Annons:
Etikettraser
Läst 671 ggr
lydisleon
4/16/17, 2:07 AM

Lite rasfunderingar...

Jag sitter här, mitt i natten, och drömmer mig bort lite. Jag ska egentligen inte skaffa hund än, tråkigt nog, men jag har alltid drömt om en egen hund. Men jag skulle gärna höra era tankar om vilken ras ni tror skulle passa! Givetvis har jag en del egna funderingar, men det skulle vara intressant och se vad riktiga äkta hundmänniskor har att säga :P varning för ett långt inlägg…

Jag (eller vi, jag bor hemma) har aldrig haft hund förut, men vi har tagit hand om andras hundar en hel del och är (åtminstone jag) ganska pålästa. Jag är alltså inte helt utan erfarenhet utan vet vad det innebär att ta hand om en hund.

Hunden skulle fungera främst som en aktiv sällskapshund - dvs jag har inte planerat att tävla/träna något speciellt. Däremot hade det varit skoj att prova på någon sport, ex. agility och viltspår låter väldigt intressant. Men det skulle i så fall bara bli någon gång ibland.

Ett ungefärligt "promenadschema" en vanlig dag skulle kunna se ut så här:

ca 15 min morgonpromenad

ca 15 min promenad vid lunchtid

 45+ min promenad på eftermiddagen

15+ min på kvällen

Jag är medveten om att det egentligen är ganska lite, men såklart så kommer det bli betydligt längre promenader vissa dagar (därav plustecknen). Jag älskar att gå långa promenader i skogen och en hund gör det bara roligare, så antagligen skulle det bli mer tid ån så de flesta dagar. "Schemat" är alltså ett absolut minimum.

Utöver detta skulle jag gärna  vilja klickerträna hunden, och aktivera den i vardagen genom att ex. lära den tricks. 

För övrigt så bör rasen stämma in på åtminstone de flesta av följande punkter:

  • hunden ska kunna vara ensam ett par timmar vid behov 

  • ska ha lättskött päls, helst inte kräva klippning/trimning/borstning i större mån. Jag gillar dock lite tjockare päls, så helst inte helt korthårig.

  • ska inte vara överdrivet skällig (vi bor i lägenhet)

  •  måste kunna funka ihop med andra djur: vi har både marsvin och kaniner hemma, varav en frigående, så det är viktigt att den kan lära sig att respektera dem.

  • ska kunna gå lös i skogen

  • får gärna vara pigg och lättlärd :)

  • storlek: mellan 40-60 cm mankhöjd

  • stort plus är om rasen är frisk, utan många rasbundna sjukdomar

Vissa av dessa punkter är ju träningsfrågor, men jag tog ändå med dem. Och som ni säkert förstår så är de olika viktiga, jag kan tänka mig att kompromissa med ex. storleken.

Några raser jag funderat på är keeshond, golden retriever, chinese crested, pudel och dalmatiner (mest för att de är så otroligt vackra). Pudeln funderar jag över pälsvården, är det svårt att klippa hemma? Har också hört att de ska vara svåra att motivera :/ vad tror ni?

En annan ras jag funderat på är sheltien. Jag har fascinerats av dem länge, de är verkligen otroligt fina. Och efter en del research tycker jag att de verkar stämma in hyfsat bra. Men jag undrar om en sheltie skulle vara för mycket? Eller tror ni att den aktivering jag kan erbjuda kan räcka? Det känns som att många sheltieägare är väldigt aktiva med sina hundar. De verkar vara väldigt skälliga också… och storleken är väl i minsta laget.

Men om ni har några synpunkter eller förslag så får ni hemskt gärna skriva dem här under! Jag tar tacksamt emot alla förslag :) 

// en hundälskande nattuggla med för mycket fritid (insåg just att jag lagt över 1,5 h på det här inlägget)…

Annons:
tiger tok
4/16/17, 7:30 AM
#1

Pudel tycker jag verkar vara bra! Går att raka hemma, lättränade och trevliga hundar! Kanske tibetansk spaniel kan vara något?

ifoundnemo
4/16/17, 9:09 AM
#2

Pudlar är inte så svåra att klippa själv (om man inte vill ställa ut). Min mormor är inne på pudel 5 och pudel 6. Ingen av dem har varit svåra att motivera. Trevliga, lättsamma och sociala hundar. Tror absolut en pudel kan passa! Jag har själv keeshond i lägenhet utan problem, krävs träning bara :). Men det är en ras som har lätt till skall och en del skall får man räkna med trots träning (även om det såklart finns undantag). Men tror absolut en keeshond kan passa :)

Elsis matte
4/16/17, 11:01 AM
#3

Sheltie är inte en extremt krävande hund på något sätt. De är dock lättjobbade och smidiga, varför många agilityintresserade väljer dem - men de har absolut inte samma mentala behov som en brukshund. Det du bör veta är att vissa individer är väldigt skälliga, men det är förstås också en träningssak. Jag bodde med sheltie i lägenhet i flera år, gick helt okej. En hanhund är ofta knappt 40 cm i mankhöjd.

Upp till toppen
Annons: