man aldrig blir helt bra.

Några punkter man kan ha med sig som konsument i bakhuvudet när man besöker någon typ av expert för att ta reda på sin hunds fysiska form:

Längden på besöket. En ordentlig genomgång och rörelseanalys tar åtminstone 1,5 timme. Tiden behövs för att hinna titta på hunden i trav och skritt från båda sidor, framifrån och bakifrån för att upptäcka eventuella rörelsestörningar, samt för att därefter göra en genomgång av hundens alla muskelgrupper och leder.

Kan personen säga vad felet är? Eller får du bara symptom uppradade? Spring därifrån. "Ont i ryggen", "låsning här", "inflammerad här" hit och dit är bara symptom och inte ORSAK.  Symptomen har uppstått av en ORSAK. Det är den som ska hittas. Vaga påstående som att "hunden kan ha slagit i si eller så", eller "det kaaan bero på den eller den muskeln" ska inte godtas, det är bara antaganden. Har man gjort en ordentlig genomgång och rörelseanalys så behöver man inte gissa och anta.

Kan ovan kryssas i så är nästa fråga att ställa sig vad man får med sig från besöket. Görs en individuell plan för din hund? Får du någon faktisk info både om vad som är fel och hur detta ska hanteras, eller är även detta vagt och du lämnas att tro att hunden bara kan fixas med en massa dyra behandlingar på stället, utan några närmare förklaringar? Kräv information om hur och varför saker ska göras. Laser är på modet idag, till exempel, liksom att hänga på hunden en massa "yttre" vikter som klövjeväskor och viktband. Verkar behandlingsplanen vara väldigt "one size fits all"? Spring därifrån. Jag har hört folk som på allvar fått höra saker som att "vi vet inte vad som är fel, men det här upplägget brukar hjälpa på det mesta". Ehhhh, nej, ge dem inte era pengar….

Känns det bra så långt och ni påbörjar ett "rehabschema" - märks resultat efter andra återbesöket eller senast det tredje? Observera att jag inte säger "är hunden bra?", utan om det märks resultat. Rätt insatser ger märkbara resultat snabbt. Det krävs inte 10+ behandlingar av något innan man kan märka något som helst resultat. En bra expert kan informera dig tillräckligt för att du själv ska kunna se detta och inte bara behöva tro på vad de säger.

 //Lina

Elsis matte
4/19/17, 4:05 PM
#5

Ska du kolla upp hunden muskulärt/rörelsemässigt inför en ansträngning skulle jag definitivt välja fysioterapeut i första hand. Men beroende på ras och vad ni ska göra kan det ju vara vettigt med röntgen av ex höfter och armbågar, och det blir ju via veterinär.

reckon
4/19/17, 8:27 PM
#6

#4 Tack för att du lade ner tiden att skriva ett så oerhört bra och innehållsrikt inlägg! 👍 Fint att läsa.

Annons:
EmKy
4/19/17, 9:30 PM
#7

Tack så hemskt mycket för alla svar! Det får bli ett besök hos hundfysioterapeut till att börja med, och eventuellt även veterinär efter det. Som sagt, tack så mycket!

reverse
4/20/17, 1:22 AM
#8

Jag rekommenderar å det hetaste Små och Stora Tassar, vilket är det enda ställe jag tar mina hundar till numera (när jag behöver den typen av hjälp, obviously). Unikt. Den intresserade kan med fördel besöka deras blogg (eller Facebook-sidan): http://sostassar.blogg.se Det är för övrigt min aussie Lokes rehabhistoria som är med i ett blogginlägg!

 //Lina

Changrila
4/20/17, 9:38 AM
#9

Tack för inlägg #4! Jag satt och fundrade på hur mycket jag skulle orka skriva efter att ha läst trådstarten. Nu behöver jag inte skriva mer än "det där var ett riktigt bra inlägg och jag håller med om varje ord!" :p

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

peafie
4/20/17, 10:51 AM
#10

#9 … och jag behöver inte ens skriva det, utan jag kan skriva "håller med #9 " 😂. Funderade också på om jag ens orkade skriva något på ämnet men det var verkligen mitt i prick, tack #4 !

Bloggen     ○    Instagram

EmKy
4/20/17, 9:46 PM
#11

#8 Tack så mycket för tips!

reverse
7/24/17, 2:55 PM
#12

Hur gick det sedan EmKy?

 //Lina

Upp till toppen
Annons: