Annons:
Etikettbeteende
Läst 1021 ggr
agnesfh
4/17/17, 7:37 PM

Omotiverad unghund

Jag har en snart 1,5 år gammal tik. Hon är en blandras Lhasa apso / coton de tulear. Hon är en otroligt glad och positiv hund i vardagen, men när det gäller att "bruka allvar" tappar hon intresset helt. När jag försöker lära henne nya saker som tex gå fot, stanna, inkallningar och andra kommandon så är det sååå svårt att få henne intresserad av mig. Jag växlar mellan leksak och godis som beröm, vissa dagar är leksaken roligast och vice versa. Men som sagt, hon är så ointresserad av att försöka förstå vad jag vill att hon ska göra. Jag tar lek- och kelpauser emellanåt för att inte trötta ut henne och för att hon inte ska tycka jag är världens tråkigaste. Jag berömmer MYCKET när hon gör rätt. Har ni några tips på att få henne motiverad, har ni själva hundar som är såhär? Tidigare hundar och även min andra hund är såå angelägen för att vara mig tillags, så detta är nytt för mig. Är det godare godis och roligare leksaker som är lösningen, eller vad har ni för tips?

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

Annons:
Elsis matte
4/17/17, 9:00 PM
#1

Kanske ta bort allvaret då? En del hundar är otroligt känsliga för krav, även outtalade sådana, och stänger ned vid minsta press. Hunden jag hade som tonåring var så, jag ville så mycket men de två första åren var det svårt att lära henne något för bara jag hade en plan i huvudet så råkade jag utstråla något kravfyllt och hon ville inte vara med. Det blev bättre efterhand hon mognade och vår relation utvecklades, samt att jag fick lära mig att använda kroppsspråket varsamt. En sak du kan testa är "stolträning". Ladda upp med ett gäng riktigt goda godisar. Börja sedan att göra några få repetitioner av något hon kan eller bara typ ögonkontakt. Sedan går du och sätter dig på en stol med resten av godiset och bryr dig inte om hunden. Om hon nu på något sätt tar kontakt med dig så reser du dig och gör några få repetitioner till, sätt dig sedan igen. Poängen är att det blir hundens kontroll, hon får ta initiativet och det kan göra en känslig hund mycket ivrigare. Jobba gärna med klickertänk snarare än att visa och berömma. Tänk på ditt kroppsspråk, att inte fixera henne med blicken, luta dig mot henne osv. Och mikrokorta pass med målsättningen att hon alltid ska vilja ha mer när du slutar. I början kanske du får släppa tanken att faktiskt lära in konkreta saker, men att bygga upp en bra träningsgrund är så mycket viktigare - får hunden en positiv inställning till träningen så blir det lätt att lära henne allt du vill!

agnesfh
4/17/17, 9:07 PM
#2

#1 tack för bra svar! Klickertränar henne lite och det har fungerat bra, kanske ska ta med klickern mer i träningen. Ska testa det där med stolen också. Grejen är väl den att hon hittar snabbt andra saker i omgivningen som är mer intressanta än mig, kanske är det som är utmaningen ;)

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

tiger tok
4/17/17, 9:41 PM
#3

Var på läger då jag hade med min kompis bulldog, han är inte tråkig/svår att träna, men han kan vara svårmotiverad. En hundtränare var med på lägret och gav tips om att vara helt överdrivet underdundert glad och motiverad, och om hunden inte är motiverad till godis, "tappa" en bit och låtsas sedan som om du har hittat en skatt som är fantastisk, som hunden när den visat intresse sedan får! Med dessa metoder vann vi hela lägret :D Annars håller jag med föregående!

Elsis matte
4/17/17, 9:46 PM
#4

Aha, tränar ni utomhus? Jag brukar köra all grundträning inomhus först, så att hunden har förstått vad jag vill och byggt upp en belöningshistorik för beteendet, innan jag försöker få något i det stora äventyret som är utomhus. Så jag föreslår korta pass inomhus, där du framförallt bygger upp en glädje i träningen men också jobbar in lite bra grundbeteenden. Ute kör du till en början mer enrepetionsövningar, dvs typ säg hennes namn, när hon tittar upp så klick eller "bra!" och så slänger du ut ett par godbitar framför henne. Hon äter dem och ni går vidare. När du hela tiden bryter innan hon blir distraherad eller tappar intresset så bygger du upp ett större sug hos henne.

agnesfh
4/18/17, 6:15 AM
#5

#3 tack så mycket för tipsen! Ska testa :) #4 jag tränar både inne och ute. Nya saker börjar jag alltid med att lära in inomhus. Brukar även göra små korta pass med bara sitt, ligg, tass och massor med godis inne. Det är sen när något nytt ska läras in som motivationen och intresset sjunker, då spelar det ingen roll om vi är inne eller ute.. tack för tipsen!

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

[Nalle-]
4/18/17, 3:07 PM
#6

Du har redan fått många bra tips så det här blir mest upprepning, men jag har själv haft en hund (blandras med bland annat lhasa apso) som jag fick kämpa otroligt mycket med för att öka hans träningsmotivation. För oss var det viktigaste att träna extremt korta pass i början, använda klicker,  bunkra upp med riktigt gott godis samt att skynda långsamt. Förstod han inte vad han skulle göra tröttnade han direkt, så man fick belöna minsta antydan till det beteende man ville lära in.

Annons:
agnesfh
4/22/17, 9:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag vill tacka igen för alla små tips :) jag har börjat lägga in små 5 min "träningar" några gånger under dagen (inomhus) och hon är redan mer motiverad. Idag när vi var ute i mammas trädgård kunde jag tillomed få henne att hoppa över små hinder som jag byggt ihop, hon tyckte tillomed det va kul! Särskilt med "storebror" springandes vid sidan om ;)

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

tiger tok
4/22/17, 10:52 PM
#8

Vad bra #7!

[Nalle-]
4/23/17, 5:38 PM
#9

#7, Vad härligt att höra 😃

Upp till toppen
Annons: