Annons:
Etikettövrigt
Läst 1323 ggr
SaffranRussin
2017-04-17 22:34

Pris för 10 månaders omplacering?

Hej! Jag har fått kontakt med en person som säljer sin 10 månaders renrasiga valp, eftersom den inte kommer överens med de andra två hundarna i familjen. Jag var och hälsade på för några dagar sedan och hunden såg väldigt fin ut, var supersnäll och följsam. Inte för intensiv, inte för slö, avslappnad nog att kunna gå och lägga sig en bit bort när den fått nog av gos och lek. Av allt att döma var den precis sådan som jag vill ha den i mentalitet. 

Pälsen är fin, tänderna är fina, ögonen är fina, den har väldigt fin hållning och siluett, stamtavlan verkar vara fin även om jag personligen hade velat ha fler gjorda undersökningar på föräldradjuren (de kommer båda från etablerade kennlar och grundläggande undersökningar som krävs från SKK har gjorts men inte de som rekommenderas från rasklubben). Jag har gjort efterforskning för att kolla ifall några hundar längre bak i stammen varit sjuka men ej funnit något mer än en del som var undersökta utan anmärkning längre bak i ledet.

Hunden har dessutom utvecklat, enligt veterinär ofarliga, hudproblem som kommer försvinna med åldern, alternativt när den kommer till en lugnare miljö. Veterinärbesiktning ska göras i mitten på nästa vecka och jag ska vara med på den så jag tänker ta reda på mer då. 

En valp av denna ras kostar mellan 13 och 19 000. Jag har egentligen inga problem vad gäller priset och har ju varit beredd att ge fullt pris för en valp innan jag hittade den här unghunden. Ägaren vill ha 13 000 för den. Jag tänkte först pruta ner priset, men när jag hade träffat hunden och sett att ägaren inte var ute efter att fiska pengar utan genuint ville hitta ett bra hem till hunden så kom jag fram till att 13 000 inte är så farligt ändå. Visst, vi har inte varit med i valpåldern men samtidigt verkar den nuvarande ägaren ha gjort ett bra jobb med rumsrenhet, pälsvård, tandvård och uppfostran. Visst, vi har fortfarande en stor del av jobbet kvar och många saker kanske vi får börja om med men grunden är lagd. Enda saken jag kan tänka mig skulle kunna sänka priset för mig är om veterinären säger att hunden kommer behöva vård för sina hudproblem - då vill jag definitivt pruta ner eller kanske avstå köpet. 

En del jag har pratat med tycker att jag är dum som överväger att ge fullt pris. Är jag verkligen det?

Annons:
Sugar Mist
2017-04-17 22:42
#1

Reagerade på sista stycket, hudproblem? Har hunden hudproblem?

-

Em_
2017-04-17 22:50
#2

Nej, jag tycker inte det är dumt :) En unghund som är följsam och är i fas med träningen för sin ålder tycker jag kan vara värd valppris fram till 1-2 år. Det ligger många timmars jobb och träning bakom en sån hund och det är delvis det man betalar för.


Niseeu
2017-04-17 23:01
#3

Vad jag vet så finns det inga hudproblem som garanterat kommer växa bort på hundar har hunden hud problem så har den det även om chansen finns att hudproblemet kommer växa bort så är det inte säkert.

SaffranRussin
2017-04-17 23:39
#4

Hunden har hudproblem, ja. Tydligen övergående och ofarligt i så ung ålder. Lyckas inte hitta någon bra, relevant information och vill inte skriva för mycket för att "outa" eftersom det är en relativt ovanlig åkomma.  Men jag tänker att eftersom jag kommer vara med på besiktningen så kan jag fråga allt jag vill där och då. Ger veterinären minsta antydan till att det är något som inte försvinner med ålder/miljöbyte så kommer jag nog vara tvungen att blåsa av hela köpet :(

Sugar Mist
2017-04-18 01:28
#5

Hade aldrig betalat fullt valppris på en hund med hudproblematik.
Det säger ju sig själv.

-

Fisherling
2017-04-18 07:21
#6

Finns inga hudproblem som växer bort. Däremot finns det hudproblem som kan blossa upp i perioder beroende på olika saker; stress, omgivningsallergi eller matallergi till exempel. Har hört mycket om Schäfrar som har "unghundseksem" och liknande bortförklaringar.. Jag skulle aldrig betala så mycket för en unghund med hudproblem. Men det är jag det.

Annons:
Honestyisdead
2017-04-18 07:52
#7

Jag hade aldrig betalt så mycket för en hund med hudproblem.

Belzebubble
2017-04-18 10:51
#8

Jag hade "prutat" ner priset ifall hunden har en åkomma, om den visar sig ofarlig och kommer försvinna efter en viss behandling. Typ försöka sänka priset lika mycket som behandlingen kommer kosta. Är hudproblemet värre än så då tror jag hade avstått från köpet om jag inte är beredd att ta hand om en sjuk hund, men då får priset vara lägre också… 

Som du säger, du träffar ju veterinären snart och då vet du bättre. :)

russin
2017-04-18 19:11
#9

Köper du en hund med hudproblem, så lär du få restriktioner i försäkringen vilket gör att du troligtvis aldrig kommer få ersättning för hudproblem. Den hunden får inget blankt papper på besiktningen nämligen

Bättre då  dom har huden kvar tills den är frisk (vad det nu är för konstig hundsjukdom som "växer bort" - är uppfödare själv och står väldigt undrande.

Juvenil demodex finns, men kan utvecklas till det värre om man har otur.

Den vilda djungelkvinnan
2017-04-19 09:03
#10

Jag tycker 50% av det där är mer rimligt då hunden med stor sannolikhet kan behöva veterinärvård resten av livet och för att den ej kommer kunna försäkras för NÅGRA hudåkommor alls.. Dock är jag ingen expert i ämnet men en vän till min köpte en hund med kroniskt ögonproblem som behövde vård hela hundens liv. De betalade halva priset från uppfödare. Jag skulle aldrig köpt denna hunden alls.

[Forest]
2017-04-19 09:40
#11

Jag vet om en hund vars hundproblem försvann helt efter 2 mån i nya hemmet det var stress som gjorde att den hunden fick som torra partier i huden mer som mjäll med utslag.  I den frågan skulle jag höra med en annan veterinär för att få ett nytt utlåtande. Detta med priset är svårt tycker jag många hade säkert blundat för just hudproblemet eftersom det låter så bra, medans andra vänt på klacken. Jag tror det är enkelt o säga jag skulle aldrig men då har man ändå inte träffat sin drömhund just den man klickat med. Själva har vi en hund som flera hade vänt klacken till just för sin medfödda defekt.  Jag tycker väl att man ska kunna skriva något bra kontrakt för tänk om inte denna hundproblem försvinner, kanske något med typ viss tid säg 6 mån utan förbättring så ska X 000 kr återbetalas ja något sånt kanske man kan få till. Jag vet inte vem man kan vända sig till mer än SKK för lite mer rådgivning kring detta.  Lycka till fundera noga innan :)

Upp till toppen
Annons: