Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1071 ggr
dundeer
4/9/17, 5:36 PM

Vilken ras passar mig?

Hej! 

Jag har börjat fundera på vilken ras nästa hund ska bli, jag har några som jag tänker på men jag kan verkligen inte bestämma mig och se vilken som skulle passa bäst in hos mig, så ja, jag tänkte ta er till hjälp!

Lite om mig och mitt liv. Jag är 23 år, jobbar 3 minuter hemifrån men är ganska aktiv efter jobbet. Jag gillar bruks, rallylydnad och utställning och tycker om att träna med hunden. Jag vill ha en hund som är villig att träna men inte klättrar på väggarna när jag har mina sämre perioder och inte riktigt orkar vara lika aktiv som dom bra perioderna. 

Jag kan lova hunden absolut minst 1 långpromenad på minst 1 timme varje dag och några kortare rundor. i bästa fall är vi ute hela dagar i skogen eller på klubben och tränar. 

I dag har jag en schäfer på 1 år, kravet på min andra hund är att den ska vara "lättare" den ska inte ha riktigt samma aktivitetsbehov, den får gärna vara lite mindre (20-35kg), jag älskar lång päls men tycker att pälsvård är otroligt tråkigt så ja, ingen ras som kräver omfattande pälsvård.

Så kraven är:

- En hund som gillar att träna men med en tydlig av/på knapp som även kan ta flera dagar i soffan utan större bekymmer.

- storlek mellan möjligtvis lite större mellan.

- Ingen krävande pälsvård.

- Får gärna typ sig till familjen (bara jag i dagsläget) 

- överlag ingen större vakt  i sig 

- "Ej skällig"

Annons:
tiger tok
4/9/17, 6:00 PM
#1

Flat? Corgi? Schnauzer?

dundeer
4/9/17, 6:16 PM
#2

#1 Flat är väl ändå en ganska aktiv ras?

färgfest
4/9/17, 6:26 PM
#3

Corgi och Schnauzer är båda två skälliga hundar. Speciellt Corgis. Flat har jag ingen erfarenhet av. 

Tänker på Whippet (<3), Italiensk vinthund, Greyhound.

KatarinaSt
4/9/17, 6:34 PM
#4

Nån av spaniel typerna kanske? Alla har inte lika krävande päls som ex cockern

tiger tok
4/9/17, 6:57 PM
#5

Bearded Collie?

Niseeu
4/9/17, 7:01 PM
#6

Flat är en väldigt aktiv ras och det krävs mycket arbete både fysiskt och mentalt för att en flat ska må bra. Av den erfarenheten jag har av Whippet och greyhound passar inte det heller tänk att en greyhound är en kapplöpnings hund dom har extremt med energi.

Annons:
tiger tok
4/9/17, 7:06 PM
#7

Fast där håller jag inte med dig #6. Nog för att whippets och greyhounds kräver aktivering, men det gör alla raser. Vinthundar generellt brukar vara nöjda med att få springa löst och träna.

färgfest
4/9/17, 7:17 PM
#8

Vinthundar har ett väldigt starkt av och på knapp. De vilar hemma och är känd att vara couch potatoes. De behöver springa av sig lite och gå på promenader och få stimulans så klart men det behöver alla.

Herveaux
4/9/17, 7:44 PM
#9

#3 Vinthundarna är väl inte direkt den hundtyp jag tänker på som "gillar att träna". Dom kan vara attans så svårflörtade att motivera till träning när dom själva inte känner för det, lite som att försöka få med en katt på ett lydnadspass. 😂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Niseeu
4/9/17, 7:58 PM
#10

Greyhound och whippet är lugna inne om dom får den motionen dom behöver. Mina släktingar har haft whippet och greyhound och dom är inte så roliga om dom inte får den aktivering dom behöver när min släkting blev sjuk och inte kunde aktivera sin greyhound som hon brukade så var hunden inte så lugn inne längre den blev väldigt rastlös osv och då fick ändå hunden vara ute över en timme lång promenad och fyra små och det var inte tillräckligt på långa vägar.

Herveaux
4/9/17, 8:16 PM
#11

Eurasier? Jag har inte träffat överdrivet många och vissa upplever rasen som en aning spretig, så jag vet inte hur rastypiska hundar jag träffat men iaf. Min förra hyresvärd har en Eurasier-tik (Amy) som passar in på dina krav.

- En hund som gillar att träna men med en tydlig av/på knapp som även kan ta flera dagar i soffan utan större bekymmer.
Amy tyckte om att träna, spec klicker och olika nosaktiveringar, men hade inga problem att ta det lugnt när det inte hände så mycket.

- storlek mellan möjligtvis lite större mellan.
Amy är strax över eller runt 50 cm i manke.

- Ingen krävande pälsvård.
Fällde ordentligt två gånger om året, annars verkar pälsen lättskött.

- Får gärna typ sig till familjen (bara jag i dagsläget) 
Matte var helt klart bäst i världen, främlingar var rätt så ointressant, men människor hon träffade oftare blir varmt välkomna dom också.

- överlag ingen större vakt  i sig 
Amy är (som rasstandarden beskriver) vaksam och uppmärksam, men inte vaktig.

- "Ej skällig"  
Jag har hört Amy skälla ett par gånger, men då har det varit när matte kommer tillbaka efter att ha varit ute på ärenden, eller under lek eller på skall-kommando.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Kovus
4/9/17, 8:16 PM
#12

Tänker på finsk lapphund, även om de kan vara lite skälliga.

dundeer
4/9/17, 9:12 PM
#13

Vinthundar är inte av intresse då jag inte har riktigt så pass srira ytor dom vill ha! Eurasie och kan vara intressant!

Annons:
[AnimeV4]
4/9/17, 11:18 PM
#14

#13 En någorlunda rastgård eller annan inhägnad borde duga för ändamålet?🙂

Lona
4/10/17, 12:19 AM
#15

Vilken nivå tänker du dig på träningen och brukset? Det är ju lite skillnad på att träna för att det är kul men inte ha några högre krav/mål på sig och hunden eller att satsa på tävling med sikte på de högre klasserna :-) .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

dundeer
4/10/17, 7:04 AM
#16

#14 vi har tyvärr inga rastgårdar här uppe (norrbotten) dom enda inhängnade områderna vi har är typ dagis och fotbollsplaner där det är förbjudet att släppa hund… #15 ja alltså, inga elitnivåer, men jag hade absolut vela kunna komma ut och tävla lite allt möjligt när tiden äe inne!

Elsis matte
4/10/17, 7:30 AM
#17

Korthårig collie? Nedklippt portugisisk vattenhund?

Upp till toppen
Annons: