Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 977 ggr
Mia
2017-04-17 18:52

från 2 hundar till 3?

Hej Jag har en Golden som fyller fyra i sommar och en rottweiler som snart är 15 månader gammal. Jag har länge velat ha en jakt golden och nu i vår finns chans att få köpa en. Min golden som fyller fyra kan jag inte träna och aktivera på samma sätt som jag vill eftersom hon är opererad för korsband samt har lateral patella på båda bakbenen. Men jag tvekar lite ändå, främst för min rottis som ju kräver en del och det är jag införstådd med att jakt golden också kommer att göra. Hur har det varit för er att gå från två hundar till tre? Någon som har två högaktiva krävande hundar?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Annons:
jenmjao
2017-04-17 19:03
#1

För mig räcker det med två hundar, Skulle aldrig orka med en tredje eller ens finna tid för denne (eller aldrig ska man väl inte säga….😇).
Jag har två hundar, en schäfer/labrador som är snabb som satan och väldigt energisk och en malinois, Skulle jag skaffa en tredjehund skulle det vara en sällskapsras som inte kräver för mycket. 😃 Men tycker två räcker långt nog (kanske är för att båda mina krävande).

Hornslandet
2017-04-17 19:40
#2

Jag skulle kanske kunna tänka mig att ha två hundar i framtiden. Men inte tre, iaf inte om jag inte bodde långt ute på landet/i naturen tex. Det är en jäkla skillnad att gå koppelpromenader/vistas i någon slags stadsmiljö med två jämfört med tre hundar. Man har två händer, bara där börjar problemen.. 

Sen är det väl detta med aktiveringen förstås. Men för mig är det så pass enkelt som att jag tycker det är enbart drygt och inte kul att vara ute och promenera med tre hundar, två kan jag tänka mig. Men visst, bodde jag där hundarna kunde gå mestadels lösa tex, då vore det kanske en annan femma.

Ellen89
2017-04-17 21:04
#3

Jag har tre nu vi hade 2 lange. Min tik kraver fortfarande mycket aven som 8arig. Men hanen 6ar ar nastan bara sallskaps hund men jag gor fortf agility med bada. Valpen ar 6 manader och kraver mycket men jag kanner att det funkar helt ok. Det ar jobbigt att ga med tre men valpen borjar bli battre sa jag tror det blir bra sen men jag gor fortf manga seperata promenader. Om du har en sjuk hund sa blir det nog mer focus pa dina andra och det funkar sakert. Jag ser bara till att alla far lite 1on1. Och jag ar helt galen som tanker pa en 4e hund men med den kan vi se hur det gar da det ar en vuxen. Lycka till!

Elsis matte
2017-04-17 21:55
#4

Jag har två egna och har passat en tredje långa perioder, och tycker att det är betydligt jobbigare med tre. Meckigare att hantera kopplen och att kommunicera med tre på en gång, för mig i alla fall. Men känner ju folk som har 3-4 högtempade hundar och tycker att det funkar. Men en annan aspekt, skaffar du en tredje hund nu så kommer du ha tre i rätt lika ålder. Om säg 6-7 år så har du då en gammal golden, en lite äldre rottis och mogen jaktgolden. Och om du i det läget blir sugen att skaffa ny hund så blir du lite låst. Om det inte är något jättespeciellt med just denna kull i vår så skulle jag råda dig att vänta ett par år till för att få lite större åldersspridning på hundarna.

DoroteaC
2017-04-18 10:17
#5

Jag har två blandras vovvar som är kanske ''medel aktiva''. . Svårt att säga då jag inte vet vad dom har för raser i sig men jag tränar en del med dom men dom klarar sig utan hjärngympa varje dag men den lilla behöver få röra på kroppen en del. Min stora blir 5 i år och den lilla är 2 ,5 år. 

Om några veckor blir vi med en till, denna gång en väldigt aktiv hund, en groenendael (belgisk vallhund) som jag har tävlings planer med. Jag har ingen anning om hur de kommer bli. Men jag har ju också min sambo som hjälper till. Så vi är ju två. Hade jag varit själv hade jag nog inte skaffat en tredje. Har också tänkt att det kommer bli tråkigt när dem alla tre blir gammla nästan samtidigt. Om min äldsta tjej blir 15 år så kommer ju valpen som kommer vara 10 då, och den  lilla där emellan…  Men man vet ju inte och jag känner mig så himla redo att ta mig in mer i hundsports världen och det passar ju tyvärr inte alla hundar. 

Jag har tänkt såhär - har jag en massa ledig tid? Kan jag gå en extra promenad om dagen bara för att få lite egen tid med någon av vovvarna? Kan jag göra mina andra två nöjda med hjälp av min sambo samtidgt som denna aktiva lilla valp tar upp typ all min tid? Och ja, jag känner att jag kan de. 

Hoppas de hjälpte något i dina tanka iaf 😛

Wellcraft
2017-04-18 14:28
#6

Har två extremt krävande hundar, som är tävlings och tränings hundar. Sen en extra sällskapshund på vardagarna, ju fler hundar desto roligare och enklare enligt mig, även om jag stör mig på att sällskapshunden inte har något driv och inte riktigt orkar hänga med.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Hornslandet
2017-04-18 17:52
#7

#6 

"Ju fler hundar desto roligare och enklare enligt mig" ?

På vilket sätt är det "enklare" att ha fler hundar än 2 (eller 3) ?

Sugar Mist
2017-04-18 23:15
#8

#6 Vad är en extremt krävande hund? Har nog aldrig stött på en hund som man kan benämna som extremt krävande hund och dessutom 2 extremt krävande hundar, hur får du tid och ork?

-

Estelle13
2017-04-19 00:09
#9

Jag har två storpudlar och just nu bor även min mammas lilla nakenhund här på heltid och ja visst märks det att det är mer jobb även om hon inte är en krävande hund, det är en till hund att hålla i kopplet på promenader, att ge mat åt, vård och omsorg till m.m. Skulle aldrig drömma om att skaffa en valp nu även om jag bara hade mina storpudlar, fy så drygt. Absolut är det skillnad på att äga 3 hundar i jämförelse med 2.

LinDajSon
2017-04-19 18:58
#10

Jag har fyra hundar, bruks/vallhundar. Steget från två till tre var inte alls särskilt stort, däremot kan jag tycka att fyra blir lite för mycket för min del. När vi hade får och vallade mycket så hade jag kunnat ha två-tre till. Det finns ju folk som har fler hundar än tre-fyra också, så det är nog individuellt. Det finns folk som inte orkar med två heller, hehe. Känner man att man har ett SYFTE med den andra/tredje/fjärde hunden, som de andra inte kan uppfylla, så tror jag att man har en bra grund för att det ska gå bra. Att vara målinriktad är bättren att bara… ha för att ha.

Upp till toppen
Annons: