Annons:
Etikettraser
Läst 1157 ggr
Drakellen
4/15/17, 11:32 PM

Ännu fler rasfrågor

Efter en hel del funderande och pluggande så har jag kommit fram till att sheltie kanske inte är hundrasen för mig, så jag är tillbaka på ruta ett. Så jag behöver hjälp igen med allas åsikter. Jag har smalat av min kravlista, då jag gillar de flesta hundar och börjat fatta vad som jag tycker är viktigt.  Mina krav på hundrasen är som följer:

  • Mycket glad och "älskar livet" attityd (det är nog viktigaste egenskapen)
  • Ska kunna gå lös på prommenader(efter lite träning så klart)
  • Ska kunna vara ensam hemma ett par timmar om dagen utan att flippa
  • Inte kräva överdrivet mycket motion
  • Gärna vara runt 30 - 50 cm (inte mer eller  mindre)

Har funderat mycket på border terrier, vad tror ni?

Annons:
JoannaLi
4/15/17, 11:37 PM
#1

Vad vill du erbjuda hunden? Hur ser en realistisk vardag ut?

Drakellen
4/15/17, 11:46 PM
#2

Tja, svårt att svara på så här långt i förväg men något sånt här:

  •  morgon prommenad på 10-20 min
  • ev lunch prommenad på 20-30 min
  • eftermiddags promenad på ca 30 min
  • kvälls promenad på 40 - 60 min

Jag har inte jättebra koll på hur mitt schema kommer bli, så den långa kvällspromenaden kanske får ligga på eftermiddagen eller liknande. Det mesta av utrustning har jag redan (sparat från min gamla hund) och alla andra kostnader lär inte vara något problem. Jag tänker träna lydnad (trix och allmänhyfs) och vill gärna prova på lite freestyle. Kan inte lova att jag kan träna sådant varje dag men åtminstånde tre/fyra pass i veckan. Planerar även att ha med mig hunden ute, vart jag än går (så länge det är tillåtet så klart)

[AnimeV4]
4/15/17, 11:48 PM
#3

Nu vet jag att du vill ha max 50 cm, men jag tycker att rasen stämmer så bra att jag föreslår den ändå. Dalmatiner! Glada, samarbetsvilliga, lättmotiverade, låg jaktlust och har använts som vagnhundar och håller sig därför nära flocken. Är nöjda på ca 1 timme lösspring per dag och enkel mental aktivering.

Rasstandarden är inte rättvist skriven, där den beskrivs som en ras som behöver massor av motion. Mankhöjden är ca 54-59 cm för tikar och 56-61 för hanar. De är dock inte så tunga med sina 24-32 kg.

Man får dock vara medveten om deras speciella njurfunktion, men det är enkelt att utfodra om man läser på lite.

Drakellen
4/16/17, 12:03 AM
#4

Dom är ju så vackra, men jag har hört att de är väldigt vaktiga och kan vara lite reserverade mot främlingar. Den är nog lite stor för mig, men kommer definitivt komma med på listan iallafall :)

Lona
4/16/17, 6:02 AM
#5

Borderterriers är käcka små hundar - men vill ha rätt mycket motion. Det låter som att du söker en ras som är mer sällskapsinriktad, även om BT är en av de mildare terrierraserna så är det en hel del krut i dem. Vad gjorde att du ändrade dig angående sheltien? Lättare att tipsa om man vet vad du INTE vill ha också :-) .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lilahnee
4/16/17, 6:53 AM
#6

Border Terrier skulle jag stryka om du vill kunna ha den lös då de i grund och botten är en jakthund. Tänk på att hunden inte får förfölja vilt även den tid på året då det inte är "koppeltvång". Även en Border Terrier från icke-jaktlinjer har nog svårt för att inte döda en tryckande hare om de kommer över en. Detta gäller många av Terrier-raserna så jag skulle nog stryka dem. Kanske Welsh Corgi, Cavalier King Charles Spaniel eller Cockerspaniel?

Annons:
tiger tok
4/16/17, 7:26 AM
#7

Angående att kunna vara hemma själv, det är en träningssak.

Ella Fischer
4/16/17, 9:16 AM
#8

Tycker det låter som en Mellanpudel eller Chinese Crested Powderpuff! Är själv av en Chinapuff och ääälskar rasen! De kräver inte sådär jättemycket motion men hänger gärna med långa promenader, är superglada och då de är reserverade hundar så kan de gå lösa utan att springa ifrån dig! Om du kan tänka dig en 25-35cm hund alltså, annars (som jag skrev), så tycker jag det låter typ som en mellanpudel :)

Elsis matte
4/16/17, 10:53 AM
#9

#3 Jag har känt flera dallar och de har utmärkt sig genom stor envishet och självständighet, stort motionsbehov och har inte kunnat gå lösa. Är din erfarenhet att de alltså är mycket stillsamma sällskapshundar utan direkt rörelsebehov?

Drakellen
4/16/17, 10:53 AM
#10

#6 ja, en sällskapshund är det jag är ute efter men har träffat så många rikitga mys border så baserat på mina egna erfarenheter så fungerar dem bra (men sen ska det tilläggas att dom kanske var lite lata individer :P). Men cavalier king charles spaniel är faktiskt en favorit just nu, men den är lite liten för min smak. i övrigt är den perfekt för alla mina behov.

#5 det jag inte gillade med sheltien (den är inte helt struken än dock eftersom jag inte har träffat så många) var att den beskrivs som lite reserverad/ointresserad av andra hundar och människor och jag vill ha en mycket glad och älskande hund. Typ golden eller boxer mentalitet. 

#8 Tyvärr har sambon sagt nej till pudel av alla dess slag. Pudlar, intryckta ansikten och nakenhet är det enda han sagt nej till så jag känner att jag får lyssna på det då jag får välja allt annat. 

Vad tror ni om cairnterrier eller norwichterrier då?

Elsis matte
4/16/17, 11:06 AM
#11

Jag tänkte just att en mer sällskapsavlad terrier, typ cairn eller noffe kunde vara bättre! Men om du tycker cavalierer är för små är dessa hundar ännu mindre.

Elsis matte
4/16/17, 11:07 AM
#12

Dvärgschnauzer förresten, skulle det vara något?

Zadeira
4/16/17, 11:38 AM
#13

Jag tänker på Cocker Spaniel. Det du beskriver att du vill ha i en hund låter precis som om du beskriver min daghund. Du har dock inte nämnt något om vilken aktivering den kommer få för hjärnan mer än promenader och det vore bra att aktivera den i alla fall med något mer för hjärnan, typ trickträning, lite nosande eller liknande.

Annons:
Lona
4/16/17, 11:45 AM
#14

#10, Aha, ja, tilltalas man av det där kavata och *HEJ, här kommer jag, tjolahej tjolahopp* som många terriers och bla boxer har så är nog sheltie inte riktigt rätt. Cairnterrier är rena essensen av en framåt, glad och käck hund som älskar hela världen - men även de kan ha en god portion jaktlust. Det är inte självklart att en cairn kan gå lös trots ordentlig träning, åtminstone inte utan att man har "tummen i ögat" på den, så att säga. Vad gäller storleken så ville jag ha en lite större ras egentligen - nu tycker jag att cairn är perfekt :-) . Robusta och tåliga och är ändå lätta att ha med sig, kan tex utan problem sitta i knät på bussen. På något sätt så upplever jag dem som större än vad de är, kanske för att de är just lite kavata och har en "Här kommer jag"-attityd. Jag tror att norwich, norfolk, westie och australisk terrier har lite mindre jaktlust och även är lite mer sällskapsbetonade (fast de är ju ännu mindre), mindre jaktlust KAN även gälla dvärgschnauzer men där är jag lite osäker.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Drakellen
4/16/17, 12:39 PM
#15

#13 Ja, möjligtvis en cocker spaniel, de är väldigt lagom. 

#14 Jag har förstått att sheltien kan vara väldigt olika individ från individ, både storleksmässigt och "älska allting"mässigt. Men du har rätt i att det inte är säkert att någotdera blir som jag önskar. Jag tror att jag har strukit alla små terriers, förutom border och cairn, från listan pga deras mycket små storlekar. Men jag är fortfarande fast i bordern, sheltien och de små spanielarna, låter det rimligt?

Elsis matte
4/16/17, 2:56 PM
#16

Alltså: terrier, vallhund och spaniel är ganska olika som hundar. Så frågan är vad du trivs med för typ av hund, tänk efter på vad du vill ha och vilka egenskaper du inte skulle stå ut med. Det kan förstås vara lite lurigt utan att haft hund innan, men försök titta på vad olika psyken medför i vardagen.

[AnimeV4]
4/16/17, 3:09 PM
#17

#4 Lite vakt har de ju, men det gäller inte alla. Såsom jag fattat det är det artigt vaktande såsom att de blåser upp sig eller morrar om du blir rädd för någon person som klär sig misstänksamt ute när det är mörkt, till exempel. Jag har dock uppfattningen att det är vanligare att de inte vaktar förutom möjligtvis om det knackar på dörren.

Jag har pratat med två uppfödare och de hade målet att INTE få fram reserverade hundar. Då hade de misslyckats, sa de.

#9 Det känner jag inte igen. De två uppfödarna sa att de var ute en timme i skogen om dagen med sina och slängde ut torrfoder på gräsmattan så var de nöjda sen. Sen så har jag haft kontakt i närmare ett år med en på iFokus som äger två dalmatiner. De går absolut att jobba med, men kräver inte mycket. Hon tycker att rasstandarden är väldigt överdriven.

Hornslandet
4/16/17, 3:40 PM
#18

Hälsa på lite uppfödare med dvärgschnauzrar tycker jag :)

Drakellen
4/16/17, 5:15 PM
#19

#16 det som är så svårt med det är att jag gillar i princip alla hudnar jag möter (om de gillar mig såklart) så jag tror att jag hade varit ganska nöjd oavsett. Så länge den är glad, kan tränas till att gå lös och klarar att var hemma ensam. Har kikat lite på hundar utan hem och tänkte att en adoptivvalp inte hade varit helt fel heller

Pytteliten
4/16/17, 8:34 PM
#20

Eller varför inte en vuxen hund? En vuxen individ är ju "klar" så till vida att man kan se just den hundens egenskaper. Alla hundar är ju inte helt rastypiska!

Annons:
Vixxen
4/16/17, 11:59 PM
#21

Cairnterrier! 👍

Shireelin
4/17/17, 12:14 AM
#22

Säger också cocker spaniel! Har en och han är glad bara han får vara med, men full fart ute och kapacitet för mer om man vill det :)

Upp till toppen
Annons: