Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1317 ggr
Rebelyell
2017-04-12 21:08

Earthborn Holistic

Är det någon som ger Earthborn Holistic till sina hundar? Länk: https://vetzoo.se/holistic-primitive-natural-grain-free?utm_source=Criteo&utm_medium=CPC&utm_campaign=Criteo_CPC&utm_term=1492023706 Min lilla Bichon Havanais på 8 år har fått Doggy sen han var liten men sen ett tag tillbaka är det tydligt att han tröttnat på den maten så jag beställde ett nytt foder idag och valet landade på Earthborn Holistic Primitive Natural.

Annons:
Jetaime
2017-04-12 21:14
#1

Jag körde en säck av detta fodret på min hund förra året då jag fick den (en leverantör på jobb som tyckte vi skulle börja med detta fodret, så vi fick en test-säck). Tyckte innehållet var ganska okej och det funkade fint på min hund, men PYTTEsmå bitar (iallafall i den jag testade) så min hund lyckades få dom att fastna under läppen när hon åt 🤐

hemul
2017-04-12 21:40
#2

Trillade de ut senare? 😂

Jetaime
2017-04-12 21:43
#3

#2 Haha, ja absolut, fick hjälpa henne ibland 😂

Honestyisdead
2017-04-12 23:28
#4

😂

lizton
2017-04-13 01:33
#5

Provade det som godisfoder en gång. Min kräsna gillade det först, men inte sen. Den andra hunden åt det. Fodret ser bra ut. Det är ett amerikanskt foder med livsmedelsgodkända råvaror.  

Det får bra betyg hos dogfoodadvisor. Här:

http://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-reviews/earthborn-holistic-grain-free/

Lona
2017-04-13 09:55
#6

Innehåller vitlök :-O ! Förmodligen i väldigt liten mängd men VARFÖR ha i något som är giftigt för hundar, oavsett om det även har positiva egenskaper??? Jag blir onekligen rätt skeptisk till sådana produkter.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
lizton
2017-04-13 10:35
#7

#6 Ingen vitlök i lammfodret Meadow feast lamb grain free enligt vetzoo.se  Det finns heller ingen vitlök i råvarorna hos dogfoodadvisor.  

Innehållet i foder hos internetbutikerna stämmer inte alltid. Man får kolla upp det på tillverkarens hemsida. 

Här från vetzoo. (Det var det här vi gav)

https://vetzoo.se/holistic-meadow-feast-lamb-grain-free

lizton
2017-04-13 10:45
#8

#6 Ingen vitlök i fodret enligt  tillverkarens hemsida och det är samma foder som TS länkar, Primitive Natural Grainfree.  Vetzoo har nog ett gammalt recept. Jag skulle känna mig lugn: ingen vitlök finns.

https://www.earthbornholisticpetfood.com/dog-food-formulas/grain-free-holistic/primitive-natural

Estelle13
2017-04-13 11:02
#9

Alldeles för högt protein, och sen finns det även ingredienser i fodret som jag skulle undvika. 38% protein och 20% fett, ett foder alltså för den väldigt aktiva hunden eller för hunden som kräver mkt ändå i både protein och fettväg. Att både dundra på med mkt fett och protein till en hund som inte behöver det ger väldiga belastningar för de inre organen.

Lona
2017-04-13 12:20
#10

#9, Oj! Nej, det där skulle jag inte ge en vanlig hund, möjligen under jaktsäsongen men då går de hårt!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

lizton
2017-04-13 16:54
#11

#10 Ja, det var energirikt. En mycket aktiv hund, som du säger, eller det kan vara en mycket kräsen hund som inte tycker om att äta några stora mängder foder. 

Till en normalaktiv hund  skulle jag välja t e x deras lammfoder Meadow Feast Lamb Grain-Free med 15 % fett och 26 % protein. 

Till en som lätt går upp i vikt finns en sort med bara 7 % fett och 25 % protein. Det heter Earthborn Holistic Weight control Grain-Free. Mycket fibrer som mättar 9 %. Det ser ut som ett mycket effektivt bantningsfoder/hålla vikten foder. 

===

Rebelyell
2017-04-14 21:35
#12

Ajdå. Jag är inte så aktiv med min hund.. finns det något foder som är bra men ändå inte kostar skjortan? Han får väl äta detta foder nu tills säcken tagit slut sen får jag byta igen.

lizton
2017-04-15 00:49
#13

#12  Simpson Premium har mycket bra spannmålsfria foder till riktigt bra pris. 449 kr för 12 kg hos bitiba.se Finns hos zooplus.se också lite dyrare.

Välj spannmålsfritt. Kan finnas sorter med ris som man ska undvika. 

Vi har god erfarenhet av lammfodret till den ena hunden. Om hunden är kräsen kanske kyckling är godare. 

Lammfodret har protein 25 % fett 14 %.

Om du vill ha 100 % svenska råvaror finns spannmålsfria Magnussons Meat & Biscuit Grain-Free med 24% protein och 12 % fett. Finns i nätbutiker och på Ica Maxi och Coop.

Vetzoo.se har just nu extrapris på det. 545 kr för 14 kg. Vetzoo har fri frakt om man köper för över 500 kr. Man kan få hemkört til dörren och behöver inte vara hemma.

Simpsons Premium Adult Sensitive Lamb & Potato:

Ingredienser: 
Lamm (minst 45% - torkat lamm, urbenat lamm, lammfett) potatis (minst 26%) betmassa, bryggerijäst, lammsky, torkade ägg, laxolja, mineraler, linfrön, vitaminer, yuccaextrakt, tranbär, nukleotider, mannanoligosackarider (MOS), fruktooligosackarider (FOS), glukosamin, MSM, kondroitin.

Annons:
Sugar Mist
2017-04-15 02:41
#14

Kolla färskfoder!

Färskfoder för småttingar går inte alls på mycket i månaden, för min aussie kostar fodax 300kr i månaden, och han väger nog ett bra par kilon mer.

Finns många bra sorter, Mush Vaisto är nog det smidigaste att ge när man kommer ner till dom mindre raserna och det är väldigt aptitligt och naturligt för hundarna att äta.

-

Estelle13
2017-04-15 09:42
#15

Rekommenderar Mush Vaisto om du vill ge färskt och standardt om du vill ge torrt :)

Rebelyell
2017-05-26 08:54
#16

I onsdags fick Benji svårt att bajsa (allt som kom ut fastnade i rumpan o fruktansvärt äckligt o svårt att skölja bort). Fick svälja min egna spya 3 gånger. Igår kunde han bajsa men inatt blev det samma procedur igen så kl 02.00 inatt fick jag stå i duschen o kämpa med en skrikande hund. Ringde veterinär för att rådfråga idag och detta kan eventuellt ha att göra med det nya fodret (något i det som han kanske ej tål). Ska testa gå tillbaka till gamla fodret samt ge kokt potatis, kokt pasta, kokt ris som är snällt för magen. Någon som varit med om hund som ej tålde detta foder?

lizton
2017-05-26 10:17
#17

Menar du fodret Earthborn Holistic som du länkade? Det har 20 % fett och en del hundar har svårt att tåla så mycket fett. Normalfoder brukar ligga på 12 - 14 % fett. Har du bytt snabbt? Ett nytt foder ska långsamt vänjas in och speciellt om det är mycket olikt det som hunden hade först.

Kan också vara andra orsaker som tugg och godis. T ex grisöron innehåller ofta salmonella. Andra hundars bajs kan smitta om hunden slickar på det.

Rebelyell
2017-05-26 10:26
#18

#17 Ja precis, det fodret. Jag har blandat med hans förra foder under ca en månads tid. Denna vecka gick han på det nya fodret till 100% och då verkar han ha fått förstoppning..

lizton
2017-05-26 11:13
#19

Fibrer hjälper tarmens arbete.

Psylliumfrön är jättebra. Det ger både fibrer och en gele som skyddar tarmarna och gör att bajset lätt åker ut. Ska ges med vätska. Psylliumfrön sväller och ger större avföring som är lätt attbajsa ut. Det finns i mataffären vid torrvaror som mjöl och gryner. Kan se  ut så här:

  http://www.risenta.se/produkter/froer-karnor/morka-psylliumfron

 Kruskakli är andra fibrer som är bra och är enkelt att få tag på i mataffären. Det finns i hyllorna med mjöl och gryner.  Kan se ut så här: http://www.kungsornen.se/produkter/mjol/kli--kross/kruskakli-350g/

Det finns också havrekli om man hellre vill ge det. Rårivna morötter och vitkål ger också fibrer. 

Sen finns speciella preparat att köpa med fibrer, men det är dyrare. Pro-Fibre är ett sånt och finns hos vetzoo:  

https://vetzoo.se/pro-fibre

Rebelyell
2017-05-26 11:28
#20

#19 Tusen tack för hjälpen:) ska leta efter psylliumfrön idag. Kan jag ge det med laktosfri yoghurt/filmjölk? Eller vad är smidigaste sättet att få i honom psylliumfrön?

Annons:
lizton
2017-05-26 17:20
#21

#20 Absolut, om han tål laktosfri yoghurt/filmjölk så kan du ge psylliumfröna med det. Uppdatera gärna hur det går för din hund.

Upp till toppen
Annons: